Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Question Hvorfor varierer TSH så mye?

Hei

Jeg lurer på om det er andre her som sliter med at TSH varierer så mye? Har gått fra 0,2 til over 5 i TSH på 2-3 mnd.. med samme dose! Har nå antistoffer også. Bruker levaxin 150 mikrogram hver dag. Har i tillegg fått for lite folat, så tar en multivitamin om dagen..

Føler at symptomene er så diffuse og over alt at det er vanskelig å få frem hvordan det påvirker meg. Men jeg har "sitringer" i musklaturen, synsforstyrrelser( ?) i perioder, har generelt mye vondt i særlig i ledd men innimellom også i musklatur, humørsyk, kontant trett og sliten, liten tiltakslyst og det meste er egentlig ett ork..

Har lyst å få hode over vann og få energien tilbake! Har nå økt til 175 mikrogram om dagen, så får se om noen uker hvordan blodprøvene er da.. men det er jo så irriterende for selv om blodprøvene er bra så føler jeg meg ikke "normal" å når jeg tror at jeg må ha blitt hyper å tar prøver så er jeg jammen hypo igjen osv...

Har 3 cyster i skjoldbruskkjertelen, men det er lite synlig og gir lite plager. Kan kjennes som jeg har en klump i halsen innimellom, og jeg er av og til øm på en siden.. Tar jasmin p-piller. Ellers så er jeg jo frisk som en fisk så dette er veeeldig irriterende.

Hatt hypothyrose i 16 år og begynner egentlig å bli litt utålmodig

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hvorfor varierer TSH så mye?

Du sier TSH har økt, men hva skjer med FT3 og FT4?
    TSH er jo bare signalet som sendes fra hypofysen og sier ikke mye om hvordan stoffskiftet oppfører seg i kroppen, spesielt om du også har positiv TRAS.
    Om du har lav d-vitamin, B12 og/eller ferritin, så vil kroppen ha problemer med og kunne bruke Levaksinen. Det kan også være at kroppen ikke omdanner FT4 til FT3 godt nok, og da må det enten Lio eller naturthyroid til for at kroppen skal få det bedre.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Du sier TSH har økt, men hva skjer med FT3 og FT4?
    TSH er jo bare signalet som sendes fra hypofysen og sier ikke mye om hvordan stoffskiftet oppfører seg i kroppen, spesielt om du også har positiv TRAS.
    Om du har lav d-vitamin, B12 og/eller ferritin, så vil kroppen ha problemer med og kunne bruke Levaksinen. Det kan også være at kroppen ikke omdanner FT4 til FT3 godt nok, og da må det enten Lio eller naturthyroid til for at kroppen skal få det bedre.

T4 og T3 var innenfor normalområde. Spurte ikke denne gangen hva T4 var, har vel stort sett ligget mellom 16-22 når jeg ikke har vært hypo ihvertfall.. har vært nedi 11-12 når jeg har vært hypo, men denne gangen altså normal.. vet ikke verdien på T3, og vet egentlig ikke om det tidligere har vært målt heller.. Tror ikke d-vitamin er målt, men B12 var nok normal for det ble målt b vitaminer, derfor de fant ut at jeg har for lite folat. Så vil da anta at b12 er normal. Ferritin vet jeg heller ikke, men har målt tidligere og beststandig hatt gode jernlagre.. TRAS tror jeg heller ikke har blitt målt noen gang, ikke det jeg kjenner til.. Fikk beskjed om å øke med 25 mikrogram å ta nye prøver om 3-4 uker, tror ikke d va tenkt å ta andre prøver enn T3 og TSH.

Når er det man bør bli henvist til endokrinolog? Har aldri vært der, og fikk beskjed av lege om at så lenge T3 er normal er det ikke noe indikasjon på å bli henvist.. men en ting er jo prøvesvar, det andre er jo hvordan symptomene er. Har hørt om levothyroxin kunne være aktuelt, men så lenge T3 er normal er det visst ikke det. Så jeg har i bunn i grunn bare fylt på med mer og mer tyroxin nå i 16 år, men føler at symptomene blir fler og at det tar kortere og kortere tid mellom hver gang dosen må justeres. I tillegg har jeg nå da antistoffer. Har hatt d tidligere, men er mange år siden. Er vel lenge siden det har blitt sjekket sist også..

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Tror du har en lege som ikke kjenner så mye til stoffskiftet, desverre.
    Jeg må ha min FT4 over referanseområdet, helst mellom 25 og 27 for og føle meg menneskelig.
    De gangene FT4 faller ned til f.eks. 18, så er jeg mildt sagt elendig i formen. For noen av oss er det tydeligvis ikke nok med og være innenfor "normalområdet"
    Videre så vil forholdet mellom FT3 og FT4 spille inn; er FT4 høy så skal også FT3 være høy. Ligger din FT4 på 20 og FT3 på 4, så er begge tallene innenfor det legene kaller "normalområdet (jeg hater det ordet), men tallene sier for meg at stoffskiftet ditt er ikke optimalt medisinert. Er i tillegg TSH høy er det helt klart for lite av det virksomme FT3 i kroppen din, kanskje fordi du har for lave verdier på andre ting slik som d-vitaminer eller kanskje fordi kroppen din rett og slett ikke klarer og omdanne nok Levaksin til FT3.
    Om kroppen din av en ellr annen grunn ikke klarer og nyttigjøre seg av Levaksinen, så vil en økning føre til at FT4 blir høyere men kroppen vil fremdeles ha for lite FT3 (som er det virksomme hormonet).
    Antistoffer i seg selv gir iallefall meg symptomer, selv om en del besserwisser leger påstår det ikke kan stemme (hvordan vet de hva vi føler når de ikke har prøvd det selv).

Når du er lav i folat (B9), er du oftest også lav på B12, men igjen; legene ser bare at vi hanker oss innenfor "normalområdet" uten og ta hensyn til at ved f.eks. lavt stoffskifte så er det absolutt ikke nok og ligge på 200 (normalområdet er 150-700), men over 400. Det samme med d-vitaminer; normalområdet sier 37-170, men man må over minst 70, helst 100, for at kroppen skal fungere slik den skal og kunne ta og omdanne levaksin.
    Anbefaler deg på det varmeste og lese deg opp; som stoffskiftesyk er det alfa og omega, siden alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Tror du har en lege som ikke kjenner så mye til stoffskiftet, desverre.
    Jeg må ha min FT4 over referanseområdet, helst mellom 25 og 27 for og føle meg menneskelig.
    De gangene FT4 faller ned til f.eks. 18, så er jeg mildt sagt elendig i formen. For noen av oss er det tydeligvis ikke nok med og være innenfor "normalområdet"
    Videre så vil forholdet mellom FT3 og FT4 spille inn; er FT4 høy så skal også FT3 være høy. Ligger din FT4 på 20 og FT3 på 4, så er begge tallene innenfor det legene kaller "normalområdet (jeg hater det ordet), men tallene sier for meg at stoffskiftet ditt er ikke optimalt medisinert. Er i tillegg TSH høy er det helt klart for lite av det virksomme FT3 i kroppen din, kanskje fordi du har for lave verdier på andre ting slik som d-vitaminer eller kanskje fordi kroppen din rett og slett ikke klarer og omdanne nok Levaksin til FT3.
    Om kroppen din av en ellr annen grunn ikke klarer og nyttigjøre seg av Levaksinen, så vil en økning føre til at FT4 blir høyere men kroppen vil fremdeles ha for lite FT3 (som er det virksomme hormonet).
    Antistoffer i seg selv gir iallefall meg symptomer, selv om en del besserwisser leger påstår det ikke kan stemme (hvordan vet de hva vi føler når de ikke har prøvd det selv).

Når du er lav i folat (B9), er du oftest også lav på B12, men igjen; legene ser bare at vi hanker oss innenfor "normalområdet" uten og ta hensyn til at ved f.eks. lavt stoffskifte så er det absolutt ikke nok og ligge på 200 (normalområdet er 150-700), men over 400. Det samme med d-vitaminer; normalområdet sier 37-170, men man må over minst 70, helst 100, for at kroppen skal fungere slik den skal og kunne ta og omdanne levaksin.
    Anbefaler deg på det varmeste og lese deg opp; som stoffskiftesyk er det alfa og omega, siden alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet.
    Takk for svar Ja, tror også det er mange sammenhenger her som er viktig for å få til en optimal behandling, og som jeg desverre ikke har kunnskap til å se selv. Dels fordi jeg ikke er lege, men også dels fordi når jeg setter meg å leser om sykdommen føler jeg at jeg flytter fokuset over til å kjenne etter symptomer. Så derfor har jeg unngått dette i stor grad. Til slutt tror jeg jo at jeg har både MS, ME osv Men fint at det finnes ett forum slik som dette, slik at jeg kan spørre og lese når jeg kjenner jeg står fast i dårlige perioder, slik som nå

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvilken dose bruker du og hva slags stoffskiftemedisiner?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Finnmark
    Alder
    47
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hvilken dose bruker du og hva slags stoffskiftemedisiner?
    Bruker kun levaxin, 175 mikrogram daglig..

Lignende tråder

1. Mariatistel - hvorfor?
    Av SvSo i forumet Urtemedisin
    Svar: 12
    Siste melding: 02-08-12, 19:02
  2. Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
    Av serena i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4
    Siste melding: 09-01-10, 16:43
  3. Hvorfor
    Av passat90 i forumet Blodprøver
    Svar: 6