Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: Hei!

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    4

Standard Hei!

Jeg er helt ny her.
    Jeg har ingen diagnose, men har fått vite at jeg ligger helt i "grenseland" for hva som normalt er.

Jeg har mange spørsmål, håpe noen tar seg tid til å svare...

Neste gang jeg skal til legen har jeg tenkt å be han om å ta flere prøver, og lurer i denne forbindelse på hvilke prøver som er nødvendige/vanlige?

Jeg har lest noe om at prøvene bør tas om morgenen, er det hold i dette? I så tilfelle, hvor tidlig, og hvorfor?

Vi har stoffskifteproblematikk i familien, er dette arvelig?

Jeg har gått opp masse i vekt de siste årene, er det håp om å gå ned igjen, eller er overvekt et problem mennesker med lavt stoffskifte må regne med å slite med livet ut?

Kan stoffskiftet bli mer normalt med forhøyet aktivitet, trening og tur osv?

Er det noen her som har blitt medisinert uten at verdiene var veldig lave, men mer i "grenseland"? Jeg har vært utrolig trett det siste året, og holder sjelden ut en hel dag uten å hvile. Jeg er ung også, 25 år, så jeg burde ikke være så sliten :confused: Er det noen fare forbundet med å medisinere meg selv verdiene er som de er?

Hvor ofte bør jeg sjekke verdiene.. hvor fort kan det synke?

Håper på noen svar.. beklager at jeg er så diffus og ikke har noen tall, skal være nøye på å få de med meg neste gang jeg har time hos legen
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    4

Standard

Jeg har også slitt med lave B12 verdier, kan det ha noen sammenheng?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    4

Standard

Ja, meg igjen :laughing:

Hvilke symptomer er vanligst?
    jeg vet ikke hva som kan settes i sammenheng med lavt stoffskifte, men litt om meg:

- vektoppgang
    - tørr hud
    - kort lunte
    - UTROLIG trøtt, kan sove i 15 timer om natten

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, hva er tallene på blodprøvene dine? De ser etter TSH.

Det kommer noen ganger folk innom her som åpenbart har lavt stoffskiftemen legen sier at de bare har tall i grenseland. oppe i Nord elelr vest så hender det at folk ikek får diagnose inntil TSH er blitt 10 mend grensen rundt Oslo er 3,5 noen steder og 4 andre steder. På AHUS er grensen 3,5 og har vært det lenge, i flere år.
    I tyskland er grensen ved noen lab 2,5 og andre 2,12.

Jeg begynte å leve på sofaen og frøs en del. Tunga hadde vært stor lenge. Jeg hadde hatt et par episoder med costochondritis (vondt mellom ribbeina) og så ble det vanskelig å sove ordentlig. vondt og øm der hvor skjoldkjertelen var.

Jeg brant meg på at legekontoret først åpnet kl 12 og jeg tok alltid prøvene ca kl 3. Da er TSH på det laveste, halvparten av tallet om morgenen. Min TSH var 2,5 som stemmer veldig bra med tallet det ble et par år senere når jeg kom til endokrinolog og jeg måtte slutte med thyroxin igjen for å se hva TSH ble, den ble 4,5om morgenen.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Hei Lycke,

Jeg har heller ingen diagnose, men verdiene mine er nokså lave, min Ft3 var på siste måling bare 12% inne i ref.området. Men min TSH er "bare" 2, så da er prøvene normale, sier man ...

Stoffskifteproblemer er absolutt arvelig, alle kvinner på mors-sida i slekta mi har/har hatt en el. annen variant. Jeg tror ikke trening kan øke stoffskiftet; jeg var flink til å mosjonere før, men i takt med stadig dårligere form, har jeg blitt mindre fysisk aktiv. Det er altså ikke slik at jeg har blitt slappere fordi jeg ikke har trent, jeg har ikke orket å trene fordi jeg har blitt slappere (men hvem vil tro på det..)

Jeg skal holde stoffskiftet under oppsikt, ta prøver 3 - 4 ggr /år, har jeg blitt anbefalt. Skal også utredes for Sjøgrens syndrom. Jeg har vel alle symptomer på lavt stoffskifte, bortsett fra flisete negler og overvekt. Nesten aldri en god dag. Veldig frustrerende.

Du bør holde øye med hvordan dine verdier utvikler seg. Ta vare på prøveresultat, og skaff deg så mye informasjon som mulig. Forsk i din familiebakgrunn; finn ut evnt hvilke autoimmune sykdommer andre i familien har hatt, og hvordan det har artet seg for dem.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    4

Standard

Tusen takk for svar, begge to!
    Jeg vet ikke hva prøvene viste, men får vite det om et par uker.

Tily: Hvorfor bør jeg finne ut av hvilke autoimmune sykdommer andre i familien har vært plaget av? Følger det flere sykdommer i kjølvannet av lavt stoffskifte...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ikke nødvendigvis i kjølvannet, men det er en viss økt risiko. Se mitt referat av foredraget med Lars Omdal her et sted, husker ikke hvor jeg la det. Artig å høre at han tenkte i samme gate som meg.
    Skal skrive ned resten en dag jeg har anfall...
    Se også mitt referat av foredrag med en ernæringsfysiolog, hun kommer også inn på autoimmune sykdommer generelt når det er snakk om ernæring.
    Ting som trigger autoimmunitet er bl. a. stress, jod, gluten, aspartam, mye karbohydrater (boka om zonedietten forklarer her mer) , høy TSH, MSG, røyk, allergener og mer.
    Det er visse HLA-gener som disponerer noe for autoimmune tilstander. Derav det med familier.
    Noen norske og utenlandske forskere forsker også på clusers, altså fra den teorien at det er virus-eller mycoplasma (en form for bakterier somer mellomvirus og bakterier) og at det går igjen i familier. Og jeg har funnet en notis etsted at forskere har funnet at de med Mb Crohns har et gen de har funnet som gjør at di ikke makter å kvitte seg med bakteriene inne i cellene.
    Og så er det nettsamfunn for dem som går på langvarige antibiotikakurer for å bli bra for diverse tilstander og sykdommer som vi ikke umiddelbart forbinder med bakterier eller autoimmunitet. Sarcoidose, Mb.Crohns, fibromyalgi, Me og mer.
    Jeg lister opp disse litt mer alternative ting fordi du kommer inn på autoimmunitet og familier.
    Det svaret som er lettest å forklare er at man finner ofte at lavt og høyt stoffskifte år igjen i familier og at autoimmunitet går igjen i familer pga noen gener.
    Resten får tiden vise.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Stoffskifteproblem som skyldes betennelse i skjoldbruskkjertelen, forskjellige typer leddgikt, diabetes og diverse sykdommer i fordøyelse/tarmer er eks. på autoimmune sykdommer, se bl.a her:

http://www.forskning.no/Artikler/2004/a ... 2119981.18

De som har en slik sykdom er faktisk mer disponert for å få flere, slik jeg har forstått det, og det er en viss arvelighet. Derfor kan det være greit å vite litt om helsehistorikken til generasjonene over seg. Det har iallefall vært nyttig for meg. Jeg har liksom kunnet "slå i bordet" med 2 generasjoner stoffskifteproblem oppover og til sidene, i kontakt med helsevesenet. Dessuten har jo disse gjort erfaringer som jeg kan dra nytte av, så må man ikke finne opp kruttet på nytt hele tida ...

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn