Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Selvangivelse
-
24-04-06, 21:37 #1
Selvangivelse
Regner med at det er flere enn meg her som bruker store beløp på vitaminer, kosttilskudd mm i løpet av et år. Får dere det godkjent hvis dere trekker det ifra for ekstra store utgifter ved sykdom?
Har gjort det tidligere og noe av det har blitt godkjent - men jeg vet faktisk ikke hva de har godkjent og ikke godkjent som fradrag.
Bør en f.eks. få legen til å skrive ut resept på vitaminer?
I desember flyttet jeg og måtte leie hjelp til absolutt alt - og det har blitt dyrt..... er det å regne som ekstra utgifter pga sykdom?
Noen med gode/dårlige erfaringer?
Klem fra Kira - stadig litt fattigere...
-
24-04-06, 21:48 #2
Ikke fradragsberettiget - dessverre. Er faget mitt. Hjelper ikke om legen skriver ut resept på vitaminer og kosttilskudd.
Var litt kjapp. Oversåg spørsmålet ditt om flytteutgifter. Er nok heller ikke å regne som store sykdomsutgifter.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-04-06, 22:31 #3
Takk for svar Yvette!
Hmmm.. :evil:
Ja, ja da slipper jeg å bruke krefter på å skaffe til veie all verdens dokumentasjon på elendigheta...
Aldri så galt at det ikke er godt for noe
-
24-04-06, 23:33 #4baremei Gjest
Fikk fradrag for utgifter til helsekost, jeg. Med legeerklæring på hypoen. Og en bekreftelse på at jeg skulle ta ymse vitaminer og slikt. Dessuten var jeg nylig radiojodbehandlet og frøs som bare rakkern, dessuten har jeg bechterews som lindres av varme, og fikk fradrag for økte strømutgifter til oppvarming.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Jeg la ved kvitteringer for alt sammen, stiftet dem på ark og noterte ved hver enkelt lapp.
Svaret fra ligningskontoret tok for seg punkt for punkt i mitt brev, noe fikk jeg og noe ikke (tannlege...).
-
25-04-06, 00:27 #5
Da tror jeg at dehar de vært "snille" med deg. Økte strømutgifter pga sykdom kommer inn under fradrag for store sykdomsutgifter.
Når det gjelder tannlege, må det være tannkjøttsykdommer o.l. (kommer ikke på hva det heter i farten - typisk), men altså ikke vanlig tannbehandling.
Må legge til at det er 2 år siden jeg har vært på jobb, men har ikke sett at regelverket på dette feltet er forandret - annet enn at de med diabetes nå må dokumentere sine utgifter mot tidligere at det var nok med en legeattest på sykdommen. (Et lite a propos).
Allikevel - hypothyreosen kan spille meg et puss, så søk i vei dere! Ingen grunn til å la være det da.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
25-04-06, 00:35 #6baremei Gjest
Men så argumenterte jeg godt også. 3-siders brev. Med 2 sider i retur. Fikk faktisk skikkelig behandling, synes jeg.
Opprinnelig skrevet av Yvette
-
25-04-06, 00:43 #7
Ok. Les innlegget mitt over. Jeg skal ikke slå på stortromma. Vet bare hvordan det ble praksisert der jeg jobbet. Skal jo være lik behandling ved alle kontor, men i praksis skjer det dessverre ikke slik bestandig. Men for all del: SØK! Kan ikke få annet enn nei i verste fall.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
25-04-06, 10:24 #8
Regner med at det står noe av det på nettet, skatteetaten har sikkert noe , samt en eller flere brukerorganisasjoner. Noen som har noen linker?
www.skatteetaten.no
"3.5.4 Særfrådrag for uvanleg store sjukdomskostnader
Har du i inntektsåret hatt uvanleg store kostnader på grunn av eigen eller forsørgd persons sjukdom eller anna varig svakheit, har du krav på særfrådrag viss kostnadene kan dokumenterast/sannsynleggjerast og minst utgjer 9 180 kr. Kravet om dokumentasjon/sannsynleggjering gjeld også kostnader som kjem av diabetes.
Forsørgjer du barn som lir av ein varig sjukdom eller svakheit, kan du krevje særfrådrag for tilsynskostnader som kjem av dette, i den grad kostnadene ikkje er trekte frå som kostnader til pass og stell av barn, sjå post 3.2.10 (foreldrefrådrag). Slike kostnader kan trekkjast frå sjølv om dei er lågare enn 9 180 kr.
Har du eller nokon du forsørgjer, andre frådragsgodkjende sjukdomskostnader, kan dei òg trekkjast frå viss dei saman med tilsynskostnadene utgjer minst 9 180 kr. Viss dei samla sjukdomskostnadene er lågare enn 9 180 kr, blir det berre gitt særfrådrag for tilsynskostnadene.
Krev ektefellar kvar sitt særfrådrag, må kvar av dei ha kostnader som går over 9 180 kr.
Særfrådraget kan du få i tillegg til særfrådrag pga. alder eller uførleik. Som kostnader ved varig sjukdom/varig svakheit reknar ein direkte kostnader (medisin- og legekostnader osv.), indirekte kostnader (transportkostnader osv.), meirkostnader ved fordyra kosthald (kostbar diett) og kostnader til tilsyn, pleie og hjelp i huset. Også kostnader du har hatt til å besøkje den sjuke, blir rekna med når det er ektefellen eller forsørgt barn som er varig sjuk. Kostnader du ville ha hatt uavhengig av sjukdommen, gir ikkje rett til særfrådrag.
Har du motteke tilskott frå det offentlege til dekning av kostnadene i samband med sjukdommen eller svakheita, og tilskottet er skattefritt (f.eks. grunnstønad eller hjelpestønad), skal tilskottet redusere kostnadene ved den aktuelle sjukdommen som gir rett til særfrådrag. Stønaden skal likevel ikkje kome til frådrag i andre kostnader enn dei kostnadene stønaden er meint å dekkje. Det blir ikkje gitt særfrådrag for kostnader du får dekt skattefritt av arbeidsgivaren din.
Utlegg til behandling, pleie eller opphald i institusjon eller hos privatpraktiserande helsepersonell utanfor offentleg norsk helsevesen gir berre rett til særfrådrag dersom norsk helse- og sosialvesen ikkje kan tilby tilsvarande behandling, pleie eller omsorg, og tilbodet blir vurdert som fagleg forsvarleg.
"
Et spørsmål:
Har dere fått fradrag for utgifter som er lavere enn de nitusenognoen kroner?
-
25-04-06, 12:06 #9
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
25-04-06, 12:11 #10
Fant noe hos MS-forbundet
http://www.ms.no/cgi-bin/msforeningen/imaker?id=1514
der står det også noe om strøm og omega-3 blant annet.
Det står det gamle beløpet på sekstusenognoe.
Lignende tråder
-
Særfradrag på selvangivelse
Av hias i forumet Kostnader ved sykdom / sygdomsutgifterSvar: 6Siste melding: 25-03-12, 09:44 -
Selvangivelse-07...Punkt 3.5.4.
Av gunnda i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 4Siste melding: 24-04-08, 22:48
Svar med sitat
Bokmerker