Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
11-01-08, 17:41 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- Bergen
- Meldinger
- 5
Trenger svar på noen spørsmål
Hei
En ting jeg lurer på som kansje noen av dere kan svare meg på:
1. Da jeg var på Haukeland i desember 2007 og fikk påvist for høyt stoffskifte via RTG m/kontrast og ultralyd - så fikk jeg vite om tre behandlings alternativer:
* Tabletter
* Stråling i kapsel der man tar EN kapsel
* Operasjon
Jeg fikk beskjed av legen at hun trodde de ville starte med jodtabletter hos meg - og at disse kunne jeg gå på i MAX ett år. Det var visst ikke bra å gå på det lenger enn det. MEN alle tablettene dere skriver om her inne - har jo dere gått på i "100 år".... (!?!)
Eller er dette noen andre tabletter???
Legen nevnte ikke noe navn på tablettene - bare "jod-tabletter".
Kanskje jeg skal se litt i legemiddelhåndboken.....Vær snill mot de du møter på veien opp - du møter de også på veien ned igjen!
-
12-01-08, 15:05 #2
Har ikke hørt om spesielle jod-tabletter man kan gå på max ett år, men kan det hende du blander litt og at det er tabletter som senker stoffskiftet du skal gå på, og at behandlingen prøves ut i ett år før man evt. ser om du trenger annen behandling? (radioaktiv jod eller operasjon)
Det var iallfall det som skjedde da jeg hadde høyt stoffskifte. Ble satt på Neo-Mercazole (veldig vanlig, demper stoffskiftet) og fikk betablokkere (Pranolol) som skulle ta unna skjelvinger ved behov. Fikk beskjed at jeg skulle gå på Neo-Mercazole i ca. 1 år, for så å se om jeg greide meg uten. Hos noen kan sykdommen brenne ut etter 1-5 år på tabletter.
Nå gikk det imidlertid ikke så lenge at jeg fikk prøvd ut det, i tillegg til det høye stoffskiftet hadde jeg en 6 cm's kald knute, og siden både stoffskiftet ikke ble helt stabilt på Neo-Mercazole og klumpen så ut til å bli større ble det anbefalt å operere ut skjoldkjertelen. Hadde da gått på Neo-M rett over 6 måneder. Alternativet var å drepe kjertelen med en dose radioaktiv jod (slipper arr), men siden den kalde knuten var halve problemet mitt og den neppe ville stoppe sin vekst av radioaktiv jod (bare skjoldkjertelen som tar opp jod) så ble eneste mulighet operasjon.
Har du startet med tablettene dine? I så tilfelle, hva heter de?
Lykke til :-)
-
13-01-08, 00:44 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- Bergen
- Meldinger
- 5
Hei og takk for svar =) Føler jeg har ventet i 100 år på svar fra noen - selv om det bare var en dag eller to hehe
Det kan godt hende at det du skriver stemmer, ja.
Jeg synes de forklarte seg så kort - og jeg spurte ikke så mye ettersom jeg ikke har hatt så mye problemer - eller så er det slik at jeg har hatt problemene i 17 år (siden første legen mistenkte høyt stoff skifte) og dermed er de "normale" for meg.
Jeg har ikke begynt på noen behandling ennå - venter på innkallelse til endo spesialist.
Men jeg har tenkt å ringe legen på mandag - pga den siste uken har jeg hatt det helt jævlig - og lurer på om det KAN vere pga stoff skifte. NOE er i allefall galt ettersom jeg ikke klarer å sove lenger. Jeg sover nå max 1 - 2 timer om natten og våkner med angst og uro...... og så får jeg ikke sove igjen. Jeg er kjempe trøtt - men akkurat som kroppen innvendig er i 100 modus.... Når jeg prøver å sove litt på dagen for å ta igjen søvn - så skjer det samme da... angst, uro, går i søvne og bare stresser... :o( Nå har jeg hatt det slik i litt over en uke - og kjenner at jeg ikke har mer overskudd å ta av....Vær snill mot de du møter på veien opp - du møter de også på veien ned igjen!
Svar med sitat
Bokmerker