Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Blødninger
-
12-10-07, 20:18 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Sted
- AKERSHUS
- Meldinger
- 5
Blødninger
Hei. Lurer på om noen andre her har hatt problemer med langvarig menstruasjon? jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år og har alltid hatt regelemessig syklus. nå for 4 uker siden fikk jeg menstruasjon og den har vart nå i tre uker med kraftig blødning. legen tok alt av prøver ingen ting galt bortsett fra at stoffskiftet var veldig lavt og han økte dosen med levaxin. Blir bekymret jeg for er dette normalt? jeg er 38 år.
Takknemlig for svar
og veldig fint forum dette her.
Høyt stoffskifte siden 1997 2 ganger radiojod behandlet siste gang i 2004 siden den gang veldig lavt stoffskifte. bruker levaxin og lithotyrin
-
12-10-07, 21:07 #2
Hei, dette er veldig normalt, at blødningene varer veldig lenge ved hypothyreose/underdosering.
Grunnen er at von Willebrandt faktoren går ned. Heter faktisk aquired von willebrand syndrome hvis det er alvorlig.
Jeg kan dosere levaxin etter blødningene, hvid de er for mye/lenge, trenger jeg egentlig å øke dosen. Hos meg er TSH alltid 0,02 , og jeg er hypo/blør lenge ved en TSH på 0,05 men jeg ser heller på ft4, må være minst midtpå. Samt samme med ft3.
Hvordan så prøvene dine ut med store/lange blødninger?
Det er skrevet en større artikkle (egentlig en føljetong) om blant annet store blødninger ved hypothyreose i en "case study" på www.bmj.com iforjor. Se under other endocrinology i topics. (postoperative hypoxia....)
-
13-10-07, 09:10 #3
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Sted
- AKERSHUS
- Meldinger
- 5
Tusen takk for svar, mine prøver som jeg tok for to uker siden viste: tsh på 4,4 ( høy er den ikke det?) ft3 3,6 og ft4 på 10
de siste årene har fth ligget på 20-22
Jeg føler at blødningene ikke er som en vanlig menstruasjon, det er mye mer kraftig og ferskt på en måte. jeg fikk denne uken cyklapron av min fastlege for å stoppe blødningene men de har jeg ikke tatt for jeg er litt skeptisk tilå ta en pille for alt, ( burde jeg ta disse) jeg ble ferdigbehandlet i fjor hos en spesialist for stoffskiftesykdommer ved aker sykehus, ringte dit forrige uke men må få ny henvisning for å komme inn der igjen osv... og det tar tid.
lurer også litt på dette med armour leste om det for en del år siden og skal ta dette opp med fastlegen min. jeg har også lagt på meg en del i de siste årene reagerer veldig på hvetemel og gjær og prøver å holde meg til lavkarbo men ikke alltid like lett
Høyt stoffskifte siden 1997 2 ganger radiojod behandlet siste gang i 2004 siden den gang veldig lavt stoffskifte. bruker levaxin og lithotyrin
-
13-10-07, 09:20 #4
Ja, du er skikkelig underdosert. Veldig.
Det med at man pluteslig trenger hyere dose, kan muligens være cøliaki eller begynnede cøliaki.
Det hendte meg.
Jeg er tilbake på gammel dose nå etter å ha gått helt glutenfritt. Antistoffer mot gjær har jeg også (yorktest). Tok syv måneder på hlet glutenfri, og jeg merket trøtteten ble bedre samt at jeg ble varm (ft4 må ha steget pga bedre opptak)
Prøv å få til prøver for cøliaki hos fastlegen. Men vær ogs på at de ikke slår ut vanligvis før neten alle tarmtottene er skadet.....samme problem som hos oss, at man må bli skikkelig ille og har vært syk i mange år før prøvne slår ut.......
Jeg leser på cøliakifoumen i utlandet, at omtrent halvparten der ikke har en skikkelig diagnose men holder seg helt til glutenfritt og er helt sikker på at de har glutenintoleranse eller cøliaki. Masse diverse symptomer forsvant uten gluten. Mange ragerer på gjær også.
På foredraget til Omdal sa han at han typisk ser at man ikke tåler hvete og gjær i forbindelse med undersøkelse for lavt stoffskifte.
mary Shomon har også fler artikler med referanser om sammenhengen gluten og lavt stoffskifte og antistoffer.
En ting til: allergi mot hvete kan ikke gi malabsorptjon, men bare allergisymptomer. Hvis man ikke tar opp nok næringsstoffer elelr medisner, så er tarmtottene skadet og det er cøliaki eller glutenintoleranse, ikke allergi.
-
13-10-07, 09:28 #5
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Sted
- AKERSHUS
- Meldinger
- 5
ja jeg har tenkt tanken selv en gang ang cøliaki får nok ta en prøve pådet. jeg tar 150 mg levaxin og 5 mg lit om dagen, ( har tatt denne dosen i to år) fikk beskjed om å øke med 25 mg levaxin nå.jeg føler at jeg sikkert kunne økt med 50 mg levaxin i døgnet,( føler legen min har litt for lite kunnskap om dosering og stoffskifte generelt ang de pillene som skulle stoppe blødninger er det noen her som har prøvd de?
-
13-10-07, 09:34 #6
Jo, de skal funke.
Men de er vel unødvendige når du får økt dosen. Koster en del. Hvis du vil, kan du godt spare deg den utgiften og bare øke levaxin.
Har lest en artikkel hvor det står at ALLE som tar mer enn 125 µg har et mage- eller tarmproblem. I tyskland så mistenker de H. pylori først . Noen leger der undersøker alle som trenger mer enn 125µg for H. pylori. Men cøliaki er så hyppig (1 av 100 har det) at man bør teste oftere for det.
Vær obs på at man egentlig skal spise minst 0,3 gram gluten per kg i minst 6 uker før prøvne for at d e skal slå ut ordentlig. Mange har selv begrenset gluten fordi de blir dårlig av det, og da slår ofte ikke prøvene ut ved begynnede cøliaki.
-
13-10-07, 09:40 #7
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Sted
- AKERSHUS
- Meldinger
- 5
vet du hvor lang tid det ca går før blødningene avtar når man øker levaxin? jeg tror jeg øker med 50 mg i døgnet til jeg får kommet meg til spesialisten. burde vel ikke være farlig å øke med 25 mg mer enn legen sa. hva er h.pylori?
-
13-10-07, 10:27 #8
H. pylori er det som forårsaker magesår. før trodde man det var nærmest psykisk men en austraslk forsker som heter Barry Marshall fant fram til sammenhengen. han prøvde også å smitte seg selv, fikk maesårsymptomer, og kurerte seg elv med trippelkuren. De andre legene lo seg skakke ang. påstanden om at bakterier he- he kunne forårsake some så psykisk som magesår. Han fikk til slutt nobelprisen i medisin for det og sammenhengen H.pylori og magesår er nå vanlig lærdom. Legekotorene har også en hurtigtest for H.pylori. (Fullt navn er helicobacter pylori)
Historien er ganskespennede, altså. Står en del på nett.
Hos meg tar det veldig kort tid til blødningene avtar. to-tre uker mener jeg. Du får neppe noen effekt hvis du øker midt i en blødning, må liksom ha økt nesten hele den gjeldende syklusen.
Du kan jo prøve å spørre legen om du kan øke mer, vi kan ikke si okay til deg......jeg forstår at du vil prøve å øke mer med så veldig lave tall. Du merker jo fort om du blir overdosert.
-
13-10-07, 10:27 #9
50 mg i døgnet er ganske mye, det kan hende du blir dårlig av det. Det spørs om det ikke er lurt å bare ta 25 mg som endoen har foreslått
-
13-10-07, 10:43 #10
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Sted
- AKERSHUS
- Meldinger
- 5
oki tusen takk for svar. får prøve meg litt frem, men vil det da si at nå som jeg blør så mye så vil ikke blødningen avta før om noen uker? og nå neste uke er det jo tid for ny menstruasjon i følge syklusen, vil den bli forskyvet... legen tok alt av prøver nr jeg fikk disse blødningene og det eeneste som var galt var stoffskfiet og litt høye hvite blodlegemer. så da er vel andre ting å utelukke håper jeg, at blødningen kan skyldes noe annet? blir litt bekymret da jeg aldri har hatt slike blødninger selv ikke etter to fødsler.
har også slitt med lavt jernlager siden siste radiojod behandling men etter å ha brukt jerntabletter som duroferon i mange år byttet jeg til hemojern som er mindre doser, tok de i c vitamin 1000 mg noe som gjorde at jernlageret mitt bygde seg fint opp igjen.Høyt stoffskifte siden 1997 2 ganger radiojod behandlet siste gang i 2004 siden den gang veldig lavt stoffskifte. bruker levaxin og lithotyrin
Svar med sitat
Bokmerker