Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Blodfersk på dette....
-
01-10-08, 17:39 #1
Blodfersk på dette....
Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne, så jeg får bare starte en plass.
Nå har jeg gått i flere år og kjent meg slapp og trøtt, med verking i ledd og muskler. Dette har nå utviklet seg, etter at jeg fikk sistemann for 1,5 år siden, slik at nå har jeg nesten alle symptomer på hypothyreose. Føste prøve ble tatt i august i år, da var FT4 på 17,1 og TSH på 2,04. Disse var helt fine fikk jeg beskjed om. Det var da jeg begynte å lese litt rundt, og fant ut at det faktisk kan se fint ut, selv om man føler seg helt overkjørt. Nye prøver ble tatt iforrige uke, og disse viser FT4 på 18,1 og TSH på 1,24. Kan ikke si at jeg føler meg noe bedre selv om prøvene er såkalt fine, heller tvert om.
Har altså ingen diagnose, men alle symptomer på det. Har også en kroppstemp på 35,9 - 36,3. Har også en mor som går på levaxin og en far som hadde tendensen sa legen, men som ikke har medisin.
Det var helsesøster som faktisk satte meg på tanken, da jeg klappa sammen på kontoret hennes og bare satt og gråt i en time for at jeg er så sliten.
Er det noen som har noen gode råd, hvis legen ikke vil ta det videre?
Alle råd taes imot med stor takk
-
01-10-08, 17:57 #2
Re: Blodfersk på dette....
Hei, det er ikke så lett når den der hersens TSH ikke er steget så mye ennå.
Du har vel aksje ingen målinger fra dengang du var helt frisk.
Problemet er at referanseområdene er alt for vide, og de varierer individuelt. altså at hvis din fiske TSH er på 0,5 og din kropp mener at din ft4 blir for lav, da stiger TSH til for eksempel til 2 og det er unormalt for deg, men legen ser det ikke sånn.
Normal TSH er ganske tett ved 1.
Prøv å få antistoffene målt, men belag deg med at legen ikke bruker noen særlig energi på dette siden din TSH er godt under 3,5 som er grensen her rundt Oslo.
TSH stiger ganske sakte, og er ofte seks uker etter symptomene. Noen ganger tar det flere år før den gidder å stige.
Husk å alltid ta prøven om morgenen, siden ettermiddagstallet er halvparten av morgentallet, jeg har selv brent meg på det. Hadde 2,5 på ettermiddagen og ft4 var på 10,5 (10-20) og legen sa jeg umulig kunne ha stoffskifteproblemer. Men min ft4 var veldig lav.
Jeg måtte selv forlange å bli satt på levaxin. det hjalp etter en halv time allerede.....
Vent seks uker eller tre måneder med å be om ny prøve (og i kulda så stiger vel TSH litt og man bruker opp mer t4) og få tatt antistoffprøver.
Hegge sa engang at alle barn av fedre med lavt stoffskifte har stoffskifteproblemer.....du har jo en far med stoffskifteproblemer.
bare mine tanker.
nora
-
01-10-08, 18:04 #3
Tusen takk for svar nora. Mener bestemt at det ble tatt anti -tpo og tras, men det sto ikke på prøvesvarene jeg fikk utskrevet. Tar disse lengre tid, eller er de bare utelatt fra det jeg fikk se?
-
01-10-08, 18:16 #4
Kan godt være at de tar lengre tid. TSH og ft4 gjøres omtrent på dagen.
-
01-10-08, 18:23 #5
Takk for svar, jeg får spørre når jeg skal til legen igjen i slutten av mnd.
Opprinnelig skrevet av nora
Svar med sitat
Bokmerker