Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
-
10-05-08, 07:34 #1
En gladmelding: Jeg fikk Levaxin på bakgrunn av høy TPO :-)
Tenkte det kunne være greit å høre om "snille" leger også her inne!
Har vært i dårlig form lenge, og har tatt stoffskifteprøver 3 ganger siden november. TSH og Ft4 var "normale", men det viste seg at jeg hadde Anti TPO på 323.
I går fikk jeg Levaxin, lav dose, som et forsøk på å se om formen blir bedre. Skal tilbake om 6 uker for å sjekke om det er noe resultat:-) Legen foreslo først kortison, men jeg valgte Levaxin. Er nå i etterkant litt i tvil om det var riktig av meg, kanskje det hadde vært lurt med kortison...? Kortison ville vel dempet betennelsen i kjertelen, samt også vært positiv for binyrene..? Noen som har erfaring med behandling med kortison?
-
10-05-08, 09:49 #2
Jeg har lest på alt.support.thyroid newsgruppen at en pasient (en sykepleier) fikk behandling for antistoffene med blant annet høye doser allergimedisiner. han sa at allergologen sa at endokrinologene sendte passientene over til ham.
elles har jeg også lest på østerriksk thyreoideaforum at en endokrinolog behandlet den som skrev innlegget for antistoffer. jwg vet ikke hvordan.
Det fins masser av referanser på nettet om at behandling med thyroxin senker antistoffer og de har prøvd det ut i forsøk med godt resultat. Står også noen stykker om det i www.thyroidmanager.org .
Vet ikke om noen som bare har fått prednisolon men jeg synes jeg har lest om en engang.
For å forlkare antistoffenes effekt: Man vet jo at behandlingmed interferon gjør at hepatitispasienter føker seg helt %#"&% og det kommer av cytokinene og antistoffene.
Samme med oss som har antistoffer mot TPO. Vi har sammenlignbare symptomer med legene ser bare på TSH og sier at vi er inneofr normalen så vi må være friske. i virkeligheten har vi samme type symptomer som hepatittpasientene har av interferon. DØH.
Elaine Moore har sekrvet mye om antistoffer og også summert opp ting som hjelper, og ting som trigger dem. Jeg har listet dem opp her på forumet før.
http://www.suite101.com/articles.cfm/graves_disease graves og hashimotos er omtrent samme med hensyn til hva som trigger antistoffene.
-
10-05-08, 10:44 #3
Er faktisk første gangen jeg hører om behandling med sikte på antistoffene her i Norge.
Hvorfor ikke ta en Ole Brum på det tilbudet ?
Jeg mener - hvorfor enten eller ?
Blir man kvitt antistoffene er man jo kurert og fri for en livslang behandling som i mange tilfeller ikke virker annet enn livsoppholdende.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-05-08, 13:04 #4
Her er noe i pubmed:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16006728 samt sjekk de andre lignende artiklene når du klikker show all related articles til høyre.
-
12-05-08, 17:36 #5
Jeg har vært oppe i nesten 12 på tsh, mens anti_tpo var på over 700(samtidig), etterat jeg begynte på levaxin og hadde vært på det i nesten 3-4 måneder(først 25, så 50 mikrogram), hadde anti-tpo økt, mens tsh gikk ned....
Håper det fungerer for deg!
-
12-05-08, 19:07 #6
Hei Greta,
Opprinnelig skrevet av gretal
hva var din tsh på da du begynte på Levaxin? Og hvordor fikk du det?
Jeg tror ikke egentlig legen min ga meg Levaxin for å dempe antistoffene, men mer for å hjelpe meg med symptomene på lavt stoffskifte. Er veldig spent på hva prøvene mine var den dagen jeg begynte på Levaxin.. Det var da 6 uker siden sist, og det er jo mulig de har endret seg på den tiden.
-
12-05-08, 19:16 #7
Nora;
tusen takk for gode linker!! Jeg satt og leste en hel kveld inne på thyroidmanager.org, og der lærte jeg mye!
Jeg er bare utrolig glad for at jeg har fått noe som kan være til hjelp for meg, det ville vært ulevelig å gå og vente på at blodprøvene skulle vise høy tsh.... Veldig spennende å se hvordan kroppen reagerer nå fremover:-)
-
12-05-08, 19:21 #8
Heisann
Da lavt stoffskifte ble oppdaget, var jeg nesten på 12, men begynte ikke på levaxin før 2 måneder senere(i januar i år), da var den på 8-9(husker ikke helt).
Grei lege hvis du fikk det på symptomer, min lege er endelig blitt overbevisst på at jeg må ha levaxin, er nå oppe i 75 mikrogram.
Fikk på symptomer og tsh/anti-tpo verdier, hadde annen lege(i annen kommune) på 1. blodprøver, så de ville avvente først 2 måneder før jeg fikk levaxin.
Opprinnelig skrevet av Marina73
-
12-05-08, 20:38 #9
Det er jammen stor forskjell på leger. Heldigvis har jeg en lege som kjenner meg godt og har tiltro til det jeg sier.
Da jeg nå ba om å få behandling med Levaxin for symptomene jeg har, gikk hun med på det fordi hun håpet/regnet med at det ville slå ut på prøver om kort tid. Men hun skulle passe godt på at ikke tsh blir for lav, da får jeg ikke mer:-) Og så måtte jeg gå med på en sykemelding 20% for at jeg skulle få overskudd til familien min.
Jeg aner ikke hva som kommer til å skje med prøvene mine fremover, men håper ihvertfall at jeg får mer energi og blir i bedre form!
Rart at de ventet i 2 mnd før du fikk behandling da! Hadde du uttalte symptomer?
-
12-05-08, 21:50 #10
Ja hadde stort sett alle symptomer, i tillegg var jeg ikke langt unna krasj pga stoffskifte og andre årsaker(hadde en stri sommer/høst).
Egentlig ville turnusen avvente enda 4 måneder til, siden verdiene mine var blitt bedre uten medidin, men fikk ordnet levaxinoppstart....
Litt av mitt problem var flytting til ny plass, og til lege/turnus som ikke kjente meg, hadde nok vært enklere om dette hadde vært oppdaget tidligere med fastlegen jeg har hatt i mange år.
Nok stor forskjell på hvor tidlig man får begynne på levaxin!
Legene har nok forskjellige verdier/symptomer de legger vekt på, så da må man bare prøve å overbevise dem hvis man har symptomer, men ikke har klare svar på blodprøver...
Måtte vente over 3 måneder før jeg fikk økt fra 50 til 75 mikrogram, da endte det med at tsh gikk opp til over 6 igjen(fra noe over 5 målinga før), så merket tydelig på kroppen ar det hadde forverret seg igjen.
Lykke til!
Opprinnelig skrevet av Marina73
Svar med sitat
Bokmerker