Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Redd for å bli hyper etter doseøkning

Hei!

Økte dagsdosen min med Levaxin fra 150 til 175 for to uker siden. Har følt at formen har vært stigende, men begynner nå å bli redd for at jeg er i ferd med å bli overdosert. Føler meg varm og svett (men er også på det punktet i menstruasjonssyklusen der det skjer vanligvis), appetitten har økt ganske betraktelig, har løs mage og i går begynte jeg å føle rastløs/ stressa uten grunn.

Er det vanlig å få hypersymptomer ved doseøkning uten at det nødvendigvis betyr at dosen er for høy på sikt? Hvor lang tid vil det i så fall gå før kroppen venner seg til ny dose? Skal ta nye prøver etter seks uker, men har ikke lyst til å være hyper i ukevis om det ikke er forbigående. Når bør man justere dosen ned ved symptomer?

baremei Gjest

Standard

Det kan være at økningen er litt voldsom for deg, og hvis det er to uker siden uten at det er i ferd med å roe seg ville jeg halvert økningen. "Min" regel er at hvis det ikke roer seg i løpet av den første uken må jeg kutte ned litt. Jeg tar Armour, bare så det er sagt, og en reduksjon vil vanligvis merkes fortere hos meg enn hos deg. Økningen også.

Det er enkelt hvis du får deg 25mcg-tabletter og deler dem i to, slik at du tar 150+12,5.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, enig.
    Elaine Moore skriver at hypersymptomer etter økning er vanlige men hvis det ikke går over etter ca fire dager så har det vært for mye. Jeg ville halvert økningen.
    Pasientene på Internett anbefaler nå at man øker i mindre trinn, og at man øker med for eksempel 12,5 µg akkurat som baremei sier. Før så var de ikke så forsiktige men nå har flere postet med sine erfaringer.
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Dhalia

Jeg økte selv med 25 µ pr dag for ca 3 uker siden. Jeg får alltid hypersymptomer når jeg øker så fort. Jeg har hatt det ille noen dager nå, ca 1 uke. Det toppet seg for to dager siden, men nå ser det ut til at det roer seg igjen. Jeg personlig tror vi reagerer forskjellig på doseøkninger. Og du som jeg ser ut til å reagere enda mer rundt mensen, så jeg ville ikke redusert noen dose før mensen var over. (Så lenge du ikke har hjertebank og voldsomme reaksjoner selvsagt.) Hvis du ikke er sikker så kan du jo ringe legen og høre hva han mener. Jeg kan tenke meg at du gjerne opplever ekstra med symptomer på grunn av hormonene som beveger seg med syklusen din. Denne uken har vært uken før mensen, og det viser seg igjen i mine raksjoner på Levaxin i hvertfall
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Jeg økte litt fort, som du, fra 150 til 175 mcg pr dag - og fikk en skikkelig smell. Satt en morgen med kjempe hjerteklapp, svette osv. Måtte ringe legevakta....

Var hos fastlegen dagen etter, fikk beskjed om å gå ned til 150 igjen - og det gikk bra en stund før hypo-symptomene kom.

Har økt dosen saaakte etter dette (25 mcg pr 4-5 uke) - og er oppe igjen i 175 mcg pr dag. Formen er fin nå- så det er nok lurt å bruke tid på økning av dosen! 8)

Hildemor Gjest

Standard

Oi med den doseenringen hadde jeg garantert blitt hyper. Dette er jo selvsagt individuelt, men er ikke dette litt vel mye pr. uke da? Vel, det er jo ikke annet og gjøre enn og se det ann noen dager. Det er det jo bare og minske dosen igjen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg tror det kommer an på hvor lavt stoffskiftet har blitt hos meg, når det kommer til aggresiviteten på medisineringen. Men skal villig innrømme at det er mer behaglig å øke meg f.eks 12,5 pr døgn i stedet for 25.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard

Takk for tilbakemeldinger!

Har økt tilsvarende før uten å oppleve problemer, men marginene blir kanskje mindre når dosen blir såpass høy.

Føler meg faktisk bedre idag, og lar nå dosen være foreløpig. Har ikke hatt kraftig hjertebank og sover godt om natten. Så kanskje dette går bra

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nettopp.
    Jeg tror man kan si at når dosen er under 100µ/dag kan en øke med 25, men over bør en øke med 12,5µ/dag.
    Og det er sikkert også for mye hvis en er nødt til å komme tett oppunder maksimaldosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

jeg ville tatt oppdoseringen litt saktere, og holdt ut litt til.

det kan være ubehagelig i starten, men det skal føles overkommelig.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn