Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard usikker på bruk av medisiner

jeg har ikke påvist stoffskifteproblem, men har symptomene på det. derfor går jeg nå på prøvebehandling hos Oftebro.

Jeg tar 50mikrogram Levaxin og 20 mikrogram Liothyronin. Hvor lang tid tar det før man merker noen bedring?
    I det siste har jeg hatt hodepine, diare og indre skjelving. det er jo det som er tegn på overdosering. Kanskje jeg ikke bør ta disse medisinene? Kanskje jeg ikke trenger begge?
    Hvordan kan man egentlig vite det når tegnene på overdose er de samme som tegnen på at man har lavt stoffskifte?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nå spør du godt. Hos meg er det ikke lett å skille. Erfarning med kroppen i kombi med å se på prøvesvarene gjør at jeg vet sånn noen lunde.
    jeg ville råde deg til å ta en telefon og snakke med Oftebro. Jeg tror det ville være en god ting å gjøre. Du tar jo egentlig en ganske solid T3 dose med dine 20µg, mulig han burde senke den litt. De fleste går på 5 - 10 µg Liothyronin. De fleset får dårlig effekt av for mye T3 virker det som, når jeg har lest rundt om kring. Men dette vet nok Oftebro mye, mye bedre enn meg ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

jeg ville ikke tatt medisiner uten å ha noen prøver som viste tegn på lavt stoffskifte. det er veldig belastende på hjertet få formye tyroksin, så kanskje du skal droppe det til dere har fått tatt litt flere prøver?

selv merker jeg veldig forskjell på overdosering, spesielt hvis du er mest dårlig i timene etter du har tatt medisinen.

trodde de symptomene du beskrev var høyt stoffskifte? hm....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er ikke farlig for hjertet så lenge man ikke er høy over lang, lang tid. Det er derfor det med liothyroninen kan være greit å sjekke. Men ikke slutt på medisinene. Skaulle ønske at noen hadde funnet på å gi meg Lvvaxin/Liothyrinin lenge før blodprøvene viste at jeg hadde Hypotyreose, så kroppen slapp å bli så utrolig nedslitt og med så store problemer som jeg har nå. Jo tidligere man finner hypotyreosen jo større sjanse for å bli frisk igjen (frisk som symptomfri).
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Tusen takk for svar! Tror jeg skal ringe Oftebro, ja. Vet ikke om det er tegn på overdose. Det er 12 timer siden jeg tok to halve tabletter (deler dosen i to), og har disse symptomene no. Kan jo være andre ting som gjør det (som den halve koppen med kaffe...hehe). Skal høre med Oftebro....

Ã… ta flere blodprøver nytter nok ikke. Har tatt hundrevis. De sier ikke annet enn at jeg mangler litt d-vitamin o.l. Stoffskifteproblem er ikke alltid synlig på blodprøver! Jeg er ikke bekymret for å ta litt medisiner. Har jo tross alt blitt ganske mye bedre. Er nesten kvitt smerter, svimmelhet, øyeproblem, depresjon etc.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det eneste jeg har tenkt er at kanskje du kunne bytte ut litt av Liothyroninen med litt mer Levaxin. Levaxinen er jo ikke aktiv som T3. Kanskje det hele roer seg av seg selv Håper det i hverfall...
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Takk igjen, Anne Ma. Men man bør vel ikke gjøre det før man har snakket med lege, eller?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg er litt pysete / forsiktig av meg, så jeg pleier å spørre legen om medisinering. Men jeg seponerte Liothyroninen selv da jeg fikk bivirkninger. Så du får følge med på hva kroppen din sier. Blir du dårlig eller får masse hjertebank, så kan du gjerne kutte Liothyroninen med 50% (altså til 10µg). Den er raskt virkende så det er sannsynligvis lettere å trappe opp om det blir litt for lite. Hos meg tar det en halv evighet å få opp T4 nivåene om de detter... Men husk at jeg ikke er lege da
    Nå vet jeg ikke hvor lang tid det vil ta deg å få Oftebro på telefonen, men jeg håper at det ikke er for lenge. Bedre å være forsiktig synes jeg personlig.

Hilsen Anne Ma

Lignende tråder

1. Ny her og usikker
    Av jone i forumet Presentasjoner
    Svar: 5
    Siste melding: 15-03-08, 11:47
  2. Kjøp/bruk av Armour i Danmark
    Av Nunna i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 8
    Siste melding: 10-07-07, 14:28
  3. usikker...stoffsikteproblemer?
    Av ulva i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3