Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Tråd: Medisinering

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    1

Standard Medisinering

Hei alle sammen! Jeg er Jodie, 33 år og ny her
    Jeg har nettop fått påvist lavt stoffskifte etter å ha følt meg mer eller mindre elendig i flere år. Har blitt testet for det meste, blant annet alle muligens nevroligiske sykdommer da dette har vært hovedsysmptomer.
    Jeg skiftet fastlege i januar, og da fant hun endelig ut hva som feiler meg.
    Blodprøvene viste anti TPO på 1000, TSH var 3,23. På utskriften jeg fikk står det også at TRIGL er 0,3 (normalen er 0,5-2,6)E-MCH er 34(normalen er 27-32). T3 er 4,8 og T4 er 13 .Ellers ligger alt innenfor normale verdier.
    Jeg tok ultralyd av halsen for ei uke siden.
    I går ringte legen min og sa at ultralyden viste noen cyster, men at de var veldig små (0,4), så det var ikke ille.
    Jeg skal komme tilbake å måle TSH igjen om 2 mnd for å se om den har forandret seg.Medisin skal jeg ikke begynne på enda mente hun.
    Hva synes dere? Jeg kjenner meg helt utmattet store deler av døgnet og har mer eller mindre konstante ledd/muskelsmerter.
    Hadde vært fint om noen kan fortelle meg om jeg burde begynne på medisin eller om legen har rett i at jeg skal vente å se det an
    Hilsen Jodie:-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Heisann Jodie,
    Jeg kan ikke anbefale hverken det ene eller det andre, da risikerer jeg å få kritikere på nakken ;-)

Men dette var mitt tilfelle:

Anti-TPO var positiv på ca 300. Og dermed over øverste referanse.
    Min TSH var på 6.5, der 5.5 var øverste grense.
    Min FT4 var lav, men fortsatt innen for nederste grense.
    Min FT3 var høy, og litt over øverste grense.
    Jeg hadde Vitamin B12 mangel. Kalsium mangel. Og Ultralyd viste betennelse i kjertelen. Små cyster var også å sees.

Uansett, med disse prøveresultatene så ville ikke min fast lege (da i Nederland) behandle meg. Jeg kunne heller komme tilbake om 12 måneder for mer prøver. Istedenfor ville de heller utrede meg for depresjoner etc... husk at om du klager på dårlig med energi og at du bare er trøtt, dette legger de sammen til at du er deprimert...

Jeg var ikke fornøyd med svaret jeg fikk, og gikk til privat lege i Nederland. Han var indremedisiner, samt naturlege som de kaller seg... De er mer inne i homeopati etc. Han har vært professor i John Hopkins Hospital i Baltimore USA, og har tatt doktorgrad i antioksidanter...

Så jeg likte CVen hans :-)

Han reagerte med en gang! Både på symptomer og på blodprøver/ultralyd.
    Han satte meg på en veldig lav begynnende dose 12.5 mikrogram.
    Etter 3 uker ble denne økt til 25 (dags dose).
    Etter nok ett par uker ble den økt til 50. Etter 6 måneder var jeg oppe i 75.

Behandlingen min begynte i Mars 2005. I dag er jeg oppe i 125 mikrogram om dagen. Dog ble dosen min økt på mandag med 3 dager 150 mikrogram. Resten 125.

Jeg føler meg mye bedre! Jeg får behandling også for B12 problemene. Kalsium mangelen.
    Og på toppen av alt har jeg matvareintoleranse også. Her får jeg også hjelp.
    Jeg har flyttet hjem til Norge, men fordi jeg har liten tro på en allmennlege, så har jeg fortsatt behandling hos privat lege på Balder klinikken.
    Jeg er veldig heldig med min fastlege der jeg nå bor. Han er fransk, og veldig hjelpsom (med noe kritikk til det norske systemet). Men allikevel føler jeg en viss trygghet hos spesialisten på Balder...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du får iallfall ikke noe kritikk av meg for å si hva du mener sivcat
    Jodi har jo et autoimmunt angrep på kjertelen (anti-TPO er positiv)
    Det betyr at kjertelen gradvis blir uvirksom. Hvor lang tid varierer stort, men analyselaboratoriet www.furst.no antyder et par år.

Et sted på denne veien nedover vil stoffskiftehormonene bli så få at du vil få alvorlige problemer. Du er på vei ned en utforbakke og jeg syns det er utrolig at man diskuterer hvor langt ned i denne utforbakken man skal komme før man igangsetter behandling.

Behandlerenes dillemma er flere.
    10% har positiv anti-TPO selv om de ikke utvikler hypothyreose.
    Men der man også påviser lav kjertelproduksjon skulle denne falle bort.

Det finnes forbigående varianter som helst ikke skal behandles.
    Disse opptrer gjerne i forbindelse med fødsler og gjerne etter et for høyt stoffskifte. Man har gjerne hatt positiv TRAS også.

Det finnes blokkerende TRAS stoffer som kan gi hypothyreose og som kan igangsette en uheldig behandling hvis man ikke utreder godt nok.

Dessuten finnes tilgjengelig finnålsbiopsi av kjertelen som tydeliggjør status.
    Jeg synes det bør være enkelt å tolke dine oppgitte målinger til at du bør komme på behandler listen.
    Og jeg synes at sivcat sin behandlingsstart er eksemplarisk. Sikkert noe sånnt du trenger, men juster alle gode råd så de passer din situasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn