Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
-
10-10-08, 13:30 #1
Synkende T3 og depressionssymptomer. Liothyronin?
Hej
Jeg har "normale" tal men føler mig rigtig sløj p.t.. Jeg har studeret tallene lidt nøjere og kan se at T3 er målt til 1,62 (1,10-2,50) - hvor det før har været oppe på 1,99. Jeg er sygemeldt med stress og depression og min psykolog overvejer om jeg skal have lykkepiller, men jeg tænkte på om mine symptomer kan skyldes det lave T3? Er der andre der har oplevet det samme? Jeg er utroligt træt, kvalme, "brain fog" - sløv - ukoncentreret osv. osv. ALT for sløj til at arbejde. Jeg har forsøgt at overtale min endokrinolog til at tilbyde mig Liothyronin - men han er ikke meget for det, da det ikke er en behandling man sædvanligvis bruger her i DK. MEN jeg har bedt ham lade mig prøve, synes det er fjollet at være sygemeldt p.g.a. depression og evt. begynde på antidepressivt medicin, hvis det egentlig er et faldende T3 der er årsagen. Hn vil nu drøfte det med en kollega.
Er der mon nogen kropslig forklaring på hvorfor et ellers rimeligt stabilt T3 pludselig begynder at falde? Mit T3 er pt. lavere nu end det var da TSH var på sit højeste (10.50) - pt. er mit TSH 0,87 (0,4-4,0).
Er der nogen der har prøvet det samme og evt. er blevet hjulpet med Liothyronin?
Mange hilsner´
Gitte
-
10-10-08, 15:30 #2
Re: Synkende T3 og depressionssymptomer. Liothyronin?
Ja, mangel på T3 kan gi seriøse depresjonssymptomer, angst og mye mer. Da Liotyronin ble fjernet fra meg tidligere i år fikk jeg den veste depresjonen og angsten jeg har hatt i mitt liv! Samt er veldig "trykk" inne i hodet. Noen har det bedre med T4+T3, sånn er det bra. Dette trenger leger å innse. For det er en fakta!
-
10-10-08, 17:57 #3
Du må hellere henvise ham til f.eks. denne artikel/site: Hypothyroidism, T3, Mental Function, and Depression: Medical Journals
Opprinnelig skrevet av gitteh
Du må også forklare ham, at kun depression, som IKKE har sit udspring i hypothyreose - kan behandles med lykkepiller. Hormoninduceret depression vil forblive aktiv og, desværre også, vil tilføje flere problemer, idet medicinen vil påvirke flere og andre psykiske/kognitive funktioner over en bred kam. Det er en dårlig idè at behandle hypothyroid depression med psykofarmaka. Værre endnu: Zoloft, Paxil og Prozac kan forværre både hypothyreose OG hyperthyreose.
Hmm... hvad skal han med en kollega, når alt info findes i forvejen på nettet....? Søgeord: T3 References og endnu bedre: Liothyronin in a time released compounded version - ved det findes, men husker ikke pt produktnavnet.
God bedring
P.S. Se her idiot-typerne, som er årsagen til, at nyttig medicin bliver trukket fra handelen, fordi idioterne bruger den til pjat og pjank! http://www.drugdebate.com/debate/thread ... =false#Msg• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-10-08, 18:25 #4
Hej
Anisa tak for gode referencer! Jeg vil kæmpe hårdt og inderligt for i det mindste et FORSØG med Liothyronin. Alt at vinde - intet at tabe. Desværre har jeg jo også på nettet læst videnskabelige undersøgelser hvor udfaldet er, at man netop IKKE har kunnet påvise bedre behandlingsresultater med thyroxin kombineret med liothyronin - se f.eks. her : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14557419 Jeg håber jo ikke at min endokrinolog vælger at læse lige dette forskningsresultat når/hvis han søger nettet!
Mange hilsner
Gitte
-
10-10-08, 18:33 #5
Ja da...
Opprinnelig skrevet av gitteh
Selvfølgelig skal der også være plads til den slags resultater. Alt står og falder jo med de pågældende forskningsprojekters præferencer, men ingen endu er død af, at teste en bestemt og ellers velkendt medicin, klinisk, på sin egen patient og se, hvordan det spænder af.
Men ellers må jeg tilstå, at jeg ikke har (længere) så frygteligt meget til overs for de moderne forskere og deres tal-leg: http://www.information.dk/167949
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-10-08, 20:41 #6
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=160383
Den typen har vi også - en er tatt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-10-08, 07:59 #7
Hvis du leser hvilke doser de brukte når de fant at liothyronin ikke hjalp, samt ft4 og ft3 før og etter doseendringen, så skjnner du hvorfor det ikke virket.
De senket t4-dosen alt for mye, og gjorde ikke det andre trinnet, å øke det tilbake.
Resultatet ble både økt TSH, lavere ft4 og til og med lavere ft3.
Vi pasienter vet jo at alle har et sted hor ft4 og ft3 må være, og cirka to tredeler opp i referanseområdet er et vanlig sted hvor pasientene trenger begge. Noen må ha dem helt oppe, eller litt over, og andre er helt okay med en lav ft4 bare ft3 er høyt nok.
Men i de forsøkene så har de bare senket t4-dosen og så tilføyd mer eller mindre t3 fordi de ikke ville øke totaldosen.
Ikke i Bunevicus-studien, samt en russisk studie, hor totaldosen ble økt, samt en hale til den spanske studien hvor de økte totaldosen og pasientene foretrakk den.
nora
-
14-10-08, 10:56 #8
Ja, jeg forstår ikke logikken i at T4 dosen må senkes hvis den da er passe når man starter på Lio.
Jeg kan heller forstå at flere må øke T4 dosen. Det er jo et godt bevis på at noe har begynt å fungere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-10-08, 08:36 #9
Hej
Jeg har anmodet min endokrinolog om at få lov at begynde med Liothyronin som supplement. Hermed hans svar :
"Jeg har diskuteret med vores egen thyroidea ekspert på sygehuset. Der var
ganske rigtigt en undersøgelse (dit link), som i 1999 rapporterede positive
effekter af liothyronin (T3). Men efterfølgende har cirka 20 undersøgelser
IKKE kunnet reproducere resultaterne og ved en nylig kongres i USA var
konklusionen at T3 ikke har nogen dokumenteret effekt på humør eller andet i
øvrigt. Desværre."
Ja og hvordan kommer man mon så videre herfra? :(
Med venlig hilsen
Gitte - på- bar-bund.
-
16-10-08, 11:33 #10
Enten lyver din endokrinolog eller er han bare udygtig. Der er flere tudsinder reference, som netop bekræfter T3`s effekt. Personligt ville jeg ikke vedblive med at konsultere denne læge. Han har jo netop slået med syv tommers søm, at han ikke kan sit job. Jeg kan så ikke se, hvad du skal bruge ham til, andet end at gøre dig til pensionist eller et socialt tilfælde..
Jeg kender af omtale en privatpraktiserende endokrinolog i København, om hvem rygtes det, at han kan se langt ud over sin egen næsetip. Hvis du har lyst til at få en kompetent second opinion, vil jeg prøve grave hans navn/adresse frem...• Tak for at du læste mit indlæg.
Svar med sitat
Bokmerker