Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    pandalakris Gjest

Standard Binyrer, kortison og slikt

Jeg er operert for papillært thyreoideacancer for 6,5 år siden.(Se signatur) Siden den siste radiojodbehandlingen, har jeg hatt store problemer med energi, tiltaksløshet, hukommelse, og arbeidskapasitet. Pr dd er jeg på attføring, men klarer bare en dag i uken da jeg blir totalt utmattet. Stoffskiftet mitt er veldig svingende, men jeg prøver å ligge på rundt 21 i FT4.
    Jeg er blitt undersøkt i alle bauger og kanter, uten at det er noen opplagt grunn for min slitenhet. Jeg vet det ikke er noe problem med min psyke.(noe som er nevnt som grunn av endoen)

Tenkte nå å prøve kortison for å sjekke om binyrene mine sliter. Men hvor stor mengde, og hvilken type kortisonkrem. Jeg har to typer tilgjengelig. Elocon 0,1% og Dermovat 0,05%.

Har målt cortisol to ganger, men verdiene var innenfor referanseområdet. Lurer allikevel på de prøvene, da jeg var veldig stresset i forkant av blodprøven(tatt i forbindelse med årlig kontroll på radiumen)Da burde vel verdiene vært høye??
    Noen som har noen tanker om dette?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mildison lipid 1% prøvde jeg. Vet ikke om det er noen forskjell annet enn styrken.
    For min egendel hadde jeg prøvd Armour.
    Jeg var jo også bare dårlig og det eneste de gjorde var å leke berg og dal -bane med dosen - og det brukte jeg 16 år på å finne ut at ikke hjalp.
    Ikke gjør det du.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Jeg fikk faktisk "Prednisolon",5mg, av legen!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg prøvde en gang eller flere ganger ca 1 cm normal hydrodortisonkrem to- tre ganger om dagen på armen for ås e om jeg merket noe forskjell og det gjorde jeg. Men behovet er ganske forskjellig.
    Jeg prøvde nå en halv cm hver morgen pga noe søthunger og det hjalp. trengte vel bare så lite.
    Jeg fant på en tysk nettside det som jeg lurte på, at autoimmune tilstander i kroppen sluker cortisol. så når man tar noe tilskudd så sluker det dosen først så kommer det man trenger elelr noe sånt.
    uten autoimmun sykdom så antas det at mennesker trenger 15-25 mg om dagen, eller har de forandret det igjen.
    Tendensen er lavest mulig dose for addisonpasientene. Overdosering forårsaker tynn hud, høyt blodsukker og osteoporose (fordi det senker 1,25 OH D3, aktivt vitamin D som lages i nyrene) så man må ihvertfall ta vitamin D når man tar noe cortison eller prednisolon.
    Vi regnet en gang ut på et forum at 20 mg er to cm 4-6 ganger om dagen med ca fire timers mellomrom.
    Det står forresten ganske mye om slitne binyrer på forumene så det må da være mange som har noe på gang.
    Her er noe fra dr. Durrant-Peatfield:
    http://home.no.net/ngrondal/cortisone_replacement.html
    Det er kanskje best å lese engelsk og gå på forumene og lese.
    Jeg legger merke til at de som går til legen sin som driver med mer alternative ting får lakrisekstrakt i tillegg.
    Kanskje noen kan nøye seg med lakris. (obs en hel pose om dagen eller mer er giftig)
    Prednisolon er kjent for å senke antistoffer, forresten og det brukes blant annet til det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei, får man Prednisolon uten resept også?
    Og hvor "sterk" er den kremen du refererer til med to cm 4-6 ganger om dagen, Nora? Jeg ser det har vært snakk om kremer som inneholder 0,05%, 0,1%, 1% og 5%, så hvem skal man kjøpe?
    Og det med søthunger er jo interessant, jeg skal se og få kjøpt en tube og prøve dette. Jeg har en søthunger uten like nemlig.

fra Lie

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Predisolon er på resept. Det er alle kremer sterkere enn 1% også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

For å få cortisolen man har til å strekke til lenger:
    Det er flere innlegg på lavkarboforumet om at de liksom mangler mindre cortisol på lavkarbo. Sukker bruker opp masse cortisol (hvis det ikke akkurat gjør det, så er effekten ihvertfall slik...)
    Karbohydrater teller som sukker....
    I tillegg er det lurt å ta nok vitamin D (husk å få legen til å måle D-vitaminnivået, mangel er ganske vanlig men hvis man ikke trenger det så er det jo dyrt å ta) for det hjelper på autoimmune tilstander.
    Og få nok søvn og stress mindre.
    Binyrene trenger også mye c-vitaminer og de pleier å anbefale E-vitamin også.
    Kroppen trenger fett for å lage de stoffene som cortisol lages av.
    Lakris kan hjelpe noen og gjør at hormonene strekker lenger.

Salthunger er også typisk for lavt cortisol.

pandalakris Gjest

Standard

Tusen takk for alle gode råd. Jeg har nå begynnt å smøre meg med den sterkeste kremen hver 4 time, så får jeg se om det har noen effekt. Håper iallefall at jeg kan bli kvitt søthungeren, for den er virkelig plagsom. Kunne glatt ha byttet ut all mat med godteri. Prøver å skjerpe meg, men det virker som psyken min forråder meg på det punktet.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn