Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
-
31-10-07, 13:13 #1
Prøvesvarene på flere prøver
Er det noen som kan hjelpe meg hva disse prøvene egentlig er

B-HB 13,4 (11,7-15,3)
B-SR 3 (<30)
P- GJ00 5,2
S- FT3 5,4 (3,1- 6,3) Vet jo at dette er t3- ser den fin ut eller?
S- FERR 26 (15-130)
U-PH 6
U-SG 1,020Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
31-10-07, 15:53 #2
B-HB 13,4 (11,7-15,3) Er "blodprosenten"
B-SR 3 (<30) Er senkningen
P- GJ00 5,2 vetikke
S- FT3 5,4 (3,1- 6,3) Vet jo at dette er t3- ser den fin ut eller?
S- FERR 26 (15-130) kan være Ferritin? - og da er den for lav hvis du går på thyroxin anbefales det at denne er over 50-70
U-PH 6 = surhetsgrad i urin
U-SG 1,020 = vetikke
fT3 er det aktive stoffskiftehormonet. Det er ikke godt å tolke dette uten å vite masse annet. Hvis det er ditt eget er det sikkert OK. Er det Levaxin er det DU som er fasitten - du vet best hva denne skal være. Denne verdien kan godt være symptomgivende for deg.
Min er 10 før den er bra.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-10-07, 16:19 #3
Jeg bruker Thyroxin ja.. 100 mg per dag unnatt søndager da bruker jeg 50.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Ferritin- hva er egentlig det, og hva styrer det? Så det nå, at det er jern..
Jeg har sjeldent brukt å måle t3, men har skiftet fastlege og fått en som er litt bedre vil jeg si.
Men han sa prøvesvarene var innenfor normalen da..
Har hele tiden fulgt med TSH og t4 men ikke t3.
TSH og t4 er også brae verdier nå, går litt opp av og til TSHn men nå sist var den vell 1,5 og t4 21 (tror jeg, har ikke tallene her foran meg nå)..Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
31-10-07, 18:25 #4
De er jo innenfor "normalen".
Men normalen er for normale - ikke for oss
Grenseverdiene i normalen fremkommer av blod fra antatt friske mennesker. Friske mennesker har ganske så variable verdier i perioder av livet. Grenseverdiene er ofte fra 10 til over 20 (fT4)
Måler man 12 så er det innenfor - men, hvis neste måling også er 12 bør det ringe en bjelle !
For det er ikke normalt.
Og de går også på egenproduserte hormoner - ikke bare på ett, som vi.
Jeg mener at vi kan ikke bruke samme målestokk som friske.
Du bruker Levaxin og da bør du nok ha verdier rundt øvre grenseverdi.
Hvis du har symptomer, kan du godt ha over.
TSH blir nær null, fT4 høy og fT3 høy.
I det heletatt er det DU som er fasitten - ikke blodprøvene. Du har verdier som er innafor nå, og etter min mening er det ingen grunn til å ta flere blodprøver.
Hvis du finner din idealdose, vil prøvene vise ett eller annet tall. Du vet ikke de tallne nå, så min egen "fiolosofi2 er at du kan finne dosen ved å øke den bitte litt om gangen hver måned til du får ubehagelige symptomer, å så gå litt ned.
Idealdosen ligger ofte like oppunder den maksimale dosen du tåler.
Nora linket til Helse Sunnmøre og der sto det "klinikken er facit"
Som oversatt betyr at det man finner ved en undersøkelse er det som gjelder, altså pasientens symptomer er viktigere enn blodprøver !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-12-07, 13:51 #5
Lav kropsstepratur og hovne lymfekjertler bak i nakken
Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste.. Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer.. Om natten sovner armene helt av , akkurat som de er helt dovnløse (uten at jeg ligger på dem altså) og jeg må masere dem for å få liv i dem liksom.. Det er driitekkelt..
Nå har jeg 2 hovne lymfekjertler i nakken samt at tempen er så lav.. Målte i mårrest, da var den 35,6 grader (under armen)...
Har dere lave temprtaurer?
Er det mange som har samme probl med armene om natta?
Og dette med lymfekjertlene, kan dette ha noe med at jeg har følt meg så dårlig? (har ikke ondt i halsen eller forkjøla)..
Håper noen kan svare meg!!! Er så lei...
Har fått time på onsdag t lege..Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
10-12-07, 16:01 #6
Er jo kjente symptomer for meg dette.
Hadde dovne armer når jeg sov i mange år, Kroppstemperaturen var også lav. Jeg målte den hver dag i et helt år og den var 36,0-36,2grader helt uavhengig av Levaxindosen. (målt på tradisjonellt vis)
Da jeg begynte med Armour mai 04 ble armene helt fine og tempen økte til 36,6.
Målemetoden har mye å si for nøyaktigheten, og når en skal sammenlikne med andre må man bruke samme metode.
Den tryggeste er på gamlemåten, og den tempen som er mest nyttig for oss er den vi har med det samme vi våkner.
Nesten alle funksjoner som er med på å øke kroppstemperaturen er avslått når vi sover, men stoffskiftet er igang. Det er varmen fra denne aktiviteten som fyrer oss mens vi sover og denne kan brukes som et mål på stoffskiftet.
Sammenholdt med blodprøver som påvirkes av vårt reelle stoffskifte danner dette et bedre grunnlag for å si noe om stoffskiftet enn det medngdetellinger av stoffskiftehormoner gjør.
Man vet jo ikke om disse kommer til å gjøre noe.
Ã…rsaken til de hovne lymfekjertlene er det vel best å finne ut av ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-12-07, 16:18 #7
Ja, skal sjekke ut av de hovne lymfekjertlene.. Skal til legen på onsdagen, håper jeg får en sykemelding også for det funker ikke å gå på jobb om dagen enda jeg bare jobber 65 %....
Takk for svar FinnJeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
19-12-07, 13:57 #8
Prøveresultater
Kan noen hjelpe meg hva dette betyr, de forskjellige kodene.. (har ikke referanseverdiene her)
B- HB: 13, 5
P- GL00: 5,0
S- K: 3,9
S-NA: 141
S-KRE: 48 (DENNE ER DET * PÃ…)
S-BIL: 25
S-ALAT: 22
S-ALP: 53
S-GT: 24
S-P-AMY: 24
B-MONO: 0,3 (så står det 10 bak, og 9/L)
B-NØYT: 1,0 (så står det 10 bak og 9/L) DENNE ER DET * PÃ…
B-LYMF: 1,2 (så står det 10 bak og 9/L)
B- BASO: 0,1 ( så står det 10 bak og 9/L)
S-KOBA: 576
S-IGA: 3,4
Så var stoffskiftet TSH 1,6 og T4 26... (* på T4.....) T4 er vell litt høy da..
Og Ferritin er på 32..
Jeg skjønner ikke så mye av de første prøvesvarene der, hva er det? er det noen som vet??
Takk for svar..
Tok en del prøver for lymfocytter etc men vet ikke hva som er hva, og hva det er som er * på??Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
-
19-12-07, 14:18 #9
Det som er utenfor referanseområdet er merket med stjerne, som du sier.
Ellers er blodprøver noe man bruker for å støtte teorier om hva plager kan komme av. De sier ikke så mye alene.
Din fT4 på 26 kan feks. være normal for deg - det kan til og med være slik at du kan få symptomer hvis du prøver å redusere den.
Det kan altså meget godt være slik at kroppen din synes 26 er passe.
Hvis man vil vite om kroppen din synes den er for høy kan man ta flere prøver som reagerer når det reelle stoffskiftet blir for høyt.
feks SHBG som kan være forhøyet av flere årsaker, men som også blir det av for høyt stoffskifte.
Blodprøver er ingen eksakt vitenskap. de må tas og tolkes mot symptomer og mistanker.
Store avvik kan jo gi mistanker i en retniing som det må tas flere prøver for å få bekreftet.
Det er mange blodprøver og det er umulig å vite alt om dem, og nye kommer.....
Du kan jo prøve å få litt mer spesifikk viten om den enkelte prøve ved å saumfare en laboratorieside.
Feks : http://www.furst.no/bb/index6.html
finn prøven i den venstre kolonna og klikk på den (og ellers alt som klikkes kan) Før prøvenavnet står en bokstav : U=urin P=plasma osv.
eller : http://www.helse-sunnmore.no/lab/analyseliste.htm• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-12-07, 14:33 #10
Takk Finn
Grunnen for at jeg lurte var at jeg har vært i dårlig form, er sykemeldt nå (jobber 65 %) samt har hatt opphovna lymfekjertler, der den ene har vært der ett år- men mye større enn vanlig. Nå er den imidlertid blitt mindre igjen.. Jeg tok CRP også, som viste ingen infeksjon så derfor syntes jeg det var litt ekkelt med disse lymefnutene, som enda er der...
Så var egentlig mest de prøvene med * på som jeg lurte mest på.. om de hadde noe å si på dem? ... var bare å henta prøvesvarene i dag, siden jeg har gått å tenkt sånn på de kjertlene.. men får vell svar i posten også...
Når det gjelder T4 så bruker den ligge mest på 22.. Kan det at jeg glemte ta tabelettene dagen før ha noe å si på prøven på den?
Jeg tar altid ellers, men jeg la meg så tidlig da jeg skulle opp kl 4 på natta å kjøre at de vanlige rutinene bøe avglemt o stresset på søvn.
SHBG, hva er det da?
skal sjekke ut de kodene jeg.. på den linkenJeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...
Svar med sitat
Bokmerker