Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard feil informasjon på doktoronline??

Leste litt på doktoronline.no og fant dette innlegget:

Fjernet skjoldbruksskjertel
    Hei, vil gjerne ha en "second opinion" ang. natr. thyroxin... Fjernet kjertel i april i fjor (medullary thyroidea cancer), og er under stadig kontroll. Men føler at jeg ikke helt blir hørt! Blodprøvene er normale (ialle fall inntil for 3 mnd siden,,, tok nye igår.) men føler meg så trøtt! er det TSH nivået som er det viktigste, el T4, T3? Vil også gjerne komme i kontakt med andre i samme situasjon. Håper på noen gode råd!

–milleb

N. L., spesialist i allmennmedisin svarer:
    Det er vanlig å se på kombinasjonen T4 og TSH. Førstnevnte forteller om thyroxin-nivået i blodet, og TSH forteller om i hvilkrn grad hypofysen i hjernen prøver å stimulere hjernen. Lav T4 og høy TSH betyr lavt stoffskifte. Dersom hele kjertelen din er fjærnet, skal du ha Thyroxin-tilskudd. Det vanlige er å dosere slik at T4 er ca. 20, og TSH=1-2. Dersom man på tross av dette er trøtt, må det vurderes om du skal ha tillegg av en annen Thyroxin-variant som heter Liothyronin.Sistnevnte kan ikke måles med blodprøver, man må bare prøve seg frem. Trøtthet etter en operasjon kan også skyldes andre ting; lavt jernlager eller f.eks depresjon.

legen som svarer skriver at det ikke finnes noen måte å måle T3 på... ???? Og at man må prøve seg frem på Liothyronin etc etc.

Hum... Nå har ikke jeg noe problemer med T3 etc (som jeg vet) men er ikke dette feilinformasjon??

Spør dere som er litt mer kjent på forumet :-)
    (Jeg har strøket ut navnet til legen som gir svar, sånn at jeg ikke kommer i trouble :-) )

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg synes legen har et vesentlig poeng.
    Man kan godt måle både T3 og fT3, det finnes instrumenter som kan.
    Jeg går ut fra at det ikke er det som menes.

Når man måler T3 og fT3 er det øyeblikksverdier i en evigvarende og kontinuerlig prosess man måler. T4 omdannes jo til T3, og T3 frigjør seg fra sitt bindeprotein og en slik fT3 er bare i blodet en time.
    Men det dannes jo nye hele tiden (når disse kommer fra kroppens omdannelsesprosess fra T4 da) og defor er det mulig å måle parameteret.

Det blir noe annet når du tar en liothyroninpille.
    Hvordan skal du måle hvor mange fT3-ere denne tilfører blodet ?
    feks : når skal du måle ?
    Måler du om morran er den pilla du tok igår "borte".........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Men den legen glemmer jo elegant det faktum at vedkommende har hatt kreft i kjertelen. Da skal man helst doseres slik at TSH ikke er målbar for å unngå gjenvekst av kreftceller.

Og dessuten snakker han om T3 og T4, i stedet for FT3 og FT4. Som er noe ganske annet.

Mine prøver stemmer i hvertfall godt med høy FT3 og overdoseringssymptomer.

pandalakris Gjest

Standard

Pasienten har hatt medullært thyreoideacarcinom, og da skal h*n ha substitusjonsbehandling. Det er ikke suppresjonsbehandling for denne type thyreoideacancer.

baremei Gjest

Standard

Ã… nå. Da lærte jeg noe nytt idag.

Trodde cancer var cancer, jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Jeg vet hvilken lege det er, og jeg har flere ganger reagert på svarene hun gir, ikke bare når det gjelder stoffskiftet. Tross alt betaler folk for å få svar fra en lege der, men mange ganger synes jeg ikke svarene er verdt den stive prisen (er det 139,- det koster nå?).
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Jeg har også reagert på denne legen flere ganger. Virker som om at de på online legesider ønsker å gi så kort informasjon som mulig, for å unngå oppfølgings spørsmål.
    Er neste som katt og mus spill, der katten allerhelst skal holde alle hemmligheter for seg selv når det gjelder å fange musa...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Om det legen skrev om at liothyronin ikke kan måles med blodprøver, så vil jeg kommentere at mine ft3-målinger stemmer med formen samt liothyronindosen. Slik er det i USA også, og de både doserer liothyronin samt Armour etter blodprøver av ft4 og ft3. Skal vanligvis cirka to tredeler opp i referanseområdet eller i øvre fjerdedel og de skriver at de må finne sin "sweet spot", altså kan det måles.
    (og det med ft4 på 20, kommer jo an på referanseområdene til laboratoriene. hos noen er det høyt, hos andre er det lavt, siden øvre ende kan være 16 eller 28...så det kan være veldig forvirrende på pasienter.)
    Uansett er doseringen individuell og kanskje legen mente noe sånt ang. dosering liothyronin. Anbefalingene er 5-10µg.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ser jeg burde skrevet mer og at det ble misvisende.
    Legen følger teorien og tror på medisinprodusenten, da blir det naturlig for legen å si det h*n gjør.

Men, Liothyronin gir jo utslag på prøvene. En gang jeg testa ut Liothyronin endte jeg opp med å ta 5x20µg/dag og jeg målte fT3 på over 20.
    Klart at det var Liothyroninen prøven slo ut på, men det er vel også klart at jeg ikke brukte dem. De surra bare rundt der uten å gjøre noe - det meste antagelig omdannet til revT3 eller så beviser vel bare at jeg ikke kan bruke syntetisk. Og jeg bråslutta og tok ikke mer etter den prøven uten at det gjorde meg noe.

Det er en av grunnene til at jeg stiller spørsmål ved nytten av slike målinger. Det er mye bedre å stole å seg selv, og det var hovedpoenget mitt.

Andre grunner er sånne som at det er så lett å overtolke prøvene, så lett at de blir viktigere enn deg. Og det bringer inn et usikkerhetsmoment : kan jeg stole på meg selv eller på prøvene.
    Du føler deg ikke i form og prøveresultatene viser like oppunder eller over øvre grense. Er du da så modig at du øker dosen ?
    Det er kanskje det du skal for å bli bedre......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn