Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Sushi?
-
04-10-08, 02:49 #1
Sushi?
I år har jeg fått øynene opp for Sushi, for godt. Jeg elsker det. Det er relativt sunt (bortsett fra den hvite risen med sukker!) og utrolig godt. Hatet det første gangen jeg prøvde det, men etterhvert begynte det å sige inn på meg som en klam hånd, med god smak. ;)
- Men er det egentlig lurt å spise for mye Sushi? Makirolls, feks. inneholder jo Jod.
"Nori, and all other seaweed, is a rich source of calcium, zinc and idoine"
Hmmm.. Er Jod bra for oss da?
-
04-10-08, 09:38 #2
Re: Sushi?
Jod er jo en bestandel i thyroxin. Kjertelen er eneste forbruker i kroppen. Den "monterer" jodatomer på riktig plass i thyroxinmolekylet.
I tabletter er jod plassert der det skal være, så de uten kjertelfunksjon trenger det ikke, de som har kjertelfunksjon må ha det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-08, 10:35 #3
Jeg blir dårlig av jod, det er individuelt.
Husk det er gluten i soyasaus, unntak er glutenfri soyasaus. Jeg mener man bruker soyasaus i japansk mat men er ikke sikker om det er noe i sushi.
-
04-10-08, 15:04 #4
Jeg begynte å bruke Soyasaus i fjor jeg. Og jeg har lest at hveten som er i soyasays blir bearbeidet på en slik måte at all gluten forsvinner. Etter å ha lest det har jeg brukt veldig mye soyasaus, i hele år, omtrent hver dag.
Opprinnelig skrevet av nora
-
04-10-08, 17:02 #5
Det er løgn.
Løp og kjøp Tamari glutenfri soyasaus. Ikke rør vanlig soyasaus.
Det er omtrent halvparten hvete i soyasaus.
Jeg mener det.
dessuten så er det mange med stoffskiftesykdommer som blir dårlige av soya .
Brain fog og at hormonene ikker virker.
Sjekker du på http://www.pubmed.com så ser du at de gjorde forsøk på katter og deres ft3 sank, fordi soya motvirker enzymet som konverterer prohormo t4 til det aktive hormonet t3.
Dessuten så har det vært tusenvis av postinger på forumene om at folk har følt seg jævlig og endelig når de kuttet ut soya so følte de seg som menneske, men det tar flere uker for effekten å gåut av kroppen.
Gjæringen hjelper ikke på gluten, akkurat like lite som gjæring gjør på øl. Øl (av malt) skal heller ikke drikkes av cøliakiere.
Jeg har glutenfri soyasaus hjemme, og jeg bruker den bare i ny og ne.
Jeg spiser soyais noen få ganger i året (tåler ikke melk) og lider et par uker etter det.
nora
-
05-10-08, 12:47 #6
jaa det er en del feilinformasjon ute og går. Slik som om at spelt er okay for cøliakiere. Jeg har også hørt den om soyasaus og gluten, at den er behandlet slik at gluten ikke lenger er der, men det er feil. Cøliakere får gluten-reaksjoner av soyasaus laget med hvete (alle unntatt glutenfri soyasaus).
Riskaker har også for my gluten for meg, kommer vel av at rispuffen er laget på en amskin som også lager hvetepuff.
jeg må også bruke glutenfritt uten hvetestivelse, og da er ingenting igjen i butikken fordi det er hvetestivelse i alt skandinavisk, men ikke i noe engelsk og tysk glutenfri mat, eller amerikansk.
Svar med sitat
Bokmerker