Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard diskusjon om britney spears og hypo eller bipolar

Nå heter det i nyhetene i USA at Britney faktisk er bipolar.
    Bipolar har visse sammenhenger med hypothyreose, blant annet må man behandle høyt/lavt stoffskifte hos pasientene ellers virker ikke medisnene bra nok.
    http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... ab-thyroid hvis du melder deg inn får du opp 25 mld per side og slipper å klikke på neste mld hele tiden.

Jeg regner med at det er noen som leser dette som selv er bipolar.
    det som er problemet er å få diagnosen, for de bipolare oppsøker legene bare i de depressive periodene og aldri i de maniske periodene for de føler seg helt topp da enda de gjør crazy ting.
    Antidepressiva hjelper ikke på bipolar, man trenger moodstabilizers enten litium eller epielpsimedisner. (det er er en organisk hjernesykdom, ikke noe som psykolanalyse eller psykolog kan kurere)

Sjekk også på http://bipolar.about.com

nora

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Forrige lørdag var det om Stephen Fry på NRK- andre og siste del i går. Der fikk en en god innføring i livet til dem med pipolar diagnose. Bruk av litium, og hvordan de som ikke velger medisinering klarte seg. Nok en gang kom betydningen av OMEGA-3 inn i bildet. For dere som ikke så fortalte en kvinnelig nevrokirurg om livet etter å ha fått diagnosen. Hun ville ikke på medisiner, men klarte seg bra med bl.a.3g(ja,g)tran daglig. Hun hadde ikke hatt tilbakefall på 15 år, og drev i dag som lege som allmenpraktikker.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Spennende dette. Har nettopp gått en runde til med meg selv om jeg er bipolar eller ikke. Jeg er temmelig sikker på at jeg er det, men hvordan nå fram til legene med det?

Så også programmene med Stephen Fry. Så vidt jeg forstår det, så kan manier arte seg på ulike måter: Sterke maniske episoder og noe de kalte hypomani - lettere manier. Tidligere har jeg lest at noen kan ha kun et par maniske episoder i løpet av livet sitt, ellers ikke og/eller depresjon resten av tiden.

Jeg tror nok det kan være veldig nøye knyttet til stoffskiftet, enten kun basert på stoffskifteubalanse, eller at stoffskifteproblemer forverrer tilstanden.

Jeg skrev et lite referat under 2. episode med Stephen Fry til en annen, og et par kommentarer under 1. episode. Kan legge det ut her når jeg får samlet meg...

Lurer på hvor mange her på Sonjas som har diagnosen manisk-depressiv....? Og hvordan de håndterer det.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins flere former, ikke alle har de typiske op-og nedturene men er mer deppa.
    Jeg tror at legene er mye mer obs på dette nå.
    Man tar dette opp med fastlegen sin. De alle sammen bruker en del tid på psykiatri i fastlegejobben sin. Vanlig del av arbeidsdagen.
    Merk at de er mye mer åpne om bipolar i amerika. Her er det mer tabubelagt ennå.
    Det er et forum på bipolar.about.com og nå har de en tråd hvor de lister opp sine medikamenter. Alle har forskjellige medikamenter, det er veldig individuelt. Mange tar thyroxin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har sagt det til legene i mange år.... Og min mor er t.o.m. manisk-depressiv og bruker samme lege....

Men jeg bruker nå store doser Omega-3, kjenner ingen effekt enda, har brukt noen måneder...
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Høres ut som om legen burde ta deg mer på alvor , med en bipolar mor. Uansett er det viktig med riktig thyreoideabehandling her. Det hjelper masse. Men løser ikke alt.
    Gjør et søk på bipolar på google, det er masse der.
    Og snakk noen flere ganger til med legen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, vi får se, Nora ;)

Er det rart om man får ME eller blir totalt utmattet, når man må gjenta og gjenta og gjenta og gjenta....

Nevnte nettopp mine vurderinger for en i nær familie som har trodd selv at vedkommende hadde ADHD - så det er tydeligvis mange likhetstrekk, og det hørtes ut som om min teori fenget bedre. Snakket om evt å gå til en psykolog sammen - kan de da også avvise oss? Stoffskiftesyke og mistenker sterkt manisk-depressiv lidelse? Ja, de kan vel egentlig gjøre nøyaktig som de vil, det gjør de jo hele tiden.

Selv håper jeg jo at optimal thyroxin-behandling skal hjelpe, men den har jeg ikke funnet enda, hverken for psykisk eller fysisk.

Og en annen ting er at jeg har ei venninne som får behandlig for bipolar lidelse, hun er slett ikke noe særlig bedre. Men så nekter da legen å ta nye stoffskifteprøver, jeg tror stoffskiftet hennes fremdeles er i ubalanse. Og ei annen venninne vil bare sove på den medisinen hun får - dag og natt, må jo innrømme det hadde vært herlige ei lita stund da, men ingen varig løsning. Uansett, de er ikke optimalt behandlet de heller, mener nå jeg.

Og så er det vektøkningsfaktoren ved medisinene, tror de senker stoffskiftet. Litium er veldig farlig, ei holdt på å dø en gang fordi hun ikke hadde tatt ofte nok prøver, stoffskiftet ble skyhøyt - tror hun fikk store mengder kalsium i blodet, men er litt usikker på det. På programmet til Stephen Fry kom det fram at hvis du først begynte på Litium, da kunne du ikke slutte igjen - da ville man få hyppigere maniske episoder. Begynte du først på Litium, var det livslang behandlig, eller i alle fall over mange, mange år.

To legemidler for bipolar lidelse: lithionit og orfiril, avskrekkende å lese på Felleskatalogen om dem.... Noen bedre?

Stakkars Britney, kan jeg bare si... ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Stephen Fry - Manisk-depressiv.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/71686.php

Stephen Fry er revystjerne, forfatter, skuespiller, humorist, spaltist, filmmaker, tv-personlighet – og manisk-depressiv.

Manisk høne, depressivt egg
    Hvorfor rammer sykdommen så mange kreative mennesker? Mange manisk-depressive opplever at tilstanden er et springbrett for kreativitet. Likevel kan det være at manisk depresjon heller er et biprodukt av alt stresset som følger med en intens skaperevne. Stephen Fry forsøker å finne ut hva som kommer først av høna og egget her.
    http://www.kortelinks.dk/?FVCJR

Første del:
    Slo ut ved 14 år (var det Stephen det? Og var det i så fall pga puberteten/hormonendringene?)
    Konstant anspenthet.
    Arvelig, men ikke kun et bestemt gen.
    Blir du gravid, stor sjanse for å bli veldig dårlig (manisk, mener jeg å huske her - og da vil jeg påstå at mye er hormonelt betinget).
    Flere graderinger. Hypomani - lettere form for manier.
    Han ene tror han er Jesus.
    Noen ser engler og djevler.
    Noen blir paranoide.
    Hun ene har skjelvinger (i musklene?).
    Selvmedisinering med alkohol og narkotika; kokain for å roe ned (!).
    Depresjon med søvnvansker.
    MDF BiPolar Organization: http://www.mdf.org.uk/

Andre del:
    Fremmer sykdommen kreativitet?

Sin egen stemme i hodet som forteller hvilken verdiløs dritt han er.

Selvmordsforsøk da han var 17.

Dype depresjoner og mye kreativitet.

Han har fullt utviklede maniske episoder.

Ingen enkel behandling - finner han på nettet, fordi symptomene varierer veldig. Ofte stilles ikke diagnosen før det oppstår en krise.

Etter dårlig kritikk etter et skuespill forsøkte han å ta livet av seg. En grusom følelse av at alt måtte ta slutt. En gammel venn oppdaget ingenting, han var sin vanlige sjarmerende vesen. Han følte han hadde mislyktes med hele sin eksistens. Vennen oppdaget ikke at han var i dårlig humør, heller ingen andre ganger. Vennen sier at han er høflig og vennlig opptatt av andre.

Han så kanskje ut som om han hadde det bra, men han var veldig deprimert. Han gikk ned i garasjen, tok med seg dynen for å tette igjen slik at det ikke skulle komme luft inn. Satt i to timer med tenningsnøkkelen i hånda, men han bestemte seg for å ikke gjøre det. Han utsatte det, trolig...

Han tok istedenfor en båt vekk fra England og trodde aldri han skulle komme tilbake. Ville gi engelsk-undervisning til barn i Norge eller Tyskland... Leste i avisen om seg selv at andre var redd for om han hadde tatt livet av seg... Han var borte i ei uke. Søstra vurderte ikke at han hadde gjort selvmord.

Han dro til London – Cromwell Hospital. 37 år gammel fikk han diagnosen bipolar lidelse.

Innimellom har han store problemer.

Glad for at hans ekstreme følelser og adferd hadde en forklaring.

Skulle stresse mindre, sa legene...

Fysisk aktivitet. Vurderte Litium.

Redd for at de skulle gjøre ham til en følelsesløs zombie. Han har aldri tatt medisiner.

Nå er han blitt verre, vurderer medisiner.

Richard Dreyfuss har slitt hele livet med bipolar lidelse. Medisinert seg selv med alkohol og narkotika, men tok imot behandling. Medisiner mot bipolar lidelse, ADD, søvnproblemer, angst og litium. Etter 23 år tar han nesten ikke litium.

Toppene og bunnene var “sladdet” vekk. Han var veldig glad for det.

Han forandret seg dramatisk til det positive. Legen sa at det var pga fravær av angst.

Men det skaper avhengighet.

Litium mot stemningslidelser for 200 år siden, også for gikt. Skadelig for nyrene. Må ta ofte blodprøver. En slags kjemisk lobotemi?

Sykdommen eller medisinene kan sløve – hva er verst?

Slutter du med litium, får du flere maniske episoder enn hvis du aldri har tatt litium!

Begynner du på litium, må du ta det for alltid, eller i alle fall over veldig lang tid.

Fry har blitt mer deprimert. Vanskelig å se folk i øyene, vanskelig å snakke med folk, vil bare være alene, hater seg for dette, stemmer som forteller at han er en drittsekk. Lammende depresjon i flere dager i trekk i 3-4 ganger om året. Han frykter likevel medisinen mer...

Zoe Schwarts
    Hoppet foran toget. Hadde planlagt det. 27 år. Veldig intelligent. Hadde tidligere selvmordsforsøk. Skjulte det for alle, ville ikke innrømme. Stoltheten drepte henne. Dagbok fortalte om panikkanfall, forferdelig frykt. Ble tilbudt medikamenter, men ville ikke ha. Hun ville være vellykket, ikke ta litium. Hun avskydde andre folk på litium som subbet rundt i tøfler på sykehuset. Hun fortalte psykiateren sin at hun ville ta livet av seg selv. Redd for sykehuset og litium. Hun så ikke på det som mulighet til å bli frisk, men som behandling hun ikke kunne holde ut.

ECT (elektrosjokk) brukes fremdeles mot manisk-depressiv.

Andy Behrman har fått mange elektrosjokk. Følte seg bra etter behandling. Hadde hukommelsetap etterpå, men betongen i hjernen var blitt “flytende”. I 20 årene fikk han veldig manisk oppførsel. Mannlig stripper og prostituert.

Electroboy i Times Magazin.
    Electroboy.com: http://www.electroboy.com/

20% med bipolar lidelse tar livet av seg. 40% klarer overhodet ikke å fungere. 20% lever et ekstremt vellykket liv.

For Andy fungerte elektrosjokk veldig bra. Brukes fremdeles på 5% av bipolare. Særlig vellykket for de som er dypt deprimerte og hvor medisiner ikke virker.

Åpen akuttavdeling for voksne – Fry tar inn.
    De fleste som befinner seg i en hypoman eller manisk episode, har ikke innsikt når de er der. De kan ikke ivareta sin trygghet når de er der. Aner ikke hvorfor de blir tvangsinnlagt. Familien sitter igjen med alt kaoset... 9-10 reiser fra “asylet” fornøyde. Å tro at man ikke kan gjøre noe, er sprøyt.

Bethlem Psychiatric Hospital
    Ei ble tvangsinnlagt to ganger her. Manien drev henne med frykt og sinne. Paranoid – visste de ville komme og hente henne. Ingen telefon, ingen penner, ei uke før hun fikk tannbørste. Tvangssprøyter og litium. Hjernen begynner langsomt å virke normalt. Hun så at det var nødvendig... Men nå tar hun ikke medisiner lenger, på tross av at leger og sykepleier sier hun må ta det alltid. Hun sier medisinene var støttehjul til å lære henne å fungere normalt. Teori om omega 3 – nødvendig for cellemembranen i hjernen. Linfrøolje. Hampseedolje? Hun er overbevist om å trappe ned samt å ta disse oljene er nok nå for å holde sykdommen i sjakk. Hun er utdannet lege. Som lege og pasient, tror ikke psykiatere på at hun kan fungere på den kosten – du kommer til å få en ny manisk episode, men hun har ikke på 15 år.

Beryktet for sine svingninger – de med bipolar lidelse.
    Ellie tok ikke medisiner, mistet jobben, mannen og nesten barna.
    Førte stemingsdagbok.
    Når hun er oppstemt, elsker hun å bruke penger.
    Oppdaterer hjemmesiden kl. 3 om natta.
    Sover 4 timer om natta.
    Når hun er nede, kommer hun ikke ut av senga.
    Noen sier til henne når hun holder på å bli for høy. Av og til virker det, hun hører. Andre ganger må man overbevise om medisiner.
    En gang måtte hun 10 uker på sykehuset for de håndterte det ikke hjemme.
    Ungene synes hun har en “gave” pga all hennes kreativitet, men forstod ikke at hun var syk når hun måtte innlegges.

Mani – overdreven shopping og pengebruk. Shopping blir en avhengighet. Føler seg mer opprømte og stimulerte.

Samtaleterapi, særlig effektiv: kognitiv terapi. Vil få dem til å se på farene ved deres oppførsel. Vil Fry bruke dette? Ikke ennå, han elsker sine handleturer.

Møter ei ung jente som blir suicidal i sine depressive episoder. En tredjedel av hver måned – deprimert, resten – manisk. Ble snart lagt inn på sykehus. Cordelias maniske side skremmer moren. En gang kom hun ikke hjem, hadde gått med en fremmed hjem om natten. Cordelia blir trukket mot folk moren ikke ville tro hun ble trukket mot. Hun er helt avhengig av foreldrene sine. Cordelia frykter fremtiden, gjør henne deprimert. De depressive periodene har et par ganger vart 9-10 uker, redd for at det aldri skulle ta slutt. Jan bruker kognitiv terapi på Cordelia. Cordelia har ikke imot andres svakhet, men hater sin egen svakhet – ser på seg selv som sterk, vakker, moro... Hun mister alt håp – det gjør folk veldig sårbare.

Finne måter å avverge anfall på og gjøre de mindre.

Fry har ikke noe imot å dø, selv om han ikke tenker på selvmord.

Han elsker sykdommen sin også. Får et stort kick av å være manisk.

Hvordan takler de andre de store motsetningene? De fleste ville ikke unnvært sykdommen. Fry ville aldri levd et “normalt” liv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Står faktisk utrykkelig bl.a. om bipolar og thyreoidea her i artikkel i legetidsskriftet:
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=380454

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, den har jeg lest mange ganger ;)

Depresjon
    Hypotyreose og depresjon har flere fellessymptomer: nedsatt appetitt og libido, dysfori, vektøkning, forstoppelse, økt søvnbehov, tap av interesse/glede/nytelse, tretthet og kognitiv dysfunksjon (10). Mange studier har vist sammenheng mellom hypotyreose og stemningslidelser (11). Hos pasienter med raskt svingende bipolar sykdom, hvorav 85 % er kvinner, er det funnet klinisk hypotyreose hos 23 % og latent hypotyreose hos ytterligere 27 % (12).
    Og hvorfor har mine leger så vanskelig å forstå at jeg da mistenker noe med binyrene? Spesielt med tanke på de to hestekurene på Prednisolon jeg har vært gjennom? Og mange veldig stressende år med sykdom, utdannelse, små barn osv?:
    En hypotese er at hypotyreose forårsaker eller disponerer for psykisk sykdom, spesielt depresjon (13). Det er også lansert en hypotese om at depresjon forårsaker eller disponerer for autoimmun hypotyreose, med virkningsmekanisme via stress, frigjøring av kortisol og hemming av T-cellefunksjon (16). En hypotese for forståelse av depresjon er at hypotyreose i sentralnervesystemet foreligger samtidig med en systemisk eutyreot tilstand (10).
    Og jeg er i alle fall blant de 25%:
    Det er vist at ca. 25 % av klinisk deprimerte pasienter ikke har nytte av trisykliske antidepressiver.
    Har forsøkt ca 10 ulike, alle med veldig negativ effekt; angst, kribling i musklene, allergiske reaksjoner...

Adjuvant substitusjon med trijodtyronin og tyroksin er forsøkt. Trijodtyronin gir best resultat: I en oversiktsartikkel oppgis bedring hos 25 - 90 % av pasientene når trijodtyronin ble gitt samtidig med et trisyklisk antidepressivum (17), men studiene er relativt små og ikke placebokontrollerte.
    Vel, Liothyronin gjorde ikke noe for meg psykisk, kan ikke forsøke det sammen med anti-depressiva pga ovennenvte bivirkninger.

Ved raskt svingende bipolar sykdom er tyroksin effektivt (10). Det er ikke gjennomført kontrollerte studier av trijodtyronin brukt adjuvant ved manglende selektiv serotoninreopptakshemmerrespons, men pasienthistorier med positive resultater er publisert ... .
    Og Levaxin har vel heller ikke gjort noe særlig for meg, selv om legen påstår jeg ikke hadde sitter her uten... (Mente vel jeg ville vært død, da jeg sa at thyroxinet ikke kunne virke på meg...)

Så jeg vet jammen meg ikke, er nok et veldig vanskelig tilfelle. Men er jeg bipolar, så er jeg nok ikke hardest rammet, kanskje hypomani? Vet ikke nok enda til å uttale meg bestemt. Og behandling er jo vanskelig, synes jeg. Håper på Armour og Omega3. Håpet - må vi i alle fall leve i ;)

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn