Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Gjest

Standard Jeg undrer igjen jeg da........

Leser på forumet her at hårtap, frysing, hjertebank m.m. er symptomer på at dosen er for lav, O.K. det, men min hjertebank kom ca.5 uker etter at jeg begynte med levaxin ,og jeg har aldri fruset så innmari eller har värt så kald på kroppen som nå! (TSH på 11 -mot för på nesten 60).Så derfor undrer jeg HVA kan da det komme av? Går jo tross alt rett vei med TSH`n min da.... har også fått öyne som er så törre på morgenen at det er rett og slett et MARE og åpne de, det blir bare verre og verre for hver morg. ER der noen som vet ..............som kan svare meg "please"!? Lurer også på hva cortisol`en skal väre i.... min er 6,6. Til sist så har jeg også fått blod og eggevite i urin, 0 infektion her, likevel egg o. blod. Så.........................???

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppstemp lurer oss - ikke tru på'n.......hvis du ikke må da ?
    Og det må man jo når en sitter der å hakker tenner - jeg vet hva det er....
    Det jeg mener å si deg er at du kan ha feber i 39 og enda fryse - neste gang du måler er den 40 !"
    Du fryser alltid når kroppstemperaturen stiger, og svetter når den faller.
    Så da er det altså bedre at du fryser..........veeeldig mager trøst, men sant.
    Prøv å¨mål hver morgen før du står opp av senga og skriv set på kalenderen eller lag en graf eller noe.

Så er det ikk enkelt - det er flere målemetoder som brukes på cortisol.
    Når ikke stoffskiftet er iorden er nok ikke cortisolen det heller.
    Cortisol skal bygges opp når du sover og være høyt om morgenen - og lavt om kvelden så du får sove. Døgnvariasjonen er viktig for din døgnrytme.
    Blodprøve måler totalcortisol er omtrent 250 kl.20 og 600 kl.8 ). Urin-døgnprøve måler fritt cortisol (100-450).
    Spyttprøver måler fritt cortisol. (vet ikke omtrent refområde)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Du vet- jeg fikk lov å väre fasten da de tok min blodpröve på cortisol èn, fikk jo beskjed om at 6,6 var helt bra , hva er rett og hva er galt i denne "jekla" jungel? Og ja.. jeg måler liggende (för jeg våkner nesten) ,har testmålt lenge, samme result. hver gang. Mellom 34,6 og ca.36,2....pluss/minus på det der, men kommer ikke over 36,5.Og hva med öynene? SORRY, nå maser jeg mye!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Tiffen
    Og hva med öynene? SORRY, nå maser jeg mye!
    Du maser ikke i det hele tatt! Prøv denne:

http://santenen.verktyget.se/site.aspx?id=365

Oxyal, reseptfritt på apoteket. Min øyelege anbefalte denne. Han såg at jeg hadde stoffskifteproblemer før jeg i det hele tatt nevnte det selv.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du har tatt blodprøve av morgenkortisol - den skal være sånn 500.
    6,6 må være noe annet vel ? eller dem er begynt med noe jeg ikke har peil på ........ it's a jungle out there.....
    Hvis du har tørre øyne munn og nese kan du jo sjekke ut Sjøgrens ?
    http://www.helsenytt.no/artikler/sjoegrens.htm

Er den tempen målt på "gammelmåten" - så står det dårlig til med stoffskiftet ! De målingene kvalifiserer nesten til diagnosen hypotermi. 36,5 er nesten bra, og menge må godta at det reelle stoffskiftet ikke blir bedre enn det.

maser ikke på meg - jeg har masse kortisol......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Hva ialldenne verden er nå da hypotermi ? Måler nok ingen temp i morgen nei! Er ikke i närheten av Hr.Sjögren´s,vet du- er ikke sånn trött, har bare örken i öynene ,takk o. lov,og "tullete"nok,verst når jeg er nyvåken,da jeg trodde öya skulle väre som goest.....eller?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En TSH på 11 erda fremdeles fryktelig høyt. Har aldri hatt høyere enn 4,6 jeg. Hvor lang tid har du tatt levaxin nå?

6,6 kan muligens være ACTH og da er det lavt. Cortisol er lavt under 250 eller noe sånt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Gjest

Standard

Ja ikke vet jeg om det her er cortisol eller ei. 6,6 altså....men isåfall ikke ,hva er -betyr-ACTH ? Uff hva dum man er! Har stått på Levaxin siden marsmnd. i år ,75mikrogr. pr dag.......

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hormoner produseres av kjertler flere steder i kroppen.
    Disse styres fra hjernen.
    I hjernen er det to sentere som har med dette å gjøre. Et som finner ut hvor my hormon av hvert slag som er i blodet (hypotalamus) og et som produserer styringshormoner til kjertlene i henhold til hvor mye som finnes. Den produksjonsenheten er også koblet til nervesystemet.
    Så ACTH er et slikt styringshormon for kortisol som da produseres av - hypofysen.

Kortisol produseres etter behov og kan være 10 ganger døgngjennomsnittet i korte perioder, feks under flukt - og trening.
    Derfor er målinger av dette usikkre. Det skal være nok når det trengs og ikke for mye når det ikke trengs.
    Spør om du ikke kan få måle med spyttamponger. Det gjør du en 4-5 ganger til angitte klokkeslett hjemme.
    Så brukes det også en funksjonstest der man injeserer ACTH og måler hvor mye kortisolet stiger.

og enda er det masse rart Tiffen........

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn