Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard bare forhøyet fT3

Har en liten datter på snart 15 mnd som vi har tatt bla stoffskifte-prøver på.
    Hun har i den siste tid nesten ikke vil tatt til seg noe særlig med mat. Og dette har resultert i at vektkurven nesten har stoppet opp.

Fra hun var 8 mnd til nå har hun bare lagt på seg 700g. Men hun har vokst normalt i lengden. Hun er også vært utolig på nettene. Har enda ikke "sovet rundt" en eneste natt. Våkner flere ganger om natten. Og av og til når hun våkner, kan det ta opp til 2-3 timer før hun finner roen igjen Hun har også til tider et veldig temperament....

Vi har også tatt diverse allergiprøver på henne. Gluten, melk.

Jeg selv har hatt for høyt stoffskifte. Men er usikker på hvilken diagnose jeg har. Fikk dette etter jeg fødte mitt andre barn.
    Han har i dag diagnosen diabetes type 1. Fikk dette rett før han flyte tre år.

Datteren min er mitt tredje barn.

Fikk disse verdiene:

TSH: 3,3 (0,2-4,0)
    fT3: 6,6 (2,3-5,6)
    fT4: 15 (9-22)

Legen mente at det ikke var av betydning at fT3 var noe forhøyet. Men jeg mener at vi bør ta en oppfølgningsprøve.

Det var også noe "galt" med den ordinære prøven som ble tatt på sykehuset rett etter fødselen. Var og tok en oppfølgnigsprøve en mnd etterpå. Men den var vist ok.

Noen som har noen synspunkter eller lignende erfaringer å dele med meg?
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei og velkommen du, jeg kan dessverre meget lite om barn og stoffskifte, det fungerer litt annerledes enn hos oss voksne, og pga. sakens alvor, i forhold til vekst, utvikling osv, har jeg ikke lyst til å bedrive noen "synsning", jeg vil bare si at jeg håper det kommer noen med erfaring og kunnskap på banen her, og hjelper deg. Og ellers vil jeg minne deg på å ta i bruk helsetjenestene.. stå på din rett, og forlang skikkelig undersøkelse og oppfølging av barna. (!)

Når det gjelder det med at hun ikke vil ta til seg mat, ikke får sove, våkner på natta, temperamentsfull o.s.v. - kan det være at hun holder på å få tenner??

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Marianne
    Når det gjelder det med at hun ikke vil ta til seg mat, ikke får sove, våkner på natta, temperamentsfull o.s.v. - kan det være at hun holder på å få tenner??
    Takk for svar!

Det kan godt være at noe av både nattevåken og spisevegringen kan skyldes tenner. Fikk nettopp to til nede, (har 6 tilsammen nå) men det har vært mer eller mindre slik i 7 måneder nå, og jeg synes ikke vi kan skylde alt på tennene

Det som er mest bekymringsfult er at hun ikke legger på seg. Ser jo at hun begynner å bli lang og tynn nå.....
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    8

Standard FT3

Hei

Ja! Be om oppfølgingsprøve. Jeg fikk også en masse svada om at en prøve utenfor referanseområdene ikke betyr noe, men hos gutten min viste jo oppfølgingsprøven at verdiene bare falt, og han har jo nå fått diagnose medfødt hypofysesvikt.
    Min erfaring så langt er at svært få leger vet noe særlig om barn og stoffskifte, så prøve å få en time hos endokrinolog for vurdering hvis du føler deg usikker på de svarene du får. Jeg synes mange leger svarer ut fra kjennskap til stoffskifte hos voksne, noe som kan være helt feil i forhold til barn. Ellers så ser jeg at referansene jeg har fått på ft3 faktisk går opp til 6,5....
    Hva sier helsestasjonen om vekten? Jeg fikk beskjed om at de var mye mere obs på lengdekurven enn vekst fordi den indikerte først om noe var galt. De stresset ikke så med vekten. At den stopper opp rundt ettårsalderen når ungene begynner å bevege seg mere er jo normalt, men 700 g fra 8 - 15 mnd vill nok jeg også ha reagert på. Ellers så kan det være svært vanskelig å påvise matintoleranse på tross av blodprøver. Jeg ble anbefalt å prøve meg frem selv, om jeg hadde mistanke om slikt, evt i samråd med homeøpat. Men et hint kunne være om bæsjen luktet ekstra ille....
    Det var vel ikke så mye konkret, matnyttig hjelp i dette innlegget mitt, men stol på magefølelsen og forlang skikkelig utredning om du mener det trengs.
    Lykke til!
    Klem fra Eias
    Gutten min viser seg å ha hypofysesvikt, hypofysen er unormalt liten, og han skal til Riksen for nærmere utredning.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Legen mente at det ikke var av betydning at fT3 var noe forhøyet. Men jeg mener at vi bør ta en oppfølgningsprøve.
    Be om å få antistoffprøver. TRAS er kanskje viktigst for man kan ha kun høy T3 ved høytstoffskifte. Ta også anti-TPO og anti-TG da er dere sikre på hva som er hva etterpå.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
    Av trude.lutt i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-12-07, 22:02
  2. Noen som har hatt forhøyet kalsium?
    Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-06, 16:03
  3. Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
    Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-06, 23:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn