Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
23-11-07, 16:54 #1
D-vitamin på 52 og for højt kalcium
Hej
Er der nogen der ved om et d-vitaminniveau på 52 vil kunne give symptomer (ref.interval (50-150). Hvis ja, hvilke gener vil man så kunne få af for lavt d-vitamin?
Det er svært for mig at tage kalkvitamin m. D-vitamin, da jeg har tendens til forhøjet kalsium - sidste måling var på 1.30 (1,15-1,30), lægen mener jeg kun skal tage 1 tablet, men hvordan får jeg så d-vitaminet op?
Er der nogen der har nogle gode ideer?
Mange hilsner
Gitte
-
23-11-07, 17:50 #2
D-vitamin på 52 og for højt kalcium.
HEI- mener å huske at D-vit. nivå bør ligge på minst 80, men tar forbehold om at det kan være feil! GODE D-vit. kilder i mat er FEIT FISK, torskelever, tran(hvis dere har det?), noe i helmelk, feit ost og egg. Kroppen gjør bedre nytte av vitamin (generelt næringsstoff)den får fra mat enn tilskudd- enkelt fortalt fordi kroppen og animalske næringsmidler begge er organiske. I vegetabilsk mat er det ikke D- vit. I huden har vi et stoff som heter dehydrokolesterol som blir til D-vit. når vi soler oss(ja,i solarium og).. Apropos "organisk"- er vel derfor ARMOUR virker bedre der syntetiske tabletter ikke gjør jobben sin..... Så har du selvfølgelig vitamin tilskudd ,alene eller multivit, som ikke er blanda med hverken kalsium eller andre mineralstoff.. Lykke til med prøvene dine. Der har jeg ikke svar, dessverre. Beste hilsen fra Gunnda, som også er varm og rød i ansiktet.......
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-11-07, 19:21 #3
Man skal aldri ha for høye verdier kalsium i blodet. Kalsium er livsnødvendig for kroppen og den gjør sitt ytterste for at kalsium verdiene skal holde seg normale.
Ved lavt D vitamin i kroppen vil også kalsium og fosfat verdier synke, fordi vitamin D er nødvendig for opptaket av begge disse mineralene.
PTH (som er styringshormonet) vil da stige for å forsøke å kompensere de lave D vitamin verdiene for at kroppen skal kunne ta opp nok kalsium og fosfat. Dette vil igjen føre til en økning av kalsium.
Dersom du har en tendens til høye kalsium verdier bør også PTH måles. Er denne forhøyet så er det en stor sannsynlighet for at det er hyperparatyreoidisme som har skylden for det hele og du bør be om videre utredning.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
23-11-07, 19:24 #4
Gitte,
Det finnes mye info her om det:
http://www.parathyroid.com/10_parathyroid_rules.htm
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
23-11-07, 19:49 #5
Det er aller best å måle ionisert kalsium, den andre målingen kan være feil fordi den er totalt kaslium, bundet og fritt.
Sol et par genger om uken, ikke for mye om gangen er nå in igjen. Det er en artikkel om dette i legetidsskriftet, om D-vitamin og sånt, skrevet av Moan.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847
http://www.aftenposten.no/helse/article970326.ece gammel artikkel
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2005_ ... trett-moan
Idag var det en notis i Aftenposten om nettopp dette, fordi det er en konferanse med norske kreftsksperter og det var pressemeldinger derfra. Huskker ikke hva som stod der men at solseng er anbefalt, med måte.
Noen som har funnet noen link til meldingen?
For lavt D-vitamin (under 80 nanomol/liter) kan gi samme symptomer som hypothyreose osv. så det hører egentlig til her på forumet på en måte.
-
23-11-07, 20:07 #6
Hej
hej Shanita
Tak for jeres svar med gode og interessante links!.
Det kunne måske godt tyde på at jeg har hyperparathyroidisme, måske lige bortset fra at mit calcium ikke er over middel og at mit PTH er normalt. Men jeg skal helt bestemt tjekkes for det.
Ja det er et fuldtidsjob at følge med i alle sine sygdomme...
Tak!
Hilsner fra Gitte
-
23-11-07, 20:12 #7
Hej
jeg mente at mit calcium ikke var over max. grænsen 1,30 (1,15-1,30)..
Mvh. Gitte igen
-
23-11-07, 20:17 #8
Svar med sitat
Bokmerker