Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver

Har siden oktober -07 følt meg totalt utslitt. ligger lenge før jeg sovner, men sover som en sten i 10/12 timer når jeg først sovner.. føler meg utslitt uansett. Orker ikke enkelt husarbeide noe som plager meg og irriterer meg forferdelig (er kjent for å ha støv på hjernen) Orker ikke å gå turer med bikkja lenger, stakar. Veldig humørsyk, Tørr hud/hår med håravfall. Tørre/såre øyne, orker ikke å bruke linser pga smerter. Har tidligere brukt briller kun ved lesing, nå må jeg bruke dem hele tiden. Smerter over/bak øynene og hovner ofte opp rundt øynene. hovner også opp i beina og fingrene. Elsker å lese, men nå klarer jeg ikke lenger pga dårlig konsentrasjon og svikt i hukommelsen. Sliter til tider med treg mage/forstoppelse for så å få diare. Har bestandig vært litt frossen av meg, men nå føler jeg meg kald hele tiden. men svetter om nettene og ved fysiske anstrengelser (mye) Svetter i hendene nesten hele tiden selv om jeg er kald ellers.. Har prøvd å sitte i sola for å få igjen varmen, men da koker det i topplokket så orker ikke det heller.. Dårlig appetitt, men spiser mye når jeg først spiser.

16/10-07
    S-anti TPO <35 Referanse = (<35)
    S-fritt T3 4,6 (2,3-5,7)
    S-fritt T4 16 (9,0-22,0)
    S-TSH 0,77 (0,20-4,0)
    B 12 176 (170-650)
    S-Ferratin 16 (15-200)
    S-Jern 33,9 (9,0-34)
    S-Jernbindingsk 83 (49-83)
    S-Jernmetning 41 (10-50)

2/7-08
    TPO = <35 (<35)
    T3 = 5,7 (2,3-5,7)
    T4 = 17,1 (9,0-22,0)
    TSH = 1,6 (0,20-4,0)
    B12 = 258 (170-650)
    Ferratin ble ikke tatt
    Jern = 13,9 (9,0-34)
    Jernbindingsk = 86 (49-83)
    Jernmetning = 16 (10-50)
    B-HB = 14,6 (11,7-15,3)
    S-kolesterol = 7,1 (3,3-6,9)
    S-TRAS = 0,8 (<1,0)

1/4-08 så var jeg hos lege i russland pga ED forsøk, fikk da beskjed om at TSH var på 2,74 og fikk beskjed om å ta tilskudd av JOD. Det var først da etter å ha lest om TSH på nettet at jeg begynte å lure på om jeg har problemer med stoffskifte mitt. Stemmer med mine symptomer syns jeg, men dette ble avvist. Senest i dag hos fastlegen da jeg fikk blodprøvesvarene mine.. Fikk bare beskjed om at dette er psykisk og at jeg bare fikk slappe av.

Kan legge til at jeg er uføretrygdet pga depresjoner og angst, så jeg er 100% sikker på at jeg ikke sliter psykisk nå.. har fungert bra siden jeg kastet "lykkepillene" til dundas for 3 år siden.

Har også hatt høyt blodtrykk siden oktober-07, og hjerte slår fort, selv om jeg sitter helt i ro. Hvilepulsen ligger mellom 80-100

Noen som har noen synspunkter??
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Hildemor Gjest

Standard

Heisann

Høres ut som om du har en tung hverdag - men kan ikke se av noen av prøvene du har tatt at det indikerer stoffskifteproblematikk. Det finnes jo selvsagt noen prøver til man kan ta - men jeg ser ikke nødvendigheten i det i forhold til de prøvesvarene du har.

Det finnes mange ulike sykdommer/tilstander med samme symptomer som ved lavt stoffskifte - så det er vel evnt mer naturlig og lete der.

Høyt blodtrykk og høy puls kan selvsagt gi en del av de symptomene du nevner. Hvis hjertet slår raskt hele tiden blir man naturligvis sliten over tid og det bør vel kanskje vurderes om du kunne ha nytte av en medisin som senker puls og blodtrykk. Hva sier legen din om den høye pulsen og blodtrykket ditt?

Selv kan du senke begge deler ved regelmessig trening og sunt kosthold. Det er synd at du ikke orker og komme deg ut på litt turer, for det ville nok være nyttig for deg.

Du sier du er uføretrygdet pga av angst og depresjoner. Disse sykdommene er svært utmattende over tid og angst gir jo som kjent i en del tilfeller høy puls. Begge deler gir også tiltaksløshet, utmattelse og enten mangel på søvn eller økt søvnbehov. Du sier du ikke er plaget med depresjon lengre, hvordan er det med angsten din?

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard

Jeg spiser sundt, men vanskelig å trene når jeg ikke orker normalt husarbeide engang da..

Som jeg skrev så har jeg ingen problemer med depresjoner og angst etter at jeg kastet "lykkepillene" for 3 år siden.
    Da jeg var medisinert for dette og var langt langt nede så var jeg alikevell på tur med bikkja. sminket meg hver dag. Gjorde husarbeid hver dag og leste en masse. Nå orker jeg ingenting, ikke å sminke meg engang.
    De symptomene jeg har nå kom sakte men sikkert etter ett svangerskap som gikk galt i august -07. Måtte til utskrapning. og noen uker etter dette igjen så ble jeg innlagt på sykehuset pga nyrebekkenbetennelse... Etter dette så kom symptomene sakte men sikkert, og fikk bare flere og flere plager.

Legen var først bekymret pga det høye blodtrykket, men ville avvente det. Har ny fastlege pga flytting og jeg har bevist ikke sagt noe til om at jeg er uføretrygdet eller hvorfor.. Ville han skulle utrede meg uten å vite dette, men for en uke siden så spurte han om jeg trengte sykmelding og da måtte jeg jo fortelle han det... Da snudde han på alle områder og sa bare at blodtrykket mitt trengte vi ikke å bekymre oss over og alle symptomene mine kommer nok av depresjon... Fikk beskjed om å gå hjem å slappe av, var sikkert ikke så sliten for jeg hadde jo klart å komme meg til han..

Vel det gikk som jeg fryktet... nå gidder han ikke å utrede meg noe mere. Og samme kan det være for jeg har helt mistet tillitten til han som lege..

Godt mulig at det ikke er problemer med stoffskifte jeg har, men hadde vært greit å finne ut hva det er.. Skal jeg fortsette sånn som nå så vil jeg garantert få problemer med depresjoner og angst igjen...

Ble ikke så mye klokere etter svaret ditt Hildemor. men takk for at du gadd å komme med dine synspunkter
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du går ikke på Levaxin eller andre thyroxiner ?
    Tilskudd av jod skal du ikke ta på grunn av lav TSH - men hvis urinprøven viser lav jod.

Jeg synes ikke jeg kan se problemer med thyroxinproduksjonen. TSH og de andre stoffskifteparameterene kan svinge på grunn av andre kroppslige forhold - og det må du jo utredes for !
    Du skal ikke finne deg i å bli hyllevarmer !
    Lav ferritin - lav B12 gir slike symptomer - og ikke minst D-vitamin.
    Kjøp en box å se om du reagerer ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei igjen

Jeg forstår jo godt at mine svar ikke hjalp deg så mye - jeg har jo ikke svarene, det blir kun som du sier synspunkter.

Jeg forstår ditt behov for og få svarene på hvorfor du har det som du har det, det er jo en ikke-ønskelig situasjon du befinner deg i.

Og det er dessverre mange leger i dag som lett avfeier pasienter hvis de har en tidligere diagnose som sier psykisk lidelse. Det er ikke en enkel situasjon og være i. Jeg ville funnet meg en ny lege - hvis jeg var overbevist om at mine symptomer skyldtes noe somatisk. Jeg hadde ikke gitt meg før jeg var utredet for alt tenkelig som gir disse symptomene. Legene stopper gjerne opp når det er påvist en psykisk sykdom, fordi det gir så mange diffuse symptomer. Angst kan feks som nevnt gi høyt blodtrykk/høy puls, det kan også inaktivitet gjøre, som gjerne følger både angst og depresjon.

Selv ble jeg diagnostisert med angst 2 år før jeg fikk påvist høyt stoffskifte. Det ble aldri tatt noen blodprøver, fordi legen mente det hele skyldtes min lillebrors bortgang. Mens jeg hevdet hele tiden at noe var galt somatisk. Det endte med sykehusinnleggelse og påvist høyt stoffskifte et par år senere. Da hadde jo sykdommen også virkelig fått tid til og gjøre sette meg i situasjonen sjakk-matt.

Det er derfor viktig at du stoler på dine instinkter - og ikke gir deg før du i hvertfall får avkreftet sykdommer som gir de symptomene du har.

Grunnen til at jeg nevner trening/aktivitet er at det hjelper på så mye. Og tro meg jeg har måttet slite for og komme meg på bena og ut på turer. Jeg har grått og gått fordi alt i kroppen strittet i mot. Jeg ante ikke hvor jeg skulle hente kreftene i fra. Og slike dager har jeg fortsatt - men det er faktisk det eneste som hjelper meg, både fysisk og psykisk.

Jeg sier ikke at dette vil fjerne dine symptomer hvis det ligger noe fysisk bak, men aktivitet tar man aldri skade av (jeg snakker da selvsagt ikke om lange joggeturer), selv om det til tider kan kjennes slik ut. Inaktivitet på grunn av sykdom. være seg fysisk eller psykisk blir er ekstremt tungt og bryte ut av, nå snakker jeg for meg selv her.

Du må finne din vei og gå for og finne svarene og det starter med og finne seg en god og lydhør fastlege. Noe som dessverre ikke er en enkel sak. Men jeg håper du lykkes med og finne en/ei og at du i fremtiden vil oppleve bedre dager enn du gjør nå

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard

Takk for dine synspunkter n,Finn. Jeg tar ikke Levaxin eller Thyroxiner, men jeg har tatt B-kompleks siden Oktober -07 etter beskjed fra fastlegen da han syns mine verdier på 176 var i laveste laget. Har også tatt multivitaminer og omega 3-6. Ser på de multivitaminene at de ikke inneholder vitamin D. Har nå kjøpt noe som heter ALL in One. De inneholder vitaminer (også D vitamin) antioksidanter, samt omega 3. Kanskje de er bedre?

Hildemor: Nei jeg ble som sagt ikke noe klokere, men det hjelper uansett litt å få litt forståelse. Må innrømme at jeg ble ganske så frustrert og oppgitt da fastlegen plutselig snudde helt opp etter å ha fått min tidligere historie.

Helt ening med deg ang trening.. Siden jeg nå ikke orker noe så sliter jeg også med dårlig samvittighet ovenfor bikkja mi.. Han ser fremdeles happy ut, ser ikke ut til å lide noen nød uten turer.. Men det plager meg. Har stor hage så han løper fritt og får beveget seg da..

Takk til dere begge to. Humøret lettet litt i hvertfall.

Jeg har bestilt meg en time på Balderklinikken. Men om det var et klokt valg gjenstår å se. Har hørt både negative og positive ting om dem. Fikk time hos en Mathias den 28/8 så får bare bite tenna samme så lenge.

Syns dere jeg bør ta de vitaminene osv frem til da? eller bør jeg vente til etter timen for å høre hva de sier?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

D-vitaminet er jo ikke et vitamin......
    Kroppen produserer jo ikke vitaminer.
    Dets funksjon og herkomst i kroppen ligner mer på et hormon :
    Det er med å regulere knoglestoffskiftet sammen med hormonet PTH
    OG - det produseres av kroppen - dog uten en kjent reguleringskontroll - som et ekte hormon jo har.

Det er flere stoffer som grupperes under overskriften D-vitamin (kalsiferoler).
    Det kroppen bruker er D3 (kolekalsiferol) - det er denne du skal se etter på boksen ! De andre er mindreverdige da det kun er D3 kroppen kan bruke. Og den er viktig for oss !
    Benevnelsen er enten i µg eller i.e.
    Det går 40 internasjonale enheter på 1µg, så den skal bare multipliseres.
    10µg er kroppens daglige forbruk, og hvis man har for lite må denne mangedobles over mange måneder. Så skal man passe på å få ekstra kalsium, e-vitamin og magnesium samtidig.
    Ã… spise en multivitamin som inneholder D-vitamin er ikke nok.

Noe forenklet kan man si at D3 er det eneste befolkningen i norden mangler. Og mangelen er både utbredt og stor.
    (man glemmer jern)
    D-vitaminprøvens (obs det finnes flere typer) referansegrenser er basert på målinger av antatt friske mennesker - i norden !
    Derfor er de alt for snevre - vi skal over 120 !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    8

Standard

Takk igjen n`Finn. Må innrømme at jeg ikke har den minste peiling på vitaminer osv. Mått ta en ekstra titt på pakken med All in one.. Og det er D3 (kolekalsiferol) i den, 5 µg. Men bør kanskje ta noe i tilegg da? Ellers så er det E-vitamin 10mg, kalsium 6mg. kan ikke se at det er magnesium i den, antar at mangan ikke er det samme.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er iallfall den riktige typen D-vitamin.
    10µg regnes vel som en slags dagsforbruk. 5µ som en vedlikeholdsdose.
    Det tar lang tid å opparbeide en mangel for dette er et fettløslig vitamin som lagres i fettet - og forbrukes sammen med fettet.

Jeg begynte med 10 om dagen, men merket ikke no før den hadde vært 20 i noen dager. Ellers er en terapeutisk dose 50µ, men da er det viktig med å ta tilleggne.
    Mangan skal du ikke ha.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn