Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
23-10-08, 11:18 #1
Lavt stoffskifte og overvekt
På 5,5 år har jeg gått opp cirka 60 kg. Før dette var jeg normalvektig, faktisk slank.
På dette tidsrommet har det etterhvert blitt en del blodprøver og undersøkelser. De har åpenbart flere ganger sjekket meg for lavt stoffskifte, da dette er undersøkelser som blant annet har blitt gjort i forkant av psykiatriske undersøkelser. Det er imidlertid først nå jeg har fått diagnosen lavt stoffskifte.
Jeg lurer på om jeg tross det at de ikke har funnet noe før nå kan ha blitt overvektig som følge av lavt stoffskifte? Altså at sykdommen har vært der, gjort meg overvektig, alle disse årene, selv om de ikke har klart å påvise noe?
Sist jeg ble sjekket for lavt stoffskifte var sommeren 2007. Da var det ingenting på blodprøven. Neste gang jeg skulle sjekke dette var nå nylig, og det var da jeg fikk diagnosen. Men jeg føler absolutt ingen forskjell på noe som helst område ved min helse, somatisk så vel som psykisk, siden den tid. Faktisk syns jeg lite har endret seg på flere år. Taler ikke dette for at jeg tross negative tester har hatt lavt stoffskifte hele denne tiden?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
23-10-08, 11:31 #2
Re: Lavt stoffskifte og overvekt
Heisann Maxern,
Det kan tenkes at du har hatt lavt stoffskifte en stund, men at legen ikke har sett dette.
Det kan han noe med kunnskapsnivået til legen, og hvilke prøver han har tatt av deg etc.
Noen leger tar kun TSH og T4 prøver, og glemmer FT4, Anti-TPO og TRAS, samt andre undersøkelser som støtter opp: ultralyd av kjertelen etc.
Ofte baserer også legene seg på prøvene i stedenfor å lytte til pasienten.
Og snakker pasienten for mye om symptomene, så er det ofte at vi hører at det sitter "mellom øra".
Det er litt snakk om Lotto, er du heldig så kanskje du vinner, men i det fleste tilfeller så må du faktisk tippe ett par ganger til før du får noen lykke...
-
23-10-08, 11:39 #3
Ã…ja, selv om de testet for lavt stoffskifte så kan de ha hatt så dårlige kunnskaper at de ikke har testet korrekt/tilstrekkelig... hm!
Jeg hørte at fastleger ikke hadde god peiling på stoffskiftesykdommer ja.
Det er jo greit å vite. Forhåpentligvis er hun nye flink da. Fikk diagnosen bare ut i fra blodprøver. Jeg klaget ikke om noen symptomer bortsett fra overvekten, men hun virket veldig overbevist om at jeg hadde lavt stoffskifte, så det testet hun meg for.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
23-10-08, 11:41 #4
Det er et spørsmål om hvordan prøvene din er vurdert.
Og hvordan prøvene vurderes endres jo hele tiden og den som vurderer har også noe å si for konklusjonen.
Man har grenseverdier for hormonmengder i blod. Feks fT4 kan være feks. fra 10 - 20. Du kan feks hatt 11 og det er blitt tolket som "normalt" og du får beskjeden om at alt er fint !
Men sammenholdt med sykehistorie, symptomer og overvekt er det grunn til å reagere på 11 !
Feilen med blodprøver er jo ar de viser ikke stofskiftet. Blodet er bare en trasnsportetappe for hormonene og blodprøven kan bare vise om de er i transportetappen - ikke om de gjør noe - ikke om det er de samme hormonene som bare transporteres rundt.
Jeg syns du bør be om en skriftlig journal.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-10-08, 15:17 #5
Syns ikke det høres betryggende ut av diagnosen bygger på subjektive vurderinger... ikke i det hele tatt...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-10-08, 01:14 #6
Maxern,
Jeg syntes historien din høres litt lik ut som min.
Og la meg bare si en ting med en gang: JA. Du kan ha hatt, og har kanskje enda, lavt stoffskifte! Hypotyreose Type 2. Blodprøver er ikke alltid til å stole på. Det har jeg lært. På godt og vondt.
Jeg gikk opp rundt 50-60 kilo på 5-6 år, uten at noen testet meg for noe i det hele tatt. Mine foreldre tok meg ikke med til legen, og jeg tenkte ikke på leger i det hele tatt. Trodde jeg ble naturlig feit. Så dum var jeg. Forandringen skjedde i puberteten, da jeg var ca. 13 år gammel. Var så stor og tykk til jeg var 18. Da fikk jeg hjertetrøbbel med høy puls og sterkt ubehag i hele kroppen....
- Og da jeg endelig tok en blodprøve, var alt i orden i følge sykehuset, på blodprøven, altså. Så jeg tok en blodprøve til, hos en spesialist. Alt var i orden med blodprøven. Men JEG var ikke i orden. Jeg var tung og treg både mentalt og fysisk. JEG opplevde kanskje ikke at jeg var så treg mentalt, men feit, det skjønte jeg at jeg var.
Da jeg begynte på Levaxin gikk jeg umiddelbart ned disse kiloene og ned til normalvekten min på ca 85 kilo. Det tok under 1 år å gå ned. Jeg gjorde ikke stort annet enn å ta Levaxin, pluss mini-trening hjemme i kjelleren, og normal kost.
Hvilken stoffskiftespesialist går du til? Skriv gjerne til meg med en privatmelding.
Fortell gjerne mer om tilstanden din! Det er meget interessant!!
-
24-10-08, 11:18 #7
Positiv lesning, ThomasWH. =)
Merkelig nok har halvannen kilo bare plutselig forsvunnet på de to dagenene jeg har gått på Levaxin? WTF?
Jeg går ikke til noen spesialist, det var min nye fastlege som bestilte blodprøver og stilte diagnosen. Av ting jeg mistenker kan ha noe med dette å gjøre er:
- tretthet, stort behov for søvn
- slitenhet
- dårlig konsentrasjon, blir sliten av å måtte konsentrere meg
- behov for å spise masse sukker for å få igang kroppen
- humørsvingninger, følelse av å være deprimert
- ekstrem overvekt, 56 kg overvektigFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-10-08, 16:38 #8
Alt som er bra, er bra, er det ikke det?
Man må prøve å fokusere på de tingene som går bedre og bedre.
Det med å miste et pr kilo på et par dager, vel, jeg mister også noen kilo når jeg går på toalettet feks. Det var sikkert en ekkel detalj, men man må ikke glemme å ta med slikt i beregningen. Om man veier seg med eller uten klær er også noe man må huske på. Det kan være greit å veie seg på samme tidspunkt hver dag, feks når man står opp, og da veie seg før eller etter man har tatt turen på skålen, bare at man gjør det med samme rutine hver dag.
Jeg husker at jeg en dag plutselig var tilbake til normalvekten.. Og at overgangen skjedde ganske fort.. Dog, ikke over natten. Men alikevel er det ikke vanlig å gå så raskt ned på noen måneder som jeg gjorde. Jeg ble overlykkelig da jeg oppdaget hvordan livet mitt egentlig skulle være! Hehe.
- Jeg kjenner igjen samtlige av symptomer du nevner.
For noen kan nok vekten rase usannsynslig raskt nedover. Som den gjorde med meg. Jeg håper du får lignende resultat! Men det er viktig med litt forsiktig trening (situps, pushups, ergometersykkel i noen få minutter daglig!) når man går igang med medisineringen. Ã… spise store mengder salat er også veldig bra. Sukker har ingen godt av, og særlig ikke de med alvt stoffskifte. Dette gjør enkelte, inkludert megselv, oppblåste, særlig da i ansiktet. Dette er mine personlige erfaringer!
-
24-10-08, 17:11 #9
Veier meg på samme måte hver gang, og vekten har vært stabil de siste ukene, gått opp og ned kanskje inntil 2 hekto. Men på to dager hadde den plutselig stupt over 1,5 kg. Jeg hadde ikke trent en dritt, og også drukket halvannen liter brus hver dag som jeg pleier. Jeg vet det er for raskt å konkludere med noe så kjapt, men skal si jeg gleder meg til å veie meg neste gang, for å se om det har fortsatt! =) Kommer til å veie meg allerede i morgen tidlig.
Det er no forbanna herk å være så stor og feit.
Tok min pille nummer to i dag. Tok den første på onsdag som sagt. Det betyr at serumkomsentrasjonen nå nesten er dobbelt så høy som den var i løpet av disse to dagene (fordi halveringstiden på thyroxin er mange dager).
Ah, gleder meg til å stå opp i morgen.
Hvis det er sant at jeg kommer til å rase ned i vekt på thyroxin, da må jeg nesten kjøpe en gave til legen som fant ut av dette! =)
Neida, skal ikke begynne å feire enda.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-10-08, 17:34 #10
Feiringen kommer senere.

Men du? Kutt ut brusen. Det har ikke noe å si om det er sukkerholdig eller med kunstig sukker. Brus er ikke bra for noen. Og i hvertfall ikke for deg! Gå over til vann, evt. et glass ananas/appelsinjuice hver dag. Kjøp Sunniva. Fersk vare.
Svar med sitat
Bokmerker