Viser søkeresultater 1 til 10 av 78
Tråd: Hoven i halsen....
-
13-03-08, 16:48 #1
Hoven i halsen....
Hei!
Da var det på'n igjen...etter diverse råd fra dere i starten av februar (grunnet dårligere form en del uker) økte jeg først fra 50 til 75, deretter fra 75 til 100. Har gått passe greit og stabilt disse ukene, men jeg har helt klart ikke vært helt på topp. Jeg er for likegyldig og umotivert over hele linja, og sånn er ikke jeg. Igår kom smellen igjen, og det sier meg at jeg fortsatt ikke har rett dose...hjemme fra jobb idag og har vel grått i ett strekk siden i går ettermiddag. Uten grunn. Samtidig klør jeg i hodebunnen og litt ellers på kroppen og har sovet masse, masse...siste to ukene har jeg også hatt litt sånn "ullent" hode... ikke konsentrasjonsproblemer, men litt sånn "Jeg hører hva du sier, men jeg klarer ikke ta det inn...". Merker det så godt nå fordi jeg er i 1te uka av en ny jobb jeg egentlig liker, men jeg sliter så utrolig med å svare når noen spør meg om noe. Jeg blir bare stående å ikke finne noe svar, fordi hjernen virker ikke liksom.... Føler meg teit!! Og jeg VET dette ikke er meg.
Vel, det var bare en situasjonsrapport.
Det jeg denne gangen lurer på er....jeg har innimellom veldig hoven hals, altså midterste del av halsen - helt fra under haka og ned til arret egentlig. Den forstørres og blir til en slags tykk, hard vedkubbe utover av halsen....noen ganger synes jeg også den er bittelitt større på midten på venstre side av halsen. Det var denne siden jeg opererte på. Dette kan variere en hel dag og noen dager er halsen helt normal. Dette gjør meg helt paranoid og jeg tar meg i å gå å føle på halsen hele dagen, og det gir meg samme følelse som da jeg oppdaget min mega knutestruma i sin tid. Jeg har nå bestilt legetime etter påske for nye blodprøver samt få meg en ultralydtime til halsen. Jeg har ikke hatt noen sjekk av halsen etter operasjonen i des 2005, og føler nå det er på tide. Jeg føler meg trang i halsen igjen, og vet at knuter/svulster ikke nødvendigvis behøver vokse utover.....ergo så merker jeg de aldri ved å se på halsen. Nå vil jeg sjekke det ut og se at alt er i orden. Selv om jeg akkurat nå har mine tvil...
Flere som opplever litt sånn hoven hals innimellom?? Er det kjertelen som anstrenger seg ekstra eller no? Jeg har igjen halve kjertelen.......
Dette er forresten ikke i forbindelse med doseøkninger, men sånn generellt.........
Ellers er jeg for øyeblikket flink og tar 2 Duroferon tabletter om dagen for jernmangel, 3 TriomegaWoman-tabletter hver dag (omega3,kalsium, D- og E-vitamin) samt 2 Selentabletter daglig.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
13-03-08, 18:03 #2
Jeg har ingen erfaring med en halv kjertel å si noe vettugt ut fra.
Likevel kjenner jeg igjen symptomene du forklarer.
Jeg har antaglig ingen kjertel - atrofien har vel tatt den - likevel har jeg smerter i kjertelen av og til. Kanskje er det fantomsmerter ? Vet ikke.
Det som er helt tydelig for meg er at du ikke er på rett dose. Om denne er for høy eller lav vites ikke, du må selv lære deg forskjell på høy og lav. Det oppleves og forklares forskjellig.
Når du har funnet ut det er det enklere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-03-08, 18:24 #3
Når jeg ser bakover i tid fra da jeg startet på Levaxin og til nå, så tror jeg ikke at jeg er på for høy dose... Jeg husker VELDIG godt hvor bra jeg hadde det når Levaxinen endelig slo til etter 3mnds bruk i fjor, og alle rundt meg sa de hadde fått den gamle meg tilbake. Det var herlig! Jeg var glad og fornøyd og superaktiv på fritiden. Dette har avtatt sånn smått over tid, rundt juletider var det jo tilbake til før Levaxin. Så det var etter p-pillestart og dårlig form jeg nå da økte på nyåret....Så jeg holder fortsatt en knapp på at jeg må øke litt til.... Har første dag med økt dose igjen idag. Det gikk jo fint sist, 3-4 dager med pulsen utenpå kroppen og tykk hals utpå kvelden før det ble stabilt.
Tvi-tvi til meg...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
13-03-08, 19:32 #4
Hvor mye kan en halv kjertel bidra med ?
Er ikke målet med en halv kjertel at den skal vokse og kunne produsere nok ?
Etter det jeg tror jeg vet om Levaxin vil det ikke gå å dosere halvt og at kjertelen skal levere halvt. Etter det jeg har forstått vil levaxinen undertrykke all produksjon og overta helt.
Hva har de sagt til deg om det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-03-08, 19:42 #5
Jeg ser hva du sier her og er enig.... Jeg har ikke hørt noenting om hva jeg skulle forvente meg etter operasjon. Ingen oppfølging fra sykehus. Annet enn alt vrøvlet om at blodprøvene mine var innenfor normalen både før og etter operasjon. Såpass kjenner jeg kroppen min nå at jeg vet det var riktig av meg å presse på og få Levaxin 1 år etter operasjonen. Jeg har mest holdt meg unna leger, fordi alt fra endo. til fastlege har kun glant på prøvene mine, og bare ristet på hodet av at jeg griner i fortvilelse og dårlig form på hver legetime og at mine symptomer er helt "normale" for de fleste i ny og ne. Jeg føler nok at jeg har hatt det best den gangen jeg fikk min TSH ned mot 1....1,3 er vel det nederste jeg har målt... Etter den målingen har den kun økt og jeg har hatt det verre.
Dette ble mye blabla, men jeg kan nok erindre at min fastlege sa i fjor vår at "...nå har du først begynt på Levaxin og da er det ingen vei tilbake...."..... Så det stemmer nok det du skriver her....
Jeg har aldri fått noen beskjed om at jeg skulle trappe opp etterhvert eller noe så frem til i år har jeg bare vandret rundt på 50 mcg med varierende form.
Jeg føler nok at jeg skal enda litt opp.....fra 100 til 125....får se nå hvordan kroppen takler økningen.....tålmodighetsprøve når man liksom skal fungere i hverdagen samtidig. Mine arbeidsgivere er nok fryktelig lei min jojo-form og mitt jojo-fravær....
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
13-03-08, 20:28 #6
Knutestruma nevner du, samt at din laveste TSH er 1,3 og formen dårlig.....
I mange land gis thyroxinbehandling for at knutestrumaen skal krympe (uten operasjon altså)
TSH stimulerer kjertelvekst og kan også stimulere ny knutestruma.....jeg tror det er mange referanser på det på nettet, blant annet på thyroidmanager.org .
-
13-03-08, 20:30 #7
Hm
Mye å legge på bordet hos legen etter påske med andre ord... Det er ihvertfall ultralyd som er prioritet nummer EN hos meg nå... Kanskje skulle jeg ha sjekket dette jevnlig etter operasjonen i 05, men man gjør jo ikke det når man ikke får beskjed om det.....halve kjertelen blir jo tatt slik at alt som lignet knutevekst skulle bli bort. Men, hvis det er som du sier at det nå stimuleres til kjertelvekst så må jeg ihvertfall hive meg rundt! :-)
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
13-03-08, 21:00 #8
...sitter her og tenker og jeg vet med sikkerhet at slik jeg er nå, det er ikke å være meg...og før operasjonen er jeg helt sikker på at jeg har slitt med stoffskiftet i Ã…REVIS...! Og grunnen til at jeg vet det, er jo at all apati, rare tanker og bekymringer, uro i kroppen, gråtetokter og brainfog forsvant jo i fjor etter jeg startet på Levaxin....derfor merker man det så INNMARI godt nå at man ikke er seg selv igjen...fordi jeg husker hvordan det var når Levaxinen virket!!.... Fordi nå er det så lenge siden jeg har vært slik som nå...urolig og gråtetokter og apati og slapphet.....stirret på oppvasken en uke liksom........og gruer meg til alt og har teflonhjerne....
Oppi all elendigheta er dette en bra ting!! Fordi jeg har lært kroppen min litt mer å kjenne....... Nå kan jeg tolke formen min bedre. Men, kampen med legene er jo fortsatt der.
Som sagt mange ganger før: MAN SKAL JAMMEN MEG VÆRE FRISK FOR Ã… ORKE Ã… VÆRE SYK!!
:-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
13-03-08, 21:12 #9
Re: Hoven i halsen....
Hei Nettverk! Har du økt fra 50 til 100 mcg pr. dag fra februar måned? Det høres veldig mye ut! Jeg økte maks 25 mcg pr. dag og ventet i 6 - 8 uker før ny økning. Men vi er jo alle forskjellige mht hvor mye vi tåler når det gjelder doseøkning. Håper det ordner seg for deg!
Opprinnelig skrevet av Nettverk
-
13-03-08, 21:17 #10
Hei på deg, ja jeg har økt fra 50 til 75 til 100 siden starten av februar, og det har gått veldig greit. Jeg fikk det bedre og mer stabilt etter forrige nedtur i januar av å gjøre dette....men nå er det lissom sakte men sikkert ned i grauten igjen..... Det er psyken og brainfog'en jeg kjenner det best på.....at den kommer snikende tilbake........ Ikke vet JEG hva som er rett å gjøre og ikke gjøre - jeg bare prøver meg frem som alle dere andre her inne og mottar alle synspunkter og råd med takk.... :-) Man blir ihvertfall litt stressa og desperat og VIL prøve noe fremfor å rygge ut i hengemyra igjen....
Akkurat nå vet jeg ike helt hva jeg skal gjøre....om jeg skal øke litt til i en periode eller vente på legetime eller whatever. Det stresser meg det med den nye jobben....jeg KAN bare ikke være borte så tidlig i ny jobb...huff....
Tenkte også høre om jeg får henvisning til Aker og få en skikkelig utredning....jeg blir også veldig forvirra av alt jeg leser her inne når jeg prøver å knytte det til min egen situasjon.Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Svar med sitat
Bokmerker