Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
  1. #1
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

    Standard Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere

    hei. Jeg er ny her på forumet, og håper dere kan hjelpe meg med noen innspill...

    Jeg er 29 og ble mor til en liten gutt for rundt 8 måneder siden. Formen var fin både i svangerskap og etter fødsel. I april begynte jeg å føle meg slapp, og jeg tenkte at det bare var naturlig etter måneder med avbrutt nattesøvn, amming osv. I midten av mai oppsøkte jeg lege. Fikk vite at jeg hadde litt for lavt stoffskifte, og skulle ta nye prøver etter 2-3 mndr. Det har jeg nå gjort. Fastlegen min mener at jeg ikke skal begynne på medisinering slik prøvene er nå. Jeg har inntrykk av at hun ikke vet så veldig mye om stoffskiftesykdommer, samtidig som jeg i utgangspunktet ikke har allverdens lyst til å gå på medisiner for resten av livet.

    Verdiene i midten av mai:
    Anti-TPO ikke tatt
    Fritt T4 (ref.omr 9,0-22): 8,6
    TSH (ref.omr 0,20-4,0): 3,72

    verdiene for en uke siden:
    Anti-TPO <35
    FT4: 9,0
    TSH: 3,5
    s-fritt T3 (ref.omr 2,3-5,7): 3,9

    Stoffskiftet mitt lå i grenseland for fire-fem år siden også, men etter at jeg begynte med metformin mot pcos bedret formen og verdiene mine seg betraktelig. (Metformin gjør at cellene utnytter insulinet bedre og regulerer insulinnivået i kroppen) Jeg har ikke tatt metformin på snart et år pga. at jeg fortsatt ammer. Har hørt at forhøyet insulin i kroppen kan være med på å blokkere for tyroksinen, og at for høy blodsukkerstigning bare gjør vondt verre.

    Håper på at ting skal ordne seg av seg selv nå også, men hvis kroppen min har behov for noe mer, så vil jeg jo helst finne ut av det før jeg blir virkelig dårlig.

    Har lest en artikkel om stoffskifte etter en fødsel, og lurer på om det gjelder meg - eller om det har gått for lang tid nå:
    http://www.helsenytt.no/artikler/skjoldbruskkjertel.htm


    Ble kanskje litt mye å lese det her, men føler jeg står litt alene med dette og kan så lite om det. Dermed vanskelig å vite hva man skal gjøre el ei.
    Håper i alle fall at noen kan si meg noe mer om verdiene mine, for jeg vet ikke hvor lavt det er eller ikke er...
    På forhånd takk for svar!
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

    Standard

    Med en så lav FT4 hadde eg vært nær død. Eg tror at du bør vurdere å bli medisinert om ikke annet så for en periode. Det ser ut til at legen din tenker at så lenge TSH er "normal" så er det ok, men TSH er et signalhormon mens FT4 og FT3 er de aktive hormonene som kroppen din bruker. Prøv å prat med legen om medisinering eller finn en annen lege som kan mere om stofskifte.

  3. #3
    baremei Gjest

    Standard

    TSH har gått ned og FT4 har gått opp. Det _kan_ tyde på at ting kan ordne seg, spesielt hvis du igjen får kontroll på blodsukkeret.

    Jeg ville vurdert å se an til du er ferdig med ammingen og får det andre under kontroll, men bare du vet om du orker det.

    Det er litt delte meninger om tilskudd en periode gjør at kjertelen går i dvale, men de er vel stort sett enige om at tilskudd i inntil 6 måneder ikke gjør skade. Men du må også huske på at det vanligvis tar minst 6-8 uker før Levaxinen (som du i tilfelle ville fått) begynner å gjøre noen forskjell for deg.

  4. #4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

    Standard

    Da jeg hadde FT4 på 7 som jo bare er litt lavere enn det laveste hos deg så var jeg helt elendig, så jeg forstår godt at du føler deg syk. Syns ikke at du bør gi dette så veldig lang tid på å se det an . Blir du ikke bedre ville jeg bedt legen din henvise deg til en endokrinolog. Ellers er det også viktig å være klar over at behandling med Levaxin nesten alltid er livslang dessverre. Ã… få en sykdom som er kronisk og som du vet at du aldri kan bli kvitt kan være vanskelig å akseptere. Dersom det er tilfelle for deg at dette ikke går over så må du ta deg selv den tiden. Det blir en vane å ta medisniner hver dag også og husk at dette er hormontabletter med stoffer som vi har inni oss og som vi trenger vi har faktisk for lite av dem. Så det er ikke helt det samme som andre medisiner.

    Jeg har 2 kroniske sykdommer og har vært syk siden jeg var 15 med den ene så jeg vet at det kan være vanskelig.

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    63

    Standard

    Hei,hva med å prøve noe alternativt.Fotsoneterapi kan kanskje hjelpe.

  6. #6
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

    Standard

    Takker for svar!
    Synes det går litt opp og ned om dagen, men problemet mitt nå er at jeg ikke vet i hvilken ende jeg skal begynne. Vi skal flytte til en annen kant av landet om en knapp måned, og der er det meningen at jeg skal begynne i ny jobb. Enkelte dager føler jeg at jeg har brukbart med overskudd, andre dager er jeg temmelig tom. Synes det er rart at det føles så variabelt. Tanken på å skulle begynne i ny jobb og ikke klare oppgavene, eller det å bli sykemeldt i starten plager meg. Vet ikke hvem jeg skal oppsøke eller hva jeg selv skal/kan gjøre. Fastlegen min her jeg bor nå, sa at jeg bare måtte vente et par måneder for å se og så oppsøke ny lege dit jeg kommer. Men et par måneder til er lenge... Vet dere om noen (privatpraktiserende) leger som holder til på Østlandsområdet, og som har gode kunnskaper om stoffskifte?
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

    Standard

    Det er helt vanlig med gode og dårlige dager når man har stoffskiftesykdom. Jeg vil råde deg til å be om en øyeblikkelig hjelp time når du har flyttet, dersom du føler det blir for lenge å vente flere måneder. Du får automatisk tildelt en fastlege. Bor dessverre ikke på østlandet, men vi får håpe at noen derfra kan gi deg et tips om lege.

  8. #8
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

    Standard Prøvesvar - noen som kan hjelpe meg?

    Har nettopp fått vite prøvesvar, men legen hadde ikke tid til å forklare meg hva det betydde, så hadde vært takknemlig om noen av dere kunne hjelpe meg litt og fortelle hva det betyr... Kan lite om det.

    Jeg har gått siden mai i fjor i "grenseområde" og litt under, og er henvist til spesialist, men har ikke time der før i slutten av mars. Fastlegen min er i permisjon, og vikaren er helt på jordet. Føler jeg snart ikke klarer å jobbe mer uten å bli sykemeldt, men aner ikke hvordan jeg skal gå fram.


    nye verdier
    S-TSH 5,31 (0,20-4,30)
    S-FT4 13 (9-22)
    ANTI-TPO <10
    Fritt trijodthyronin 4,2 (2,8-7,1)

    Tok prøver i november, men har ikke resultatene fra disse. Fikk bare vite at alt var innenfor normalen. Tsh var da på 3 og noe.

    verdier fra juli i fjor (tatt hos annen lege)
    Anti-TPO <35
    FT4: 9,0
    TSH: 3,5
    s-fritt T3 (ref.omr 2,3-5,7): 3,9


    På forhånd takk
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

  9. #9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

    Standard

    Slik verdiene dine nå ser ut så er de veldig like mine prøvesvar for noen år siden. Da ble jeg diagnosert med subklinisk hypo.
    Det betyr at TSH er litt forhøyet, og FT4 er lav, men innenfor referanse.
    Jeg hadde også høyt anti-TPO, og fikk samtidig diagnosen Hashimoto.

    Antaklig så hadde nok legen min også sagt at du har subklinisk hypo. Dette betyr hypothyreoiditt uten symptomer.
    Ikke forvirr dette med "uten hypo symtomer", for man har virkelig hypo symptomber også med subklinisk hypo. Det er bare det at FT3 og FT4 er innen for normalområdet ennå, mens TSH viser at noe er galt...

    Synes nesten legen din burde ta litt mer tid til deg egentlig, men hvem er jeg til å spørre om slikt

  10. #10
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Hei Cin

    Jeg synes du bør spørre om prøver på TSH receptor-antistoff (TRAS) og på anti thyreogobulig (anti-TG). Det går an å ha en autoimmunversjon selv om man ikke har utslag på anti-TPO. Og det kan være greit å finne ut det.

    Du skriver ikke om du har fått tilbud om, eller om du går på Levaxin nå. Og jeg vet ikke om det spiller inn på verdiene dine eller ikke. Men lav er du i hvertfall.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 19:55
  2. FemIce i farta (håper jeg...)
    Av FemIce i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 15-03-07, 15:53
  3. Trenger hjelp fra dere:)
    Av Tynn Tråd i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 27-11-06, 19:49

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn