Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    5

Standard solgløtt titter innom!

Hei hei. Etter å ha snoket litt rundt i krokene her et par uker, følte jeg nå at det var på tide å bli medlem her.
    Jeg må først få lov til å si at jeg er superimponert over all kunnskapen dere sitter inne med! Selv går jeg for tiden på skole og lærer om kroppens anatomi, fysiologi og sykdomslære, og det var der jeg fikk mistanke om at jeg kunne â€ha noe†med skjoldbruskkjertelen – alle mine symptomer passet perfekt! Men da jeg tilfeldigvis dumpet inn på forumet her, ble jeg skråsikker!
    Gudene vet hvor lenge jeg har slitt med alle disse symptomene, men det er snakk om flere år! Kan jo bare nevne at jeg har hatt whiplash to ganger – 1995 og 1999 – og lærte her inne at skjoldbruskkjertelen kan ta skade av dette. Jeg har i flere å vært plaget av en følelse av at tungen, eller noe annet, har vokst i størrelse nede i halsen min.
    Jeg har vært igjennom fire tøffe år. Jeg måtte slutte å jobbe fordi jeg møtte veggen, senere viste det seg at jeg har ADHD – det har også min 11 år gamle datter. Så fremtidsutsiktene har vært usikre m.h.t. jobb, men nå er jeg i hvert fall kommet på yrkesretta attføring. Mista min kjære mor brått og uventet i 2004, og ble separert/skilt i 2005/2006.
    Nå skulle livet egentlig begynt å smile til meg igjen, men så er det alle disse symptomene da! Dårlig appetitt, vektøkning, hårtap, tåkesyn, tørre slimhinner, problemer med å svelge – mat setter seg fast i spiserøret, hovne kjertler, hes stemme, ekstremt trøtt – ikke uthvilt etter 10 timer søvn, muskelsmerter, leddsmerter, hovne fingre – og øyelokk, svimmelhet, balanseproblemer, trykk i hodet, uregelmessig/kraftig mens, hard avføring, tørr hud, blåmerker, iskalde hender og føtter, krampe i føttene når jeg slapper av, avtrykk i leggene etter sokkene.. Bla bla bla…
    Jeg har hatt med meg en liste med mine symptomer til 3 forskjellig leger – deriblant min fastlege – men ingen har giddet å se på den en gang! â€Har du flere plager, får du vær så god bestille en ny time!†Er blitt undersøkt for tåkesyn og behandlet for depresjon – som jo er en del av symptomene. Først da jeg var hos en vikarlege på samme legesenter, ble mine symptomer vurdert, og jeg er nå til utredning for Sjøgrens Syndrom. Underveis i denne utredningen har jeg blitt så frustrert at jeg av ren impulsivitet (har jo ADHD!) byttet fastlege. Dette angrer jeg bittert på i dag, de kjenner meg jo tross alt veldig godt på dette legesenteret. Trodde alt skulle bli så mye bedre hos en ny lege, men der tok jeg grundig feil. Har aldri opplevd et så arrogant menneske som denne legedamen var! Da jeg bestilte time hos henne, ba jeg om å få dobbeltime, men det fikk jeg ikke! Hun tok ingen hensyn til mitt behov for å oppdatere henne om alle mine plager. Hun satt og smilte hele tiden, mens hun fortalte meg at det ikke er noe unormalt i å legge på seg 7 kilo på 2 måneder, miste masse hår etc! Lista med symptomer gadd hun ikke se på engang! Så nå er jeg atter på jakt etter en ny fastlege, der hvor jeg var før er det fullt.
    Jeg er vel blant dem som ikke har noen utslag på blodprøver, bortsett fra at jeg mangler jern og B12. Men det kunne være interessant om noen her tolker det annerledes, så jeg skriver dem opp her allikevel.
    Disse prøvene er tatt 2/8-07:

TSH: 0,82 (0,20-4,0)
    FT4: 13,4 (9,0,22,0)
    Ferritin: 7 (15-200)
    B12: 179 (170-650)

Jeg vet at jern og b12 er veldig lavt. Kan dette gi alle disse symptomene i seg selv, eller er jern- og b12 –mangel en del av symptomene?
    Siste prøve viste også grenseverdi på S-ANA, er dette reumatest?
    Også står det S-Latex test Tvilsom positiv reaksjon. Hva er dette?
    Er det evt. andre prøver jeg bør ta? Skal til ny lege neste mandag, så da gjelder det å stille forberedt.

For øvrig er jeg frisk (!:-)), har heldigvis en god porsjon humor og er evig optimist. Skilt, tre barn 6, 11 og 19 år.
    Gleder meg til å bli kjent med dere!
    Under utredning for Sjøgrens, og mistenker selv problemer med skjoldbruskkjertelen.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Herlig at du kaller deg solgløtt, da! Vitner om en person med gnist og pågangsmot

Over til dine symptomer, så har jeg både hatt alvorlig jernmangel og har hypothyreose. Noen av symptomene dine kan nok relateres til jernmangelen - f.eks. svimmelheten, hovne kjertler, muskelsmerter, balanseproblemer, kraftig mens, iskalde hender/føtter og generell dårlig form.

MEN: Alt dette kan jo også være symptomer på lavt stoffskifte
    Synes kanskje din Ft4 er litt lav - og hypothyreose kan ligge på lur i mange år...

Jeg ville fått skikk på jernmangelen min først - og deretter forkusert på en eventuell hypothyreose!

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei og velkommen Solgløtt!!

B12 og jern er veldig viktig å få opp. Mangel på begge deler kan lage mange av de symptomene du har!! Så du bør absolutt ta tilskudd. Har ikke legen satt deg på det??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Skal bli deilig med litt solgløtt - jeg fryser sånn ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

S-Latex test er reumatest - 25 er grenseverdien
    S-ANA er vel Sjøgrens ?
    Ellers hei og velkommen
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    5

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Hei og velkommen Solgløtt!!

B12 og jern er veldig viktig å få opp. Mangel på begge deler kan lage mange av de symptomene du har!! Så du bør absolutt ta tilskudd. Har ikke legen satt deg på det??
    Joda, har hatt jernmangel helt siden 2003 jeg! Vært litt til og fra med hvor flink jeg har vært til å ta tilskudd, men det ser heller ut til å synke enda mer enn å stige. Ingen lege har forøvrig fortalt meg at det kan være svært alvorlig, det er noe jeg har forstått nå når jeg går på skole.
    Av alle symptomene jeg har, så ser jeg på halsproblemene som det aller tydeligste. Det at det føles som "noe" vokser i halsen min. Inntil nå nylig, har jeg nemlig ikke visst at skjoldbruskkjertelen kan vokse. Jeg har fått en enorm dobbelthake de siste månedene.
    Under utredning for Sjøgrens, og mistenker selv problemer med skjoldbruskkjertelen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du bør finne deg en lege og la han hun ta en undersøkelse av halsen din. Hvis du driver og utvikler struma, så vil de kjenne det

Så bør du nevne jern og b12 til legen også!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    akershus
    Meldinger
    5

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    S-Latex test er reumatest - 25 er grenseverdien
    ok, min viser 26...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er nok en usikker verdi som de gjør videre undersøkeler på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •