Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
27-10-08, 19:10 #1baremei Gjest
Rare ord - magistrat og magister
Magistrat?
Jeg håper du mener ekstrakt eller konsentrat?
-
27-10-08, 21:45 #2
Re: Alvorlig?
Neida, jeg mener magistrat.
Et produkt laget av magisteren altså (apotekersjefen)
Det heter så når et apotek håndlager medisiner på bestilling.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-08, 22:08 #3baremei Gjest
Re: Alvorlig?
Har du en kilde? Jeg ble så nysgjerrig, men finner bare at magistraten ga apotekeren lov til å drive et apotek i byen, og en magister er jo noe helt annet. Kan godt være at apotekeren hadde utdannelse magister, tilsvarende dagens Master, men jeg finner ingenting som sier noe om at et magistrat også er en medisin, men tvert om en stilling.
-
27-10-08, 22:53 #4
Re: Rare ord - magistrat og magister
Magistrat betyder (Stads)øvrighed og er en betegnelse for den forsamling, der udgør ledelsen i en magistratsstyret kommune. Den består typisk af borgmesteren, rådmændene og eventuelt et antal menige medlemmer af kommunalbestyrelsen. Kun de største kommuner har mulighed for at at etablere magistrater. Kilde... Ved ikke om ordet kan have samme betydning i Norge. På latin hedder det magistratus og hos britterne svarer ordet til city council.
Historisk. Kongen ejede fra gammel tid købstæderne. De havde dog udbredt selvstyre gennem magistraten. Denne bestod af borgmestre og råd, som ofte var de bedrestillede i byen, rige købmænd for eksempel. Der kunne være een eller to borgermestre, valgt af borgerne eller af rådet.Kongen havde ret til at indsætte og afskedige dem, hvad han dog kun sjældent benyttede sig af. Hvis en rådmand afgik ved døden, bestemte rådmændende selv hvem af byens borgere der skulle ind i stedet. Kongens repræsentant i købstaden var byfogeden. I 1600-årene fik kongen mere magt. Nu udnævnte han borgmestrene og amtmanden og tiltog sig mere opsyn med byen. Efter 1682 havde kun større byer en magistrat, småbyerne styredes af en byfoged som efter 1700 var en juridisk uddannet embedsmand.
Magister Magister er en person, der har taget har en magistergrad, hvilket har haft skiftende betydninger gennem tiden. I dag bruges den om en person, der har taget magisterkonferens eller en kandidatuddannelse.
Tidligere – indtil 1854 – var en magistergraden imidlertid en akademisk grad under Det Filosofiske Fakultet (nuværende Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet og kaldtes også den filosofiske magistergrad (på latin artium liberalium magister). Den svarede til doktorgrad ved de øvrige fakulteter indtil 1824 og derefter til licentiatgrad ved de øvrige fakulteter, og der skulle således også skrives en disputats, som skulle forsvares ved disputation, for at man kunne erhverve graden. Da graden blev afskaffet blev det samtidig bestemt, at de, der havde taget graden førhen, nu skulle kaldes dr.phil.
Perioden 1775-1787 bød på et lille mellemspil i magistergradens historie, da man i 1775 indførte den filologiske magistergrad, og man derfor i denne periode kun undtagelsesvist uddelte den filosofiske magistergrad og da nærmest som en æresbevisning. Den filologiske magistergrad var forudsætningen for skoleembeder, og den blev erhvervet ved, at kandidaten – efter bestået examen philologicum med godt resultat – i dekanens hus skulle forfatte en afhandling om emne givet af dekanen med et godt latinsk leksikon som eneste tilladte hjælpemiddel. Ved universitetsfundatsen af 1788 blev den afskaffet og den filosofiske magistergrad fik sin gamle rolle tilbage.
I det svenske uddannelsessystem findes der stadigvæk en eksamensgrad, midt imellem en dansk bachelor- og kandidateksamen, der kaldes for magister. Kilde... Kan huske i "gamle dage", at alle farmaceuter kaldtes på apotekerne (af kunder) for "magister"....
Håber ikke have gjort "for meget" ud af svaret og at jeg ikke misforstod spørgsmålet. ;)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-10-08, 22:58 #5baremei Gjest
Neida, du fant den samme informasjonen som meg. Men det sier likevel ingenting om at en magister lager magistrat (apoteker lager medisin).
Jeg blir så nysgjerrig at jeg graver meg helt ned når jeg møter nye og rare ord. Jeg har jo hørt både magister og magistrat før, men ikke i denne sammenheng, og visste vel egentlig ikke hva det var uansett. Men nå gjør jeg det.
-
27-10-08, 23:09 #6
Ja, jeg tror nu, at sammenkædning mellem ordet "magister" og "magistrat" må bero på en misforståelse, medmindre der er tale om en indforstået talemåde i
en lukket kreds.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-10-08, 15:38 #7
Det er vel avledet enten av Gresk eller Latin, men ikke spør meg hvordan.
Et google søk gir mange treff : http://www.google.no/search?num=20&hl=n ... meta=lr%3D
Men ordet er ikke nevnt her, så det er nok på vei ut ja :
http://www.apotekproduksjon.no/
Eller her : http://www.dagensmedisin.no/nyheter/200 ... /index.xml
Har jo ikke søkt på ordet før, bare brukt det av gammel vane og antatt at magisteren sto bak et magistrat og at det var en preparering gjort for hånd på et apotek.
En slags håndlavet spesiealbestilling til meg som kunde altså.
Det er vel ikke så mange apoteker som driver med dette mer, men sykehusapoteker og noen større apoteker har noe spesialer de lager.
Det var jo å ønske at det kunne lage en skandinavisk "Armour" med råstoff fra Biofac. Jeg har jo telefonert og mailet med Kragerø Tablettproduksjon. Mannen jeg snakket med brukte ordet magistrat og hevdet å ha loven på sin side til å produsere nesten hva det skulle være, hvis det ble bestillt av lege.
Men da jeg spør mer spesifikt om USP og Biofac sa han noe helt annet.
De ikke kunne produsere dette på grunn av ingåtte avtaler.
Så kan man jo tenke seg hva det betyr......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker