Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Lav tsh

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    9

Standard Lav tsh

Hei
    Kan noen gi meg ett godt svar på hva som skjer når tsh kommer under normalveriene og hvorfor Levaxin dosering da reduseres?
    Jeg har t-4 på 18 og tsh på 0.33.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Styringshormonet TSH kommer under den menneskesatte grenseverdien fordi hjernen "syns" det er for mye fT3 og fT4 i blodet.
    Sånn funker det på friske mennesker, men på oss ?
    T3 er stoffskiftehormonet. Kroppen skaffer seg dette fra to kilder : Fra sin T4 produksjon som senere blir omdannet til T3, og den får 20% fra kjertelen direkte.
    Men når du ikke får fra kjertelen lengere må disse 20% skaffes fra et høyere T4-pilleinntak. Det medfører altså BÃ…DE en høyere fT4 verdi OG en derpå lavere TSH for at kroppen skal skaffe seg like menge stoffskiftehormoner som et friskt individ.

Men ellers er det ikke noe godt svar på det vel ?
    Men jeg tror mange leger er slaver av systemet og reagerer som en maskin på tallverdiene og labbens tolkinger. Det glemmes i stor stil at legen må sammenholde labverdiene mot pasientens diverse særegenheter og situasjon før legen gir en uttalelse.

Hvis du har det bra er det iallfall ingen grunn til å endre dosen !
    Hvis du ikke har det bra bør du finne ut om symptomene dine skapes av for høy eller for lav dose.

Generellt er det ikke slik at våre symptomer kan gjenspeiles i telling av stoffskiftehormoner i blodet. Langt de fleste av oss genererer målinger som er innenfor de verdiene friske personer har.
    Det er altså ikke der vi kan finne informasjon til å avhjelpe situasjonen.

Du har normalt antall stoffskiftehormoner i blodet.
    (TSH har ikke noe med stoffskiftet å gjøre)

Det eneste vi kan gjøre for å endre vår symptomstatus er jo å endre dosen eller prøve en annen thyroxinkilde.
    Så da kan man jo velge ?
    Man bør iallefall først øke dosen for å finne ut om det gir en bedre situasjon - før en evetuellt bytter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

hel ening med n`Finn. Jeg har en gang fått beskjed om å la være å ta medisin fordi TSH var lav ( ikke målbar) . Jeg har aldri vært så syk noen gang, da jeg tok kontakt med en annen lege, sa han at jeg var feilbehandlet og at det var helt normalt at TSH ble lav når man fikk behandling med Levaxin eller Armour.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    9

Standard Lav tsh

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Styringshormonet TSH kommer under den menneskesatte grenseverdien fordi hjernen "syns" det er for mye fT3 og fT4 i blodet.
    Sånn funker det på friske mennesker, men på oss ?
    T3 er stoffskiftehormonet. Kroppen skaffer seg dette fra to kilder : Fra sin T4 produksjon som senere blir omdannet til T3, og den får 20% fra kjertelen direkte.
    Men når du ikke får fra kjertelen lengere må disse 20% skaffes fra et høyere T4-pilleinntak. Det medfører altså BÃ…DE en høyere fT4 verdi OG en derpå lavere TSH for at kroppen skal skaffe seg like menge stoffskiftehormoner som et friskt individ.

Men ellers er det ikke noe godt svar på det vel ?
    Men jeg tror mange leger er slaver av systemet og reagerer som en maskin på tallverdiene og labbens tolkinger. Det glemmes i stor stil at legen må sammenholde labverdiene mot pasientens diverse særegenheter og situasjon før legen gir en uttalelse.

Hvis du har det bra er det iallfall ingen grunn til å endre dosen !
    Hvis du ikke har det bra bør du finne ut om symptomene dine skapes av for høy eller for lav dose.

Generellt er det ikke slik at våre symptomer kan gjenspeiles i telling av stoffskiftehormoner i blodet. Langt de fleste av oss genererer målinger som er innenfor de verdiene friske personer har.
    Det er altså ikke der vi kan finne informasjon til å avhjelpe situasjonen.

Du har normalt antall stoffskiftehormoner i blodet.
    (TSH har ikke noe med stoffskiftet å gjøre)

Det eneste vi kan gjøre for å endre vår symptomstatus er jo å endre dosen eller prøve en annen thyroxinkilde.
    Så da kan man jo velge ?
    Man bør iallefall først øke dosen for å finne ut om det gir en bedre situasjon - før en evetuellt bytter.
    Hei
    Takk for utfyllende svar. Da er det slik å forstå, at når tsh blir lav er det beskjed fra hypofysen om å ta mindre levaxin slik at tsh skal skal stige igjen for å komme innenfor normalverdiene. Til inf så er skjoldbruskkjertelen min fjernet juli -06.
    Var i mai på t4 nivå t4:12 med 1 stk 100mikrogram pr dag. Jeg var da ikke i form. Har siden da øket dosering til 2 stk to dager i uken og resterende dager 1 stk pr dag. Dette ga resultat i form av øking til t-4: 18.
    Nå skal jeg da grunnet for lav tsh redusere dosering til 100 mikrogram pr dag igjen, samme dosering som da jeg ble dårlig på t4:12. Skjønner ikke helt, men neste prøve skal tas om tre uker, så får jeg se
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Du har en TSH på 0,33 og det er jo ikke SÃ… superlavt. Det kommer mye an på hva den enkelte legen syns, så det blir litt tilfeldig. Jeg hadde en TSH på 0,063 og det syns legen min var greit for han brydde seg ikke så mye om de tallene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Legen din er bra minnie !

1751 - ja, TSH brukes som en doseringsindikator i dagens behandlingsregime.
    Men det er visse forutsetninger som må oppfylles hvis dette skal være brukbart.
    1. Hjernen må reagere likt på ditt egeproduserte hormon og din nye thyroxinkilde for at den skal levere samme TSH som før.
    2. En må ta hensyn til at blodet må ha en høyere fT4 innhold enn det hadde for å klare å lage like mye fT3 som før. (som forklart)
    3. Hvor mye lavere TSH blir pga det høyere fT4 innholdet er umulig å forutsi og er svært individuellt.

Så det jeg mener er at det er like greitt å bruke seg selv som lab.
    Det er bare vi som gir det rette svaret........
    Vi er tross alt fasitsvaret på det labben kommer frem til da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn