Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
01-03-07, 10:50 #1
Svingende tal igennem årene (langt)
Hej
Jeg har bedt om en blodprøveudskrift fra min læge, for at se hvordan stofskiftetallene har udviklet sig igennem årene før jeg kom i behandling.
Det pudsige er, at jeg kan konstatere at TSH har været højt (f.eks. 7,20) i 2001 hvor jeg var frisk og uden symptomer og lavt (2.41) i 2004 hvor jeg var sløj!. Det første tal jeg kan se er målt er i 1998 hvor det var på 2,68, men der var jeg gravid, så det kan jeg nok ikke bruge til noget?. Det jeg er på udkig efter er jo selvfølgelig om jeg kan finde min oprindelige TSH-værdi - altså før jeg blev syg. Mit håb er jo at kunne finde tilbage dertil og blive rask igen!. Men altså det virker ikke nødvendigvis som om mine symptomer følger mine tal, er der andre der også har det på samme måde?
Er det iøvrigt normalt at tallene kan svinge meget?
Mine tal for en 5-årig periode ser sådan ud: 2001 : 7.44 : 2003 : 2.9, 7.2 ,3.9, 4.02., 5,19. 2004 : 4.34 2.41, 3.98, 2.95, 2.41, 4.03, 6.52, 4.60 2005 : 4.87, 3.68 2006 : 3.36. 3.22, 10.30 (målt om aftenen), 3.35.
Ja det var mange tal. Min endokrinolog har ikke villet behandle mig, fordi stofskiftet "altid var på vej imod det normale" - men min egen læge har nu sat mig i behandling som forsøg, efter at vi havde taget en snak om "normalværdier" og referenceværdieri f.eks. Tyskland...
MEN jeg er i tvivl om, om problemet skyldes noget andet end stofskiftet, netop fordi jeg var syg med lave TSH-tal og rask med høje TSH-tal.
Jeg har ikke kunnet finde information noget sted om, at det er normalt at stofskiftet kan svinge så meget - kan det mon være tegn på en bagvedliggende sygdom i skjoldbruskkirtelen? (oveni har jeg nemlig også forhøjet prolaktin og en positiv Anti-TPO).
Min læge har foreslået at jeg kan komme til en "Second Opinion" hos en anden endokrinolog, men jeg ved ikke om jeg tør; jeg er bange for at han beder mig stoppe med Eltroxin når nu mine tal p.t. ligger under normalområdet...
Ja undskyld et langt og rodet indlæg...Jeg er bare dybt frustreret over at være syg uden at vide præcist hvad det er jeg fejler og måske gå og vente på at en nytteløs behandling kommer til at virke... :o(
(Til Nora : jeg har fået tjekket binyrerne ved en Synachten-test. Alt ser "normalt" ud....).
Ja jeg prøver at være tålmodig, men er sygemeldt på 4.mrd. og HVIS nu mine problemer skyldes andre ting, så er jeg jo nødt til at have øjnene åbne for det også...
TAK og mange venlige hilsner
Gitte
-
01-03-07, 11:01 #2
Jeg vil argumentere med at svingningen ikke er så stor, alt sammen er jo lavt stoffskifte på de tallene du har listet opp, og hypofysen synes å bli sliten etter en stund, det har vært en diskusjon om det i bmj, de så nemlig ingen sammenheng i størrelsen av TSh og symptomer. Altså er alt sammen hypo og svinger ikke noe særlig. Hvis du hadde hatt en veldig lav TSH innimellom kunne man sagt at stoffskiftet ditt var svingende.
Men du har hatt konstant lavt stoffskifte og noeng anger har hypofysen klart å sende ut mer TSH , noen ganger mindre, alt etter formen osv...'
TSH er nemlig logaritmisk.
En forskjell på en TSH på 1 til 2 er det samme som en forskjell på 3 og 6 eller 5 og 10.
Alle dine tall sier at du er hypo, og forskjellene er egentlig ikke særlig signifikante med begrunnelsen at TSH er logaritmisk.
Interessant at legen hørte på argumentasjonen om referanseområdene i tyskland.
Lignende tråder
-
Svingende stoffskifte?
Av Bille i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 25-02-07, 14:48 -
Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Av gitteh i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 16-02-07, 15:36
Svar med sitat
Bokmerker