Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    6

Standard dette er mine siste målte verdier

Ths - 3,7 ft4-11

Jeg har nesten nettopp fått påvist lavt stoffskifte, sist jeg var hos legen sa han at jeg var i grenseland for å få lavt stoffskifte, nå sier han at jeg har det...Lest litt på nett og hvis jeg har forstått riktig er det egentlig ikke så lavt? Legen viste meg grafer fra blodprøver som er tatt det siste året og ft4 var synkende mens ths steg.. Noen som kan hjelpe meg?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: dette er mine siste målte verdier

Hjelpe deg til å forstå hva som skjer kanskje, men tendensen i grafene kan jo ha en underliggende årsak man ikke kan gjøre annet med enn å sette deg på piller resten av livet.
    Og du er jo inne på noe vesentlig når du vil utdanne deg i din egen sykdom - eller i noe som kan være det, for å være korrekt.
    Lave mengdeprøver kan ha annen årsak enn kjertelen, og som er opprettelig. Man må være sikker før man går på stoffskiftemedisiner.

Helt kort og grunnleggende :
    TSH er et hormon kjertelen trenger for å produsere. Jo mer produksjon som trengs, jo høyere verdi.
    Kjertelen produserer hovedsaklig T4 og T3, og det er mengden av disse som TSH reagerer på. Jo lavere mengder av disse i blodet, jo høyere blir TSH.
    Kjertelen kan også være påvirket av antistoffer.
    90% av de som får lavt stoffskifte, får dette fordi kroppens immunsystem produserer antistoffer mot kjertelen. Blodprøvene TRAS og anti-TPO kan si om du har en slik tilstand.
    Om du har anti-TPO, og tendensen på mengdeprøvene er slik som beskrevet, er det bare et tidsspørsmål når kjertelens produksjonsevne er så ødelagt at du må erstatte produksjonen med piller. Denne tilstanden er destruktiv for kjertelen og har flere navn. Det er en Thyreoiditt - altså en betennelse i kjertelen. Kalles også Hashimotos, etter legen som først fant den.

Lavt stoffskifte kan i sjeldne tilfeller også forårsakes av TRAS (blokkerende TRAS) - og der finnes det behandling som kan gjøre deg bra.

Husk at stoffskiftet foregår ute i cellene. Blodet er bare en transport fra produsent til forbruker. Så blodprøvene er ikke prøver av stoffskiftet - bare av mengden stoffskiftehormoner.
    Fordi dette foregår i hele deg, får man symptomer fra over alt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Heisann Din lege som har fulgt deg opp ser en tendens i og med at Tsh øker og FT4 synker. Jeg synes imidlertid ikke at dette er nok til å konstantere at du har lavt stoffskifte, men jeg er ingen lege Som du selv er inne på er ikke verdiene dine pr i dag utenfor normalområde, men så spørs det hva som er normalt for deg da og om disse verdiene skaper symptomer hos deg. Jeg hadde bedt om nye blodprøver om 5-6 uker og samtidig bedt om at det tas prøver av FT3, Anti-TPO og Tras.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    6

Takker for svar..Skal be om å få tatt disse prøvene neste gang. Han har allerede satt meg på levaxin som resultat av disse blodprøvene og mange symptomer jeg har på lavt stoffskifte. Har brukt levaxin i ca 3 uker, når jeg da tar nye blodprøver vil jo disse verdiene være litt bedre,så da blir målingen kanskje ikke riktig i forhold til hva som var utgansgspunktet? Mange dumme spørsmål fra meg nå kanksje, men er helt nybegynner på dette og prøver å orientere meg litt..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det viktigste for deg er jo å få visshet i om kjertelen er syk.
    Om mengden den produserer er redusert indikerer det at noe er galt, men det behøver jo ikke være sykdom i kjertelen som gjør det.
    Antistoffprøvene retter seg mot kjertelen og vil gi svar, og de er enkle å ta.

Har sett flere som har skrevet inn her som har fått Levaxin som ikke skulle hatt det, og som har slitt for å slutte med det.
    Selen reduserer antistoffer, og deltar også i viktige stoffskifteprosesser.
    D-vitamin (D3) gjør også det. Mange går med mangel og det kan forstyrre målingene.

Be om en D-vitaminmåling også.
    Den heter 25-OH-vitamin D3.

Denne lista kan gi opplysninger om prøver du lurer på : http://www.furst.no/bb/index6.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn