Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard p piller og tretthet

ok: har hatt opphold i 6 måneder etter å ha brukt det siden jeg var 16.
    så, raskt synes jeg at jeg var mer våken. tenkte dette var pga oppdoseing av levaxin, men nå som jeg er 2 uka inn i ny pille periode(ble så utrolig lei av diverse alternativer..) så er jeg sååååå trøtt hver dag!

jeg er helt overbevist om at dette har en sammenheng. flere enn meg som opplever det samme? kan man bare slutte med en gang eller? vil være litt våken igjen:=)
    de månedene med normal våkenhet stort sett var jo helt fabelaktig!!

baremei Gjest

Standard

Legen burde fortalt deg at ved hormonprevensjon øker vanligvis behovet for tyroxin. Nemlig.

Selv fikset jeg ikke å bruke noe hormonelt før formen var bra og stabil. Siden har det gått bra.

Så ja, jeg har opplevd det samme som deg. Du må snakke med legen din (det gjorde ikke jeg, men jeg styrer selv med legens velsignelse) om en doseøkning - sånn ca 25mcg levaxin, hvis det er det du tar.

Går det ikke bedre da bør du vurdere annen type prevensjon inntil du er stabil.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Jeg fikk også beskjed om dette fra endokrinologen, at dersom jeg skulle ha noen form for hormonpreparater (og også endel andre medisniner), måtte jeg sjekke stoffskifte etter 6-8 uker da det ofte var behov for økning av medisin.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Line
    Jeg fikk også beskjed om dette fra endokrinologen, at dersom jeg skulle ha noen form for hormonpreparater (og også endel andre medisniner), måtte jeg sjekke stoffskifte etter 6-8 uker da det ofte var behov for økning av medisin.
    jepp! Her er kjernen i hvorfor det er det et stort problem når de som sliter med stoffskiftet ikke tilbys time hos endokrinolog, når de ber om det.. så går man glipp av livsviktig informasjon som nettopp dette.

Det kan rett og slett få helsemessige konsekvenser, eller man kan miste mulighet til et bedre helse og nytt liv, når henvisning til fagpersonell, og tilbud om behandling, der pasienten kan ha bruk for det, blir avslått eller forbigått.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

vel, jeg visste faktisk dette med p piller og at det kan påvirke opptaket av levaxin.
    men jeg har trodd hele tiden at trettheten kom fra stoffskiftet...og jeg har aldri hatt et så bra halvår som da jeg var uten pillene:=)
    så da gidder jeg faktisk ikke ta mer levaxin når jeg heller kan droppe pillene og bli så myyye mer våken:=)

har ikke vært så ille i dag da! rekord.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard til alle p pille brukere:=)

ja, mitt forskningsprosjekt er nå over for alltid:

forå gjøre lang historie kort: brukt ppiller i ca ti år i strekk, sluttet i et halvt år og følte meg betraktelig mindre trøtt, startet igjen i en måned og ble zzzzzzøøøvnig hver eneste dag. sluttet, og ble våken nesten på dagen. tilfeldig??

hadde ingen andre bivirkninger, så jeg anbefaler alle trøttaser som meg å iallefall forsøke å slutte en periode for å se hva som skjer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

p-piller øker SHBG og da blir stoffskiftehormonene bundet mye mer, og de frie blir lavere. Hvis man er på levaxin, må man ofte øke dosen med 25-30%.
    Husker jeg også ble trøtt dengang jeg hadde lavt stoffskifte og før jeg fikk behandling, skjoldkjertelen klarte ikke å holde tritt.

Det fins nuvaring som jo har mindre hormon, og noen skriver de tålte den.

baremei Gjest

Standard

Jeg har brukt nuvaring i årevis, men tåler den dårlig når stoffskiftet ikke er helt stabilt. Og ja, har jeg gått uten noen måneder og begynner igjen må jeg uten unntak øke dosen etter to-tre uker. Blodprøver bekrefter det hver gang.

Helst ville jeg slippe nuvaringen også, men de gjenværende alternativene er ikke så mange og slett ikke fristende.

Noen forslag? Bortsett fra å knipe sammen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Du oppgir ikke hva du tenker på med endre alternativer da så da er det litt vanskelig å svare.

hva med spiral,? eller kondom?. Jeg vet ikke om du har barn og ikke ønsker flere, men om det er helt sikkert er kanskje sterilisering et alternativ.?

baremei Gjest

Standard

Kondom er turn off.

Spiral er uaktuelt, jeg har hatt hormonspiral og det gikk ikke så bra, selv om det er mange år siden har jeg ikke lyst til å prøve igjen.

Legen skulle få tilsendt noen prøver på en ny type p-piller som skal inneholde mindre hormoner enn nuvaringen, og kunne gi meg litt så jeg kunne forsøke, men jeg har ikke vært hos ham siden.

P-sprøyte tør jeg ikke, det er såvidt jeg får lov til å bruke nuvaringen fordi jeg åpenbart er svært følsom for selv de minste endringer

Sterilisering er heller ikke tema, for meg fordi det også klusser med hormonene, for mannen min fordi det _kunne_ jo skje ting senere i livet, sånne "i verste fall ting" man helst ikke snakker høyt om.

Minipiller _kan_ være aktuelt, nå som man ikke må ta dem til nøyaktig samme tid hver dag.

Noen som vet noe om implantat? Heter den P-staven?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Bilkjøring og tretthet.....
    Av isa1 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 18-11-08, 21:34
  2. Ekstrem tretthet, nesten paralysert...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-07, 12:44

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn