Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
31-05-08, 23:30 #1
Enda et spørsmål; om T3 denne gang :-)
Hei igjen. Leser på Furst at lav T3 "ikke er viktig i diagnostikk", eller noe i den duren. Min T3 var 1,7 og referanse 1,3-4,5 (tror jeg hun sa på telefonen)
Kan noen prøve å forklare meg hva en T3 i nedre referanseområde betyr? Har det noe å si? Jeg lurer på alt jeg..
Tusen takk:-)
-
01-06-08, 08:47 #2
MEd at t3 ikke er viktig i diagntikk , betyr at i virkeligheten så er ft3 vanligvis høy ved begynnende hypothyreose.
Har noen referenser på det et sted.
Kroppen forsøker å økonomisere med thyreoideahormonene nman er hypo og ft4 brgynner da å bli lav men kroppen dorver og konverterer mest mulig til det aktive hormonet, t3 som også bare har tre jodatomer og derfor også er mest økonomisk.
Leger ser oftest på blodprøver alene og når de oppdager en høy ft3 så blir de forvirret og proklamerer at pasien er hyper og ikke hypo, eller normal o gikke hypo.
Derfor sier de at man ikke skal måle ft3 engang ved diagnostisering av mistenkt hypo (for å unngå disse irrgangene)
På det tyske forumet fpasienter så kommenterer de konsekvent at når ft3 er høyere enn ft4, da er man mer eller mindre hypo fordi kroppen driver og har sjaltet inn nødprosedyren (å øke ft3 fordi thyreoideahormontilgangen er lav)
Hos deg er /var ft3 på bare 12,5% og det er lavt.
-
01-06-08, 21:34 #3
Hm, betyr det noe som helst da, at den er lav? Målingene den dagen jeg begynte på Levaxin var Ft4 på 18 (ref 12-22), altså der den skal være, mens TSH var 2,5.(ref. 0,4-4,4). Anti TPO på 323 og Tras på 1. Øyne ble undersøkt og det ene ble målt til å være utstående ca 2 mm hos øyenlege 14. mars, men fikk ikke henvisning til endo. Nå er øyet nærmest normalt, bare en liten forskjell. Det gikk tilbake i løpet av april. Har ikke problemer med tørrhet og slikt lenger. Venter på ultralyd av kjertelen og ct av øyehulen.
Jeg er jo sånn sett heldig som har fått begynne på Levaxin, og bekymringen min nå går mest på at verdiene mine ikke skal bli for lave nå disse første 6 ukene. (Legen er skeptisk og redd jeg skal bli hyper) Levaxinen har virket bra på meg, jeg har merket stor forandring på de litt over tre ukene jeg har brukt det. Har kun hatt "nedtur" rundt menstruasjonen, ellers har jeg fått mer energi, mindre muskelverk og utmattethet. Huden er allerede blitt litt fet (var veldig tørr i ansiktet), og jeg synes jammen håret har livnet til også. Ingen tegn på hjertebank, men er blitt ganske svett nattestid... Alt dette kan jo skyles varmen, men kan ikke ta det for gitt;-)
Lurer på om jeg skal begynne å dele tablettene, slik at jeg tar 12,5 ug (eller var det mg?) i stedet for 25. Legen mente jeg kunne begynne på 25, men muligens ville det være nok med 12,5.
Jeg føler meg heldig som får hjelp så tidlig i forløpet, og tenker på gru på alle som har slitt seg gjennom flere år for å få lindring!
-
02-06-08, 07:59 #4
Ft3 var på bare 12% når TSH var 2,5 og ft4 på 18?
Betyr vel at du har en inflammasjon i kroppen og da finner kroppen på å skru ned deiodineringen til t3.
Har din TSH vært 2,5 ved flere anledninger? Eller bare denne gangen?
12,5 µg levaxin er for lite å begynne med.
-
02-06-08, 15:59 #5
Ja FT3 var 1,7 da de andre prøvene ble tatt.
TSH var i november 1,5 og i mars 2,5....
Svar med sitat
Bokmerker