Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Døgnvariation - TSH

Hej
    Jeg er en pige fra Danmark - jeg håber I kan hjælpe mig.
    Jeg har fået målt TSH til 10.30 og jeg skal nu have det målt igen. Lægen mener at prøven er fejlagtig, fordi den er taget kl. 20.30 om aftenen. I november måned var mit TSH tal på 3,97.
    Er der nogen af jer der ved om det kan svinge så meget i løbet af døgnet?

Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5, men lægerne har ikke villet behandle det fordi det er så tæt på "normalværdien". Men jeg har rigtigt mange symptomer : TRÆTHED, koncentrationsbesvær (føler mig nærmest senil), maveproblemer/ekstrem oppustethed/
    forstoppelse/kvalme, lidt hævede øjne og, det er så slemt at jeg har været nødt til at få en vikar på mit arbejde.
    Jeg HÃ…BER næsten at lægen vil prøve at sætte mig i behandling for at se om det kan hjælpe.
    Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling.
    Er der nogen der kan hjælpe?
    Hvad skal jeg gøre - jeg vil jo heller ikke sygeliggøre migselv overfor lægen hvis der ikke er grund til det.
    Håber i kunne forstå mit danske.
    Tak for venligheden og et super godt forum!
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei gitteh,
    Vet akkurat hvordan du har det. Jeg har også gått med symptomer i nesten ett år, men med verdier rett innenfor den såkalte normalen. Jeg har lest en god del om TSH, T4 og T3, men kan ikke si at jeg har kommet over noe som sier noe om lavere/høyere verdier på verken om morgenen eller om kvelden. Håper noen andre kan hjelpe deg videre med det.

Jeg ville uansett tatt prøven på nytt nå. Mye kan jo ha skjedd fra november til nå. Dersom du fortsatt har en TSH rett innenfor normalen ville jeg brukt min energi på å finne en lege som er villig til å behandle.

Følger med deg og håper at det ordner seg snart!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det sies at TSH øker ut over dagen. Det er derfor det er anbefalt å ta prøvene om morgenen. Men om det varierer mye vet jeg ikke. Håper det kommer noen som kan svare deg skikkelig!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

TSH er lavest en gang om ettermiddagen, og høyest tidlig om morgenen. Det er omtalt i mange artikler og fagbøker.
    (hvorfor stoler de så på denne prøven, når tallet om ettermiddagen er halvparten av tallet om morgenen...)

Vel å merke om du har normal døgnrytme...

Neste gang , prøv å få målt kl 8 om morgenen hvis dun står opp vanligvis til vanlig tid om morgenen.
    Da har de også ingen andre kommentarer igjen.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

er normal døgnrytme da å sove 8 timer så stå opp, eller er normal døgnrytme å stå opp kl 8? eller er det det samme om du står om 12.00 så lenge du har like mye søvn_?

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn