Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
30-09-08, 14:30 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2008
- Meldinger
- 5
Ny og usikker, lavt stoffskifte???
Heisann!
Jeg er en 32 år gammel jente, gift men ingen barn, bosatt på østlandet. Har i veldig mange år slitt med forskjellige helseproblemer. Spesielt etter at jeg fikk kyssesyken for snart 7 år siden har det vært ille. Har de siste 6mnd vært sykemeldt pga av senebetennelse i høyre arm som ikke vil bli bra igjen.... Er i forbindelse med det at jeg nå er havnet her. Både fysioterapeut og naprapat har foreslått at jeg må få sjekket om jeg kan ha lavt stoffskifte.
Har dessverre en lege som virker ganske uinteressert i å få meg frisk, så nå håper jeg på å få noen tips her
.
Vet altså ikke om jeg har stoffskifteproblemer, men da jeg leste om symptomene stemte veldig mange av de...... trøtt og tiltaksløs, aldri uthvilt selv om en sover mye, ukonsentrert, glemsk, fryser, tørr hud, tynne og sprø negler, forstoppelse eller treg mage, søvnforstyrrelser, hyppige humørsvingninger, depresjon, nedstemthet og vektøkning. I tillegg har mannen min og jeg prøvd å få barn i snart et år nå uten hell. Mange av symptomene stemmer jo med mange andre ting også, men tenkte altså jeg skulle begynne med å finne ut om det kan være stoffskifte.
Uansett om jeg har lavt stoffskifte eller ikke håper jeg å få noen svar, er så lei av å ikke vite hva som er galt og få beskjed av leger at "alt er normalt" :( , for noe er galt!
Lene
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-09-08, 17:18 #2Hildemor Gjest
Re: Ny og usikker, lavt stoffskifte???
Hei og velkommen hit

Ta en tur til fastlegen og be om at blodprøver tas. Du har mange symptomer som kan falle inn under ulike diagnoser. Jeg ville tatt følgende stoffskifteprøver: Tsh, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO og TRAS. I tillegg ville jeg tatt Leucocytter (hvite blodlegemer) og CRP for å sjekke om du kan ha en eller annen bakteriell infeksjon. Jernstatus hadde jeg sjekket gjennom følgende prøver Ferritin, Hb og s-jern. Jeg ville også bedt om å få sjekket b-12, Hba1c (blodsukker) og d-vitaminstatus (husker ikke navnet på de prøvene). Og selvsagt evnt prøver legen mener kan avdekke noe av det du sliter med. Kyssesyken kan stelle til mye grums for mange, så jeg ville vel tatt opp med legen hvor relevant det er at du fortsatt kan hangle etter så mange år. Rent bortsett fra dette kan jeg ikke si noe om hvor vidt du har et stoffskfiteproblem eller ikke, prøver må tas.
Lykke til og god bedring
Svar med sitat
Bokmerker