Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
08-08-08, 13:17 #1
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2008
- Meldinger
- 2
Mange runder hos lege, endelig skal vi til barnelege!
Har en datter på snart 4 år. Hun har hatt mange symptomer på lavt stoffskifte som vi ikke har tolket før. Men da hun begynte ferien fra barnehagen, ble alle symptomene kraftig forverret, og vi forsto at det måtte være noe som feilte jenta. Symptomer hun har hatt som ble forverret i løpet av et par dager:
- Trøtt og sliten
- Trekker seg ofte tilbake fra sosiale ting
- Fryser lett (kalte føtter og hender)
- Hoven rundt øynene
- Sover glatt fra 18.00 til 09.00 + en ettermiddagslur.
- Hard mage (minner om sauebæsj, en stor klump med mange små klumper inni)
- Tidvis diare
- Tar lett til tårene
- tørt og flisete hår
- Lubben
Etter den 4. legetimen fikk jeg kranglet meg til urinprøver og utvidet blodprøve.
Trombocytt 418 (normalverdi 145-390)
B12 738 (normalverdi 141-600)
T4 18 (etter normalverdi på 11-23)
TSH 5,17 (normalverdi 0,30-4,50)
Joda, legen var enig i at disse verdiene kunne tyde på lavt stoffskifte, men syns ikke det var nødvendig med videre behandling(uten å konferere med andre).
Han mente det var stor mulighet for at hun kunne vokse det av seg.
Men jeg mener at siden symptomene har forverret seg, er det vel bedre at hun får medisinering.
Hele situasjonen begynner nå å slite på oss alle. Ikke minst henne som har symptomene.
Vi tråkker stille i dørene for å behage henne på alle måter, for begynner hun først å gråte, er det vanskelig å slutte.
Hun er virkelig sliten!
Vi rundt henne også. Både på grunn av hennes humørsvingninger, men også den evige kampen med legene frem og tilbake.
Nå har vi heldigvis fått henvisning til barnelege
Da er mitt spørsmål.
Hva kan vi forvente når vi kommer til barnelegen?
Hvilke undersøkelser gjør de der?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-08-08, 11:30 #2
Re: Mange runder hos lege, endelig skal vi til barnelege!
Hei!
Jeg har ikke barn selv, men min hypotyreose ble oppdaget da jeg var tidlig i tenårene. Da hadde jeg i mange, mange år vært tilbaketrukket, sliten og veldig ustabil i humør. Jeg har kjent på kroppen hvordan det er å ha en sånn sykdom uten at noen skjønner at du er syk og det er helt forferdelig. Jeg ble kalt "lat" og "rar" og truet med at jeg måtte til psykolog hvis ikke ting bedret seg. Ikke noe man vil utsette et barn for dette!
Derfor er jeg fryktelig glad for å høre at dere skal til barnelege med jenta deres! Det jeg husker fra timene der er at jeg ble målt og veid samt kroppen ble undersøkt (magen, slimhinner, tunge, skjoldkjertel, blodtrykk, puls, pupiller). I tillegg var det mye prating om formen min og symptomer. Jeg hadde egentlig ikke så mange utvendige symptomer, håret var tykt og jeg var ikke overvektig. Problemene mine var mest de "psykiske" - mye redd, alltid sliten, asosial, sov mye. Da jeg begynte med behandling fant de ut at jeg hadde 1,5 års vekstretardasjon. I tillegg kommer jeg på nå at jeg var så hard i magen at jeg begynte å blø en del ganger. Jeg hadde først FT4 10,4 og TSH 15,8, senere FT4 8,2 og TSH 83. De fant senere ut at jeg i tillegg hadde cøliaki og vitiligo - til dags dato vet jeg ikke hva som kom først av alle disse sykdommene - kanskje jeg led av cøliaki lenge før jeg fikk hypotyreose. Det positive er at etter at jeg fikk medisin for stoffskiftet ble jeg ei helt ny jente med masse energi, i alle fall for en stund!
Jeg ser at hos jenta deres er det bare TSH som er litt forhøyet og det er vel derfor legen ikke ville gjøre noe med det. Nå vet ikke jeg om det går an å "vokse av seg" stoffskifteproblemer, men det synes jeg høres rart ut. Håper barnelegen tar jenta deres litt mer seriøst! Krev i alle fall jevnlige blodprøver og en skikkelig utredning for å finne ut hva som er galt med henne!
Lykke til hos barnelegen!
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
30-09-08, 14:47 #3
Re: Mange runder hos lege, endelig skal vi til barnelege!
Hei!
Har dere vært hos barnelegen ennå?
Hvis ikke kan det være svært nyttig å ta tempen til jenta deres hver dag i en ukes tid før legebesøket. Ettersom blodprøvene er i grenseland, kan det være med på å sette daignose, hvis tempen viser seg å være lav.
Tempen skal tas straks hun våkner om morgenen, før hun beveger seg noe særlig. Noe som ikke er enkelt på barn - vet det av erfaring! Derfor lurt å gjøre det over lengre tid.
Lykke til!
Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
Svar med sitat
Bokmerker