Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    6

Standard Noe uklare prøver..

Hei!
    Fikk disse pøvene hos lege sist:

T4: 20
    T3: 6,9
    TSH: 4,5

Legen syns prøvene så litt rare ut og jeg skal på kontroll snart. Hva kan disse verdiene tyde på, om noe?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

TSH er nok hans fokus - den er høy når fT4 er såvidt høy.
    Vil sikkert ta TRAS og anti-TPO for å se om det er antistoffer som kan gjøre dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

ja at ft3 er noe høy også, og da er TSH nesten alltid lav, og ft4 er jo også rimelig høy.
    Du kan ha en NTI, altså en normal reaksjon på en forbigående sykdom,forkjølelse eller noe. Da blir ft4 og ft3 og TSH lave og så når du blir bedre så reagerer hypofysepå de lave hormonene og blir høy og så driver skjoldkjertelen og lager ft4 og ft3, akkurat som du ser på denne prøven, og neste uke blir TSH lav igjen fordi ft4 og ft3 er blitt høye. og det gynglitt opog ned en tid og etter 6 uker skal det ha blitt stabilt.
    (det er derfor man tester etter 6 uker ved doseendring, fordi TSH er så sen om å reagere)
    Jeg hadde en ft3 underreferanseområdet når de tok blodprøver tiolfeldigvis når jeg var forkjølet. Enda jeg da tok 10µg liothyronin...)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn