Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard Kan noen se på mine siste prøver?

Ft4: 14 (ref 12-22)
    TSH: 0,11* (ref 0.4-4.4)

Bruker ganske stor dose Levaxin 150 mcg pr dag. Og ca 10 Liothyronoin. Formen er nok litt varierende. Prøver å gå ned i vekt, har gått ned 5 kg. Bør jeg redusere Levaxinen litt?
    Legen sa disse prøvene var fine og at jeg ikke trengte å endre noe...

Kanskje n'Finn og dere andre kan si deres mening? Det hadde jeg satt pris på.

Er redd for å belaste hjertet for mye om dosen er for høy... Eller er ikke det noe å bekymre seg over?
    Mvh

Siriusen
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det ser ikke ut som at du kan ha hjertebank med de verdienen der ?
    Og hjertet ditt tåler mer enn du tror. Det er den sterkeste muskelen i kroppen (etter tunga) Og den får atskillig mer juling på en 100m spurt enn det litt hjertebank kan skape.
    De som har en kjent hjertesykdom må være forsiktige med doseringen !

Er enig med legen din i at prøvene dine er ok - på betingelse av at du har det ok !
    Hvis dosen din har vært den samme leeeenge og du ikke har det ok, er det enda rom for en liten økning.

Dine frie T4 er de som blir til stoffskiftehormoner og de er jo nærmest litt under pari. Flere av dem vil lage mer fT3, som er det stoffskiftet bruker.
    Denne er ikke målt, og verdien av den er viktig for en god analyse.

Når alt det er sagt, så er det til syvende og sist uten betydning - det som teller er hvor stor dose du må ha for å trives.
    Du sier at vekta er på vei ned - hvis det er positivt så er kanskje dosen stor nok ?
    Og trivselen på vei opp ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kjørte din ft4 gjennom kalkulatorarket som jeg har lastet ned fra Emma sin nettside:
    ft4 på 14 (12-22 ) = 20%
    normale tall på levaxin er ofte ett eller annet individuelt tall på over 50, men merk at noen har det helt topp med slik lav ft4 bare ft3 er høyt nok.

Nå mangler du tall for ft3 som jo egentlig bør måles når du tar t3 !

TSH blir vanligvis så lav når du tar så mye liothyronin.

Du ser ikke overdosert ut sånn umiddelbart.

Alt er individuelt og du bør føre en logg selv.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Standard

Hei og takk for svar begge to

Jeg har litt hjertebank innimellom ja. Tyder det på litt for høy dose eller trenger det ikke være det? Er det best at FT4 ligger høyere enn den gjør hos meg? Betyr det i såfall at dosen er for liten?? Jeg er litt forvirret...
    Formen er litt opp og ned. Men mye bedre enn før jeg ble medisinert.

Da jeg tok prøvene så regnet jeg vel med at de tok de prøvene som var nødvendige. Må man be spesielt om å måle FT3? Det skal jeg i såfall spørre om når jeg skal ta nye prøver i oktober. Legen sa noe om at det ikke var vits i å måle FT3 da liothyronin ikke kan måles. Fikk ikke helt med meg det hun sa der. Og jeg spurte ikke opp igjen da jeg nok hadde vært der over tida mi...

Er det andre prøver jeg må spørre om neste gang for å få en bedre analyse? Fikk beskjed om å komme inn igjen etter mitt neste Grete Roede kurs da dosen kanskje må endres om jeg går ned 10 kg (som håpet er...)

Setter stor pris på svar fra dere.

Mvh

Siriusen
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er ikke lett å vite om symptomene en har er fra for lav eller for høy dose. Jeg prøver meg fram.
    Du har hvert medisinert i under to år og kan ha litt etterslep av det lave stoffskiftet enda.

Den Liodosen du tar er det vanskelig å spore effekten av i en fT3 blodprøve. Måling av denne er likevel viktig da det jo er det egentlige stoffskiftehormonet.

fT3 kommer fra det lageret kroppen har av T4. Det frigjøres kontinuerlig hormoner fra dette lageret (fT4) og fra disse dannes det kontinuerlig fT3.
    Dette må skje kontinuerlig fordi fT3 bare er i blodet noen få timer. Det forsvinner jo inn i celler hele tia.
    Når du tar en tilleggsdose av Liothyronin skjer akkurat det samme - det er i blodet en kort stund før det forsvinner inn i cellene.

For å sikre en stor nok dannelse av fT3 må Levaxindosen være stor nok.
    Er den det vil det dannes en kontinuerlig strøm av fT3 som er stor nok til å forsyne stoffskiftet ditt - og den kan måles.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn