Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
22-12-07, 23:32 #1
artikkel lommelegen om benskjørhet&levaxin
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=374991
her fant jeg tilfeldigvis en artikkel om dette jeg hadde hørt rykter om - så da blir det en tur på apoteket for å kjøpe kalktilskudd og vitamin D
-
23-12-07, 10:02 #2
Egentlig en bra artikkel om tilskudd og hypothyreose.
Uansett synes jeg at alle skal ta kalk+vitamin D -tilskudd, uansett hypothyreose elelr ei.
Forskerene i mange land har målt vitamin D hos friske unge kvinner samt friske kvinner og friske unge menn og omtrent halvparten i Finland, Schweiz, diverse områder i USA og andre steder har hatt lavt D-vitamin (og da snakker jeg om de D-vitamin-normalområdene de har fra før. Nå vet man at referansområdene er alt for lave, og at man bør ha minst 80 nanomol per liter mens referanseområdet som ble brukt er 60 eller 50)
Og hvis man tar D, trenger man kalk ellers løser kroppen det fra knoklene.
Fr forumene vet jeg at vi men hypo mangler magnesium også. Jeg bruker Dolokalk som er en naturlig kaslium-mangnesium-forbindelse (må bestilles men er billig) men det fins flere andre kombipreparater, samt bare magnesium også.
Om hypothyreose og levaxin og kalk, er det skrevet meget.
Essensielt er det gjort en metastudie (altå en papirstudie hvor de studerte alle forsøk osv) og de fant en mindre sammenheng mellom kvinner som tok thyroxin og lav TSH (de så ikke etter ft4..) og benskjørhet.
Da må man verifisere studien, og de gjorde en studie som skulle bekrefte eller avkrefte dette.
Da utelot de alle kvinner som hadde hatt graves eller hyperthyreose før de gikk på thyroxin, og da ble det ikke påvist noen sammenheng mellom lav TSH og benskjørhet.
Men fremdeles terper legene på lav TSH og benskjørhet og er så paranoide at de heller vil ha pasientnen på en TSH på 2 enn på 1, og er tilbakeholdne med å la pasienten få en TSH på 0,2 elelr 0,02 enda ft4 og ft3 er normale....og enda den andre studien ikke viste noen sammenheng.
Det er også en viss overhyppighet av personer med en genetisk vitamin D-reseptor-feil bland graves-pasienter. Disse vil være blant dem som har benskjørhet samt at de tar levaxin.(men tildigere graves-pasienter menes desom har fått fjernet kjertelen elelr har fått radiojod. og en del av em har fått skadet parathyreoideakjertelen som er helt nødvendig for normal kalkbalanse så de var med i den første metastudien)
Nå fins det TSH-reseptorer i benvev men de har gjort forsøk på mus som viser en sammenheng mellom lave nivåer av stoffskiftehormoner og dårlig benstuktur hos museunger, uansett TSH.
Og, fra pasienthistorier på internett leser man at de fikk bedre bentetthet etter økning av dosen thyroxin. Dette kommer vel av at tarmen er ødematøs og kan dårlig ta opp mineraler og vitaminer når man er underdosert.
nora
Svar med sitat
Bokmerker