Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
07-12-06, 08:38 #1
Nå sitter jeg her med en boks Armour....
...og jeg lurer på hvilken dose jeg skal begynne på, da jeg ikke har fått dette av legen min. Trenger erfarne folk til dette
Jeg har brukt 150 mikrogr Levaxin ganger 6. Ser at Armour 2 grain bare inneholder 76 mikrogr levothyroxine pr tablett. I tillegg inneholder den jo liothyroine.
Så:
Er 1 tablett Armour 2 grain nok for meg å ta daglig? Eller må jeg "føle meg frem" i langsammelig tid, slik som med Levaxin?
Hva gjorde dere med erfaring fra dette?
PS: Dere har sikkert skrevet side opp og side ned om dette før, men jeg har ikkje hjerneaktivitet nok til å lete meg frem.... Blir så fort sliten, og da gir jeg bare opp...... Dere vet.....
-
07-12-06, 10:36 #2baremei Gjest
Jeg ville startet med 1 1/2 grain, selv om 2 grain sannsynligvis er helt greit utifra 150mcg Levaxin.
T3 er mer virksomt enn T4, og forsvinner fortere ut av kroppen.
Selv tar jeg min dose om morgenen, men mange må dele den. I en periode i oppstarten måtte jeg også det.
Jeg ville gjort det slik: enten delt 2grains tabletten i 4 deler og tatt to om morgenen og en i 2-3-tiden på ettermiddagen, og så lagt til den siste biten om 2-3 uker hvis ting går bra.
Er du småhyper men uten de store plagene med hjertebank og åndenød og skjelving venter du et par uker til før du legger til den siste biten.
Får du plagsomme overdoseringssymptomer må du redusere dosen litt til, f.eks. 1grain/dag, og så kjenne etter om du trenger å øke etter 2-3 uker igjen.
Husk at Levaxin har lang halveringstid, så du vil ha den i kroppen i 5-6 uker til, og kan få en kjempeopptur nå. Den går som oftest over, og da begynner økningene og finjusteringene.
Noen må etterhvert kombinere Armour med Levaxin, siden T4 har en tendens til å synke og det merkes godt hos enkelte, bl.a. meg.
-
07-12-06, 12:49 #3
Det har vært noen postinger om dette temaet før, og jeg ville sagt at det ville vært noe enklere hvis du hadde vært på en t4/t3 kombinasjon fra før, da overgangen antageligvis kunne regnes ut lettere.
Problemet er nemlig at du tar t4 alene. Den har lang halveringstid, 4 dager. Det betyr at hvis du neste dag tar bare Armour så vil en hel masse t4 framdeles ligge i kroppen og t3 som virker kjapt kommer på toppen.
Noen har foreslått at man bare erstatter en del av levaxinen, og går over gradvis, andre har sagt at man bør holde opp men levaxin i tre-fire dager for å få ut lagret t4 og unngå overdosering pgs overlappende effekt og så starte med f. eks. enogenhalv grain Armour. (det siste ble sagt ofte på forumene )
Det fins alltid en del mennesker so har det mye bedre på Armour alene, men det er mange som allikevel trenger litt levaxin i tillegg for å få opp ft4.
Det er ikke sikkert at man trenger nøyaktig omregnet dose.
(de 9 µg t3 kan regnes om til 32 til 36 eller mer t4)
Jeg vet om noen som gikk på en større dose thyroxin til bare en grain Armour og følte seg bedre. Man kan altså ikke nødvendigvis regne det ut.
Og 90 mg, enogenhalv grain, har vært nevnt som en bra begynnerdose.
Jeg bare skriver ned hva jeg har lest rundt om på forumene, andres erfaringer.
nora
-
07-12-06, 12:56 #4
Takk skal du ha baremei for at du delte dine erfaringer
og takk for at du skrev så detaljert. Skal prøve meg frem på den måten du beskrev.
Hvis andre har noen andre måter å gjøre dette på tar jeg gjerne imot flere tips
-
07-12-06, 13:05 #5
Kjempetakk til deg også nora - begynner å bli litt klokere
Skjønner at jeg ikke kan sammenligne Levaxin og Armour på den måten jeg tenkte.....
-
07-12-06, 14:10 #6
ja, det fins også noen få som ender på 4-5 grain Armour som var på en mindre dose levaxin før.
Men generelt så er 1,5 til 2 grain mest vanlig. Og noen klarer seg fint med 1 grain og en TSh på 1,5. Men ofte blir TSH lav med Armour. Og noen går tilbake til thyroxin men noe har skjedd med resepotorene sik at levaisn plutselig fungerer....(åpner reseptorene? de er jo avhengige av t3 for å fungere)
-
07-12-06, 16:16 #7
Mener du at Armour`en har åpnet reseptorene slik at Levaxinen, som før ikke virket, plutselig virker igjen? En interessant teori i så fall. Vurderer selv - på sikt - å gå tilbake til Levaxin siden Armour ikke gir ønsket virkning. Ennå da. Har gått på den i 4 mndr nå, så jeg synes kanskje det er lang nok tid, men prøver litt til...
Opprinnelig skrevet av nora
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
07-12-06, 19:56 #8
Det har skjedd med noen få. Kan ikke love at det hender med deg...
-
07-12-06, 23:53 #9
Det er verdt et forsøk. Takk for dette nora!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
08-12-06, 07:50 #10baremei Gjest
4 måneder er ikke så mye. Hvor mye tar du nå, og hvordan ser blodprøvene dine ut?
Hadde ikke du ganske lav FT4? Det kan kvalifisere for en kombinasjon med Levaxin.
Jeg måtte legge på 25mcg levaxin når T3 bikket over øvre grense og FT4 lå rundt 12. Etterhvert har det blitt til totalt 75mcg levaxin og 2 1/4grain Armour. Min FT4 må ligge rundt 17 (øvre normal 20) for at formen skal være ok.
Svar med sitat
Bokmerker