Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Standard Fjerne skjoldbruksskjertel?

Hei!
    Har noen hørt om at man fjerner skjoldbrukkskjertelen pga. lavt stoffskifte? Har hatt lavt stoffskifte i ca. 20 år. De siste årene har levaxinen virket dårlig.
    Ble anbefalt å fjerne kjertelen av endokrinologen. Synes det høres drastisk ut! Trodde at man kunne prøve annen medisin først........? Er så i tvil. Hva gjør jeg?
    Hilsen Marianne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Fjerne skjoldbruksskjertel?

Syns det høres helt selvmotsigende ut.
    Kroppen fjerner jo alt som ikke brukes, se etter noe få år finnes ikke kjertelen. Den gir ikke ekko på ultralyd heller.
    Etter 20 år er den vekk.
    Det er jo ikke bare barnemat heller å fjerne en slik kjertel. Varige komplikasjoner skjer oftere enn at man kan bagatellisere dem.

Jeg ville nok bedt om en second opinion, men jeg skal ikke overprøve noen.
    De vanlige kriteriene synes å være kreft eller knuter, noe som har en dårligere prognose enn det selve operasjonen kan lede til.

Du skriver ikke noe om at du plages av annet enn lavt stoffskifte.
    Er det Levaxinbehandlingen som har mangelfull effekt, er det mye man kan prøve før man gjør noe så drastisk.
    D-vitamin i store doser ?
    EMP+ ?
    Armour ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Takk for svaret! Vanskelig dette her synes jeg.... Saken er at jeg fikk lavt stoffskifte etter 2 tette barnefødsler for 20-21 år siden. Har gått på Levaxin i ca. 20. Tatt blodprøver hos fastlegen innimellom. Kunne gå ca 2 år mellom hver prøve. Har ikke tenkt så mye over prøvesvarene- legen visste jo best. Så, for noen år siden kom alle symptomene snikende tilbake igjen. De siste årene har jeg virkelig "slitt". Gikk til legen, men fikk til svar at prøvene var innenfor normalen. Men han økte dosen fra 100 til 125 mg for snart 2 år siden. Har ikke hjulpet. Så ble vi enige om at jeg skulle til en spesialist. Hva jeg synes om det møtet vet jeg ikke. Var der inne i 5 min. Han mente at medisiner aldri ville hjelpe, og at eneste utvei var og fjerne kjertelen. Og det bare på grunnlag av blodprøvene fra fastlegen.. . . Tok riktignok nye prøver på sykehuset. Har ikke fått svar på dem enda. Så jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Først må jeg vel vente på de nye prøvene. Kanskje han ombestemmer seg. . . . .Liker meg ikke akkurat nå.. .
    Men som sagt: Takk for svaret.
    Mvh Marianne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg synes også at dette må være vanskelig, og har lite å bidra med i så måte.
    Men jeg har jo også gått på Levaxin lenge. Begynnte i -87.
    Jeg har hele tia forklart at virkningen dette hadde på meg plutselig ble borte, men ble ikke trodd på det.
    Ikke før jeg kom til ny lege og fikk lurt denne til å skrive ut Armour isteden.
    Det hadde meget stor virkning og de burde skrevet ut dette mye tidligere til meg. Da hadde jeg sluppet mye......

Min mening er at du burde prøve de alternativer som finnes før du prøver mer drastiske tiltak.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Jeg forstår ikke helt greia her jeg da. Hva hjelper det å fjerne kjertelen, du er jo like avhengig av medisinsk behandling? Er det noe galt med din kjertel som forstyrrer opptaket av Levaxin, knuter e.l?

Jeg hadde aldri godtatt et slikt operativt inngrep uten at det var gode og tungtveiende grunner for å gjøre det. Jeg ville stillt mange spørsmål og ikke minst ville jeg visst hva de har tenkt på av medisinering etter at du evnt fjerner kjertelen. Hvis det ikke er noe galt med den, så kan vel denne endringen/bytte av medisin gjøres selv om du fortsatt har din skjoldbruskkjertel i behold?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er på den jeg også Momo.
    Hva er vitsen med å fjerne en kjertel som ikke bidrar med noe.
    Jeg mener jo at det er svært liten mulighet for at den idet heletatt finnes, etter så lang tid på Levxin.

Så kom iallfall tilbunns i dette Marianne.

Takk for alle svar. Får bare vente på å høre fra legen igjen. Så skal jeg "manne" meg opp til å spørre om forskjellig. Har ikke tatt ultralyd eller noe av kjertelen. Kun blodprøvene. Skriver litt inn her når jeg får greie på litt mer.
    Hilsen Marianne

Hildemor Gjest

Ja du får virkelig "kvinne" deg opp Marianne og stille en hel del vesentlige spørsmål. Jeg har ALDRI hørt om noe som har fått fjernet sin skjoldbruskkjertel basert på blodprøver og at Levaxin ikke gir ønsket effekt. Det må da bedre argumenter til for at man skal fjerne den? Lykke til i videre utredning!

Takk - det skal jeg gjøre!
    Marianne

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn