Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard Ketogen - lavkarbodiett

Hei er det noen som har peiling eller erfaring på følgende tema. Har i en uke nå levd stort sett på bare protein, samt litt fett. Under 20 gram karbo per dag. Dette skulle tilsi at jeg skulle være ketogen. Jeg bruker slike keto-stix for å måle hvor jeg er, og problemet er at jeg blir aldri helt ketogen, altså helt opp på det mørkeste lilla på stixen. Når jeg sist målte den, var den faktisk negativ????????. og da har jeg bare spist protein. Ellers kan den bli litt lilla.

for noen år siden, før jeg fikk lavt stoffskifte, brukte jeg ca 2 dager på å bli ketogen, og den var knall-lilla hele tiden mens jeg holdt på, gikk også ned mer enn jeg gjør nå. Denne gangen brukte jeg 3 dager på at det vistes på stixen, men som sagt den blir ikke fullt ut lilla.

Skjønner ganske lite egentlig, og blir se demotivert, da det er en ganske tung diett og gå på.

Kan den ketogene prosessen påvirkes av at jeg har fått lavt stoffskifte etter et svangerskap, eller har ikke dette noe å si? Har det noe å si at jeg drikker mye hver dag, vann? Kan den bli"utvannet"? Har drukket endel light brus i helga, men det gjorde jeg før da jeg ikke hadde noe problem med å bli ketogen. Driver og trapper ned levaxin, for å se om dette er forbigående, og således er verdiene mine litt dårligere enn de har vært, før de forhåpentligvis blir normal igjen---------kan dette ha noe å si?

blir kjempegla om noen har svar på dette

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Denne problemstillingen kjenner jeg ikke til direkte, men veldig intressant !
    Håper andre svarer på dette.
    Hvis man tenker over det at lavt stoffskifte er det samme som å bruke lite energi syns jeg det rimer at det blir vanskelig å oppnå ketogen status.
    Kroppen har jo over 1000g lagret karbohydrat som jo må reduseres de første dagene og jeg vil tippe at det også derfor tar lengere tid å komme i ketose.
    Fett og hvis det går for langt også proteiner - må omdannes til karbohydrat (glykose) før kroppen kan nyttiggjøre seg det, og det går også treigere..

En kropp med lavt stoffskifte vil greie seg en stund med de 20g + antagelig litt til som er vanskelig å regne med ? Og det som er lagret.

Du bør jo innta karbohydrat når det lukter acetone av pusten din og 20g på normalt stoffskifte regner en ikke med så mange dager før man må opp i 100g.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard

Takk for svar. tenker nok det samme selv. var moderat lilla i morges, så har jo spor av ketoner, og har jo gått ned 3 kg på 6 dager så skal vel ikke klage Har bare en tendens til å henge meg opp i hvordan alt var før Tenkte jeg skulle prøve en uke til på samme strenge dietten for så å øke litt i karbo. Aceton har det luktet av pusten min i en uke nå, så tygger tyggis så det står etter.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard

Mener du Finn at lavt stoffskifte krever mer karbo enn normalt stoffskifte? Også om verdiene er fine ved lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Krever mindre.
    Karbohydrat er det vi fyrer med, og det går med mindre når stoffskiftet er lavt - derfor varer det lenger. Derfor er det vanskelig å få brukt opp, for kroppen behøver ikke fylle på så mye - trenger ikke konvertere så mye fra fett.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har lest litt på noen atkins-sider, og de sier at man trenger også noen grønnsaker på en eller annen måte. Jeg spiser noen rå grønnsaker og noe salat og tomat og gulrot eller hva som finnes.
    Gikk ned ca 20 kg uten noe slit.
    Har ketostrips men jeg fikk ingen utslag og gadd ikke måle mer så de sitter i skapet og er vel for gamle nå.
    Ja, de skriver at man trenger et annet kosthold når man først er hypo og på stoffskiftemedisin. Generelt mye mindre karbohydrater men jeg har ikke lest alle detaljer. Noen som har lest bøkene? Mary Shomon har en bok om hypothyreose og kosthold men jeg har ikke lest den.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en ting til: de trodde først det var koffeinet i cola som gjorde at prosessen stoppet, men de fant ut at det var sitronsyren.
    Jeg selv har testet det, og det stemmer for meg også. Og makrell i tomat gjør meg skrubbsulten og trøtt også fordi prosessen stopper, det er sitronsyre i....

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn