Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
01-04-08, 22:56 #1
ny frustrert i forumet (langt)
Ikke for å klandre noen for å være frustrerte, men er det selv... Spesiellt etter i dag da jeg fikk svar på prøvene. Jeg er en gift jente på 35 år 2 barn og bor utenfor stavanger Jeg har gått en del år med disse symptomene:
fryser,
stort håravfall,
tretthet (hele tiden),
tiltaksløshet,
tørr hud og hodebunn,
tynne, sprø, flisete negler,
mukel og leddplager i armer og ben,
hone ben og fingre,
nedsatt libido,
vektøkning,
liten matlyst,
store humørsvingninger
deprimert,
meget treg mage og forstoppelse.
surrete med ord
føler at ansiktet er pløsete og livløst
har lav kroppstemp
med mere.....
I påsken nådde jeg bunnen både fysisk og psykisk. :(
Man kan vel kalle det for å møte veggen.
Før veggen nådde meg i påsken gikk jeg sykemeldt grunnet leddsmerter i knærene.(kan jo ha en innvirkning på humøret det og)
Men satte meg ned etterpå og tenkte igjennom allt og tror det er en sammenheng her..Og det må iallefall startet for 6 år siden.
Jeg var ikke slik før. Jeg hadde energi, løp opp fjellsider, lekte og var spontan. Trente masse, Hadde fint hår og hud. Ingen problemer med vekten og hadde alltid overskudd til å hjelpe andre. I dag skygger jeg unna og blir stressa bare med tanken på og måtte ha 2 avtaler på samme dag. Glemmer tid, navn og sted avtaler osv...Gidder ikke å gjøre annet enn det som er abselutt nødvendig.
Min mor har lavt stoffskifte og jeg bestemte meg for å gå til legen. Skrev ned alle symptomer (for å ikke glemme noe) Var der på Tirsdag og tok prøvene i dag fikk jeg svar pr tlf.
Alle verdier utenom Kolesterol var bra! Legen mente at disse symptomene også kunne være depresjon eller noe lign. Men han ville ta ny blodprøve av meg om 3 mnd.
vet ikke verdiene på prøvene han tok enda men vet
etter å ha saumfart forumet her at i morgen skal jeg ringe til legen for å få verdiene og be om å få utvidet prøve. Har ikke tenkt å gi meg!
Skal ikke se bort i fra at det feiler meg noe annet men allt stemmer! Både med min mors symptomer og det jeg leser om ellers.
Skal jeg virkelig tålerere å vente i 3 mnd?!?! :evil:
og hva slags utvidede prøver bør jeg be legen om å ta?
(Husker han nevnte noe om en grunnleggene prøve og var de usikre skulle han ta en annen.)
Er sykemeldt nå og orker ikke tanken på jobb nå det verker i hele kroppen og jeg går til fysioterapi.
Vel vel det hjalp kansje å få lettet litt på det frustrerte trykket ved og poste dette her, men gi meg kommer ikke på tale!Frustrert...
Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.
-
02-04-08, 00:10 #2
Hei

Skjønner godt du er frustrert og sint.
Gikk selv i mange, mange år før jeg fikk utsalg på blodprøver. Jeg legger ved en liste med blodprøver som du kan be om. Det er en standard utredning for oss i helse vest. Får du tatt alle disse bør de tydelig si om du har problemer med stoffskiftet eller ikke.
S-THS
S-Thyroxin fritt
S-Thyroxin
Thrijodthyronin
S-Thyroxinbindende globulin
S-Thyroglobulin
S-Thyroglobulin antistoff
S-Thyr.perox-antistoff
S-THS receptor-antistoff
Lykke til med legen!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
02-04-08, 00:18 #3
tusen takk!
da er disse kopiert og skal taes med til legen!Frustrert...
Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.
-
02-04-08, 10:34 #4
Vi har sett at noen har fått beskjed om at alt var bra, enda TSH har vært på 7 og 8.......så få tallene for TSH, ft4 og ft3 og antistoffene i det minste.
None har lavt ft4 uten at TSH har steget, men da har man lavt stoffskifte allikevel.
Som for eksempel meg, jeg hadde ft4 helt i bånn av referanseområdet men TSH var bare steget til 2,5 så legen sa jeg kunne umulig ha lavt stofffskifte. Enda labben skrev at jeb spelsielt burde følges opp pga positive anti-TPO. De så jo der at ft4 var lav og TSh på vei opp.
TSH følger typisk noen uker etter symptomene.
nora
-
02-04-08, 11:32 #5
Fikk ikke time hos legen i dag
, men har fått utskrift fra prøvene han tok:
B- Glykohemoglobin 5,4 (0,0-6,0)
CA 2,46 (2,15-2,55)
Gfr beregnet 74 (81-136)
hb 14,5 (13,4-17,0)
Metningsgrad 33 (10-50)
S-ALAT 27 (10-45)
S-ALP 64 (35-105)
S-ASAT 23 (15-35)
S-ferritin 280 (13-150)
s-folat 14 (8-40)
S-FT4 fritt 15 (12-22)
S-Gamma Gt 27 (10-45)
S-Hdl kolesterol 1,3 (1,0-2,7)
S-Jern 20 (9-34)
S-Kalium 4,3 (3,5-5,0)
S-kobalaminer 393 (140-680)
S-Kolesterol 6,9 (3,3-6,9)
S-Kreatinin 77 (45-90)
så står det ref nr 244978
estimert GFR=74,4299
s-NATRIUM 141 (137-145)
s-Transferrin 2,4 (1,9-3,3)
S-Triglyserider 3,4 (0,45-2,60)
S-TSH 1,3 (0,40-4,40)
SR 9 (står ingen ref.)
TIBC 61 (49,83)
ser at noen av disse aviker litt som GFR, S-Ferretin, kolesterolen ligger akkurat på gensen på 6,9 men har steget fra 5,9 til 6,9
fra i fjor.
Triglyserider ligger også høyt.
Vet ikke om noen har kunnskap til å se på dette og tolke de. Ser han ikke har tatt ft3. Men sjønner at de prøvene som aviker litt går på nyrene eller tar jeg feil???
Og i referansen til furst finner jeg ikke SR og TIBC kan noen fortelle meg hva det er??Frustrert...
-
02-04-08, 12:41 #6
SR er sikkert SenkningsReaksjon ) er normalt
TIBC er jernbindingskapasitet. som er for høyt. Prøven samrører med S-Jern som jo er normal.
Når den er høy peker den mot jernmangel, men også mot østrogenpåvirkning. Du bør ikke ha tatt jerntabletter flere dager før prøven.
Høye triglyserider og kolesteroler peker bla. på lavt stoffskifte. TSH peker på normalt stoffskifte, men er ikke ensbetydende med det. Det virkelige stoffskiftet kan godt være lavt.
Høy senkningsreaksjon får en ved infeksjoner. Ferritin blir også høy ved aktive prosesser og kan være høy av andre grunner. Den blir det hvis du tar jern.
GFR har med nyrene å gjøre og ser normal ut.
Jeg vet ikke om man kan se noe mer ut fra prøvene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-04-08, 13:00 #7
Hei og takk for svar.
Jeg tar ikke noe Jerntilskudd så grunnen til det høye Ferratinet kan nok ikke være det.
Og jeg ser GFR ligger litt lavere enn normalen? Eller er det normalt
Frustrert...
-
02-04-08, 15:39 #8
GFR er en filtreringsanalyse som går på nyrefunksjonen og er både kjønns og aldersavhengig så du må vurdere den veide verdien. Beregnet står det.
Metnigsgrad er jeg ikke sikker på hva er. Kan ikke være hematokrit heller så jeg vet ikke.
De veit vel hva de skal gjøre når Ferritinen er forhøyet.
Alle prøver med * foran skal minst vurderes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-04-08, 16:00 #9
Her bør det ringe en masse bjeller ang. høyt ferritin, kan muligens være hemokromatose.
Hemokrokatose forårsaker bl.a. leverskader (du har noen levertall på vei opp) samt hypthyreose og mer.
http://www.irondisorders.org/Disorders/ ... atosis.asp
Men ferritin kan være forhøyet sånn rent forbigående også, eller fordi det er noe annet galt med leveren. Drikking kan gi leverskader som så gir høyt ferritin, bare som eksempel.
Jeg synes din ft4 er litt lav, jeg skal regne ut hvor høy den er:
Den er på bare 30% oppe i referanseområdet.
Jeg kan ikke utelukke at hvis du alltid har en slik lav ft4, at du merker symptomer, til tross for den bra TAH-en på 1,3 . Mulig den er på vei opp hos deg, normal er ganske tett ved 1.
Hemokromatose kan gi symptomer lik lavt stoffskifte.
http://www.google.no/search?sourceid=na ... hromatosis
-
02-04-08, 18:14 #10
Det iallefall ikke drikking som er årsaken her.
Jeg tok en del urinprøver for noen 5 mnd. siden i forbindelse med urinveisinfeksjonsmisstanke. Legen var ikke helt fornøyd med resultatet og jeg husker han nevnte noe om nyrene ect...
Hadde ikke urinveisinf. men en del vanncyster så store som appelsiner som klemte på blæren min. De er vekke nå.
Det skal sjekkes og settes isammen. eller burde iallefall fått det sammenlignet kansje.
Husker at mamma også hadde et eller annet med leveren og husker at legen misstenkte henne for å smugdrikke. Hun hadde en lang vei å gå før hun fikk diagnosen.
Må nok ta en tlf til henne for å finne dette ut om det har en sammenheng.
Mere å nøste....
Frustrert...
Svar med sitat

Bokmerker