Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Høy TSH
-
22-02-07, 08:21 #1
Høy TSH
Lenge siden sist for meg....
Fjernet kjertel i 2005, Levaxcin 125 micrgr pr dag. Målinger siden da ca:
Ft4=15 (7-15)
TSH= 0,27 (1,5-3,5)
Ft3= 3,5
I går ble påvist
ft4= 11
TSH= 3,5
Tar samme mengde piller hele tiden, hva skjer? Hvis jeg forstår det riktig forteller hypofysen at det er for lite tyroksin i kroppen (og den er jo ikke så lav). Kan dette bety at det er på vei til å bli lavt stoffskifte og derfor øke dosen eller kan andre ting i kroppen "skape" denne reaksjonen?
Fatslegen ba meg øke med en tablett ekstra pr uke, dette synes jeg virker veldig lite (skulle gjerne lagt på en halv pille hver dag, men...)
Jeg har vært trøtt, kald, nedstemt og uopplagt den siste måneden , men har hatt langvarig influensa og derfor ikke tenkt på det..
-
22-02-07, 09:20 #2
Sykdommer som influensa kan føre til at TSH forbigående blir høy. Jeg synes at å øke med 1/2 tablett hver dag blr veldig mye. Legen din har foreslått å øke med en tablett i uken.
Hva om du tar en telefon og sier du vil ha en resept på 25 mikrogram, og så tar du og prøver de i tillegg? Jeg synes at det beste er å få en jevn økning, og tabletter på små styrker er lettere å ta enn å dele en tablett i fire.
Da tar du 150 mikrogram om dagen i 6-8 uker og så tar du nye blodprøver. Det er en litt større økning enn legen foreslo, men ikke så mye som du selv er inne på.
Det går mye influensa, omgangsyke og svineri nå. Jeg har selv vært dårlig i over 1 mnd. Det tar så lang tid å bli frisk også. God bedring til deg, pøs på med c-vitamin og et godt vitamintilskudd. Har legen sjekket andre ting som ferritin, crp og slikt forskjellig?
-
22-02-07, 10:48 #3
din ft4 er på rundt akkurat midten, og du trenger vel ft4 littegrann høyere enn midten, og det er normalt det.
I amerika er neste dose 137µg. Jeg ville kvartet en 50-mikrogramtablett eller halvert en 25-mikrogramtablett for å få det til.
-
22-02-07, 11:32 #4
Takk for svar. Det er ikke blitt tatt andre prøver, det burde jeg kanskje foreslå. Forstår jeg deg riktig om du mener det er bedre å ta en kvarting pr dag enn, 1 ekstra pr uke. Er det forskjell på virkningen om man tar litt ekstra hver dag eller "mye" ekstra en dag pr uke?
Opprinnelig skrevet av marge
-
22-02-07, 12:46 #5
Ã… dele 125 i 4 er vel bedre enn å ta en halv tablett. En økning på 62,5 er rett og slett for mye mener jeg. Du ser at Nora foreslår en enda mindre økning enn 25 mcg. Jeg har litt problemer med å dele Levaxin, synes den "smuler" lett.
Jeg kjenner ikke så mye straks om jeg justerer Levaxin, men prøver å fordele det jevnt ut ifra tanken om at en frisk skjoldbruskkjertel produserer jevnt med hormoner. Jeg har også fått operert bort kjertelen, og prøver å ta like mye hver dag isteden for å ta mye en dag og lite de 6 neste dagene.
Derfor forslo jeg at du får resept på 25 mikrogram isteden for å dele opp de du har på 125 mikrogram. Nora foreslår at du tar en halv 25 mcg i starten. Det Nora sier, er ikke dumt å høre på!
-
25-05-07, 12:59 #6
nye prøver
Bare nevner at jeg fikk svar på prøver i dag. det er ca 3 mnd siden jeg økte dosen med 125 mikrgr mer pr uke og i dag var prøvesvarene:
ft4 14
tsh 0,22
Har det ganske bra. Er glad det skjer noe når man endrer dosen, men synes det fortsatt er merkelig at kroppen "plutselig" endrer TSH på denne måten. Lurer på om det skjer noe med kroppen når man går fra 3,5 til 0,22 i TSH. ? Er det en påkjenning for kroppen og kan det evt påvirke psyken?
Svar med sitat
Bokmerker