Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Høj TSH efter influenza

Hej
    Jeg har haft influenza med høj feber, efterfulgt af en virus med slemme ledsmerter i snart uge. Ja en hård omgang.
    Jeg har været ved lægen og få taget diverse blodprøver, heriblandt stofskiftet, hvor jeg blev lidt forundret over at TSH var steget til 2,96. Jeg mener at have læst at TSH forbigående kan stige efter influensa - er der andre der har oplevet det? Jeg tænker jo på, om det nu kan være nødvendigt at øge dosis eller om TSH vil stabilisere sig i løbet af de næste uger?
    Men jeg er frygtelig træt, har kvalme og har "brain-fog" - ja det kan jo forklares af det høje TSH - men altså : mestrer kroppen selv at regulere det? Før jeg blev ramt af virus var TSH på 0.534 (i oktober).

Med venlig hilsner
    Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fenomenet heter NTI eller NTIS (non-thyroid illness) og er behørig omtalt i endokrinologiske tidsskrifter. det fins grafer og kurver med forløpet.
    TSH og ft4 og ft3 blir normal igjen etter ca 6 uker.

Under en sykdom går TSH og ft4 og ft3 ned. Så etterpå går TSH opp fordi hypofysen finner ut at ft4 og ft3 er lave og det hopper litt opp og ned en stund.

Det hele er helt vanlig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Til Nora

Hej Nora

Tak for dit svar.
    Når nu stofskiftet er kommet i uorden efter f.eks. influenza eller anden sygdom, skal man så øge dosis i perioden eller vil kroppen regulere det selv? Er det høje TSH og det lave T3 forklaringen på at man er så forfærdelig udslidt efter man har været syg?
    Sidst jeg var syg, fik jeg taget blodprøver umiddelbart efter, og min læge synes jeg jeg skulle sætte dosis op. Nu kan det jo være at jeg bliver sat op i dosis igen, men er det ikke på forkert grundlag hvis tallene stabliserer sig når sygdommen er helt ude af kroppen?
    Jeg håber du kan svare...
    Hej ...og TAK
    Med venlige hilsner
    Gitte fra DK

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Hej Gitte

Du kan rolig lytte til nora og give dig selv de få uger, der skal gå før din krop vender tilbage til det hormonstatus den havde før du blev syg.

Det er meget muligt, faktisk overordentlig sandsynlig, at din læge ikke kender til NTI/NTIS - og du kan derfor tage noras link med + et fra mig - og bede ham om at finde ud af det, så du ikke reguleres op i utide.

Jeg har "forkortet" noras link, så det er nemmere at håndtere for dig, hvis du er enig i at det bør sendes videre til din læge, hvis han foreslår en øgning af dosen.

http://www.kortelinks.dk/?NonThyroidillness

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fc ... in.box.377
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, man pleier ikke å øke dosen når man har vært syk og hatt en NTI.
    har ikke lest noen postinger om dette på forumene.
    Jeg har lest at en har tatt litt ekstra noen få ganger ved spesielle anledninger men generelt tar man ikke noe ekstra.
    faren for at det blir litt mye for binyrene er stor, for ofte sliter binyrene når man har hatt en influensa eller sykdom.
    Men jeg må innrømme at jeg har tatt en halv tablett ekstra en veldig sjelden gang. Ikke noe jeg anbefaler. Noen kan bli veldig dårlige av det. Men jeg frøs og hadde rødt ansikt (= uderdoseringssymptom) og jeg tålte det godt en jeg tok en halv tablett bare en enkelt gang ekstra. Det er fremdeles ingen anbefaling, altså(har hørt noen snakke hvor de sa til noen andre at de tok 50% mer hver dag, altså fra 100 til 150µg, men det er en veldig stor doseøkning og funker bare hvis de har vært veldig veldig underdosert fra før...og man skal ikke øke dosen sånn uten i samråd med legen. Vanlig økning fra 100 er 112eller maks 125, forresten men da er vi på et annet tema. Bare en digresjon.)

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn