Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: TSH osteoporose
-
11-06-08, 07:29 #1
TSH osteoporose
Ser at noen leger påstår at man kan få osteoporose og hjerteproblemer ved for lav TSH, og at de derfor vil holde TSH innenfor "normalverdien" Trodde det var for høy F-T4 som kan føre til dette, jeg, og at TSH-verdien ikke hadde noe å si
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
11-06-08, 09:50 #2
Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg har en TSH på 0 og har hatt det i snart 4 år. Min lege har sagt at det er fare for osteoperose med så lav TSH. Han sendte meg til undersøkelsee i 2006, der jeg fikk påvist osteopeni - noe jeg har forstått er forstadiet til osteoperose. Siden har jeg ikke sjekket dette.
Nå skal det nevnes at jeg har vært i overgangsalderen i ca 4 år. Den kom samtidig med at hypothyreose ble konstatert, og jeg ble satt på Levaxin. TSH dalte fra 8 til 0 på ca 3 mndr på Levaxin.
Men det kan vel være like trolig at osteopenien kom med overgangsalder? Jeg aner ikke, men legen hevdet at det var den lave TSH`en.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
11-06-08, 12:18 #3
Kroppen har ikke TSH reseptorer andre steder enn på kjertelen.
TSH-hormonet er derfor ikke i bruk til annet enn å styre kjertelproduksjonen. Det TSH gjør, er å regulere kjertelens tilgang på Jod, som er en av delene som skal til for å lage Thyroxin.
Osteo-peni/perose har helt andre årsaker.
Bla. for lite aktivitet er en almindelig årsak.
Rundt Skjoldkjertelen ligger det noen bitte små kjertler, normalt 4stk, men kan være 2-10stk.
Dette er Bi-skjodkjertler, eller parathyreoidea.
Disse produserer hormonet PTH som styrer beinstoffskiftet.
D-vitamin og magnesium deltar aktivt sammen med PTH i å skifte ut 0,2gram bein av skjelettet hver dag.
Denne aktiviteten kan komme i ulage slik at ikke alt som skiftes ut blir erstattet med nytt.
Det er komplisert og mange faktorer samarbeider. Hele kroppen samarbeider jo, og de som får overaktivitet i kjertelen - hYperthyreose - kan få osteoperoser etter lang tid ubehandlet.
Man regner med at det er fordi fT3 blir for høyt over lang tid.
Derav får disse pasientene lav TSH.
Dette var bare et forsøk på en forklaring på misforståelsen, og for den feilaktige antagelse at for lav TSH er den direkte årsaken til osteoperose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-06-08, 13:21 #4
Hei n´finn Det er jo slik jeg forstår det, også. Sist jeg var hos legen fikk jeg beskjed om å redusere på levaxin til 100 mcg x5/uke fra x7/uke pga for lav TSH. bruker i tillegg 20 mcg liothyronin x 7/uke. Tror han var i dårlig humør den dagen. Jeg hadde ikke tatt nye prøver siden forrige gang jeg var hos ham. Den gang sa han bare at TSH kanskje var noe lav,men skulle ikke gjøre noen forandringer på medisineringen. Merker forresten ikke noe særlig forskjell etter 6 uker på ny dose. Vurderer å gå litt opp på Liothyronin. Må legge til at det bare var TSH som var for lav. Ft4 og Ft3 lå godt innenfor normalen.Begge kunne godt ha vært noe høyere
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
11-06-08, 14:38 #5
Hypotalamus føler bla. hvor mye fT3 og fT4 det er i blodet, og sender så et signal til hypofysen som produserer TSH deretter.
Dette er et veldig følsomt organ og reagerer på små endringer i blodet.
Litt nikotin nedsetter feks. følsomheten, noe som fører til for høy TSH.
Det er derfor sansynlig at en annen thyroxin enn vårt eget vil endre TSH.
Kroppens hormonsyklus er også endret.
TSH frigjøres gjerne på noen formiddagstimer og fører til en ganske forutsigbar og bestemt døgnvariasjon.
Denne endrer vi jo også.
Det er flere momenter som gjør TSH verdien til et usikkert parameter når man starter en medisinering med fremmed thyroxin, så det beste er nok regulere dosen selv etter det man føler og ikke la blodprøvene bestemme.
Jeg syns det kan være greitt å hjelpe seg igang med å ta blodprøver, og å ta en gang i mellom er vel ok så en har litt kontroll med at det ikke sklir helt ut.
Men min mening er jo at de fleste ikke vil klare å gå på en for høy dose.
For lav dose ser ikke legene på som et problem - og det er vel fordi de ikke har prøvd det selv ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker