Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hvorfor

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Lillehammer
    Meldinger
    13

Standard Hvorfor

blir prøvene mine sånn? Hei
    Tok prøver i februar og de var litt høye,fikk brev fra legen om at jeg godt kunne redusere dosen litt,fra 750 i uka til 600..Prøvene var FT4 23.3 og TSH 0.19...Så ser jeg at da jeg tok prøver i fjor på samme dosen var det FT4 15.2 og TSH 0.20..samme dose i desember gir meg prøvesvar på 19.2 og 0.17..
    Har og lagt på meg ett par kilo siden jul,igjen... Bladde meg bakover og finner ut at den perioden jeg lå høyt på TSH,det vil si alt fra 1 og opp til 5 så gikk vekten ned den perioden?Kan noen prøve å forklare?

Irene
    Irene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dosen er jo liittegranne kiloavhengig da. Utgangspunktet er 1,6µg Levaxin pr. kg kroppsvekt. (100kG=160µG/dag - 50kG=80µG/dag), men er ikke noe å dosere etter. Da får man bruke sin kliniske tilstand og blåsse i alt annet.
    Jeg synes jo egentlig det er forbausende like prøver. Prøvesystemet er faktisk ikke mer nøyaktig.

Og - det er jo bare DU som vet om prøvene er litt høye eller litt lave - det er du som lever med resultatet av dem.
    Du skal bare ha litt erfaring med å forstå deg selv.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

Nei jeg kan ikke forklare men kan bare si at det samme gjelder meg..
    Selv om noen her ikke er enige at Tsh betyr noe så viser mine prøver Gang på Gang at en Tsh over 1 og t.o.m opp mot 6 gir vektnedgang eller stabil vekt(men jeg samler mye vann med høyere tsh-og det vises jo godt på kroppen)
    mens en tsh på under 1 kan gi meg +4-5 kg på en mnd....jeg har påvist noe aktivt vev i kjertelen så kanskje svaret ligger der?
    Men nå er jo forbrenninga ulik hos alle mennesker (og familie medlemmer) så da er jo verdiene ulike og.

Så siden alle som går på levaxin streber etter høyest mulig T4 og en anbefalt Tsh på rundt 1-så Kan jo ikke utfallet bli det samme for oss stoffskifte pasienter??
    Jeg får nå iallefall en altfor god apetitt på høyere T4-og det betyr mere kcal enn jeg klarer og forbrenne..
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Nora har skrevet noe om dette... er jeg heldig husker jeg riktig slik at konklusjonen blir noenlunde som følger:
    Når TSH stiger,øker deiodinaseenzymene.Det vil da si at en større del av T4 blir omdannet til T3(teoretisk ihvertfall). Når vi vet at T3 er det aktive hormonet, skulle det gi større forbrenning i kroppen, som i beste fall vil gi vektreduksjon. Hvis dette er helt på jordet, håper jeg noen retter det!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Lillehammer
    Meldinger
    13

Standard Takker for svar

Det som er rart er at jeg ikke var noe dårligere den gangen da jeg hadde høy TSH kontra nå...har skrudd meg sjøl tilbake i tid,og prøvd å sammen ligna med meg sjøl..hvis det går an da konklusjonen er at jeg hadde like mye muskelsmerter,like sliten,mensforstyrrelser,tørr hud,kviser,svimmel sånn til tider,osv osv. Det er det samme...Ler...kanskje jeg er statisk..Strever med å ta en avgjørelse på å søke om en del uføretrygd,derfor disse tankene.Har gått på attføring siden -04 og jeg blir da ikke noe bedre,uansett hva jeg utdanner meg til eller jobber med.For det kan da ikke være jobbrelatert liksom.Altså hvis jeg får en jobb jeg holder ut i så er jeg frisk?Det virker sånn dette løpet jeg har vært igjennom noen ganger..
    Kanskje jeg har en aktiv kjertel enda?Vet ikke,men jeg har hatt mange dosejusteringer både opp og ned,lignet på en sprettball når jeg tenker tilbake.
    Trodde jeg hadde erfaring med å forstå meg selv etter så mange år,men kanskje jeg har tatt feil?kanskje jeg har ligget for høyt?Selv om jeg ikke har hatt noe annet ubehag enn at kiloene har sneket seg på bakfra?Ille nok det da,når man ikke var sånn før man ble syk...sukk!!
    kanskje på tide med et eksperiment og å ta dosen ned igjen og se hva som skjer da?så TSH kan bli litt høy?2-3?
    har jo vært litt steil på at TSH ikke betyr så mye lenger når man knasker piller.Har jeg selv følt...men dette her var en oppvåkning
    Irene

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Vet du, akkurat den tanken har jeg og hatt, at jeg skal medisinere meg ned- slik at jeg får TSH opp, iallfall til øverst i referanseområdet- bare for å prøve og føle hva som da skjer....(jeg var i bedre form den gang sykdommen ble oppdaga med TSH>100 enn det jeg er i dag. Og når ikke legene kan hjelpe en, må en prøve selv).
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Lillehammer
    Meldinger
    13

Standard husker

jeg hadde TSH på 16.930 (litt mye av det gode den der da) og gikk 3 dager i fjellheimen..den gangen jeg ikke hadde satt meg inn i noe av dette. Fikk grønt lys av legen den gangen.Jeg prøver jeg og...doser meg ned igjen... Vi får oppdatere hverandre etter hvert kanskje?
    Irene

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn