Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    2

Standard Noen som vet? Graviditet og TSH

Håper noen her kan hjelpe meg.
    Etter 2 aborter i fjor ble det oppdaget at stoffskifte mitt var litt lavt (TSH 4,7 og T4 9). Da jeg ble gravid igjen startet jeg opp med Levaxin, ble fulgt opp gjennom svangerskapet og alt gikk fint. Har ikke brukt medisiner etter fødselen og heller ikke tatt noen prøver, inntil nylig hvor jeg oppdaget at jeg er gravid igjen. Tok en prøve når jeg antar jeg var ca 8 uker på vei, (TSH 2,2 og T4 9,4). Dette er jo verdier innenfor normalen, men er det det når jeg er gravid? Ett høyt Hcg nivå vil jo også gjøre at TSH synker, slik at den kanskje "egentlig" er høyere. (Hvis det er mulig å skjønne hva jeg mener). Legen min mener jeg ikke trenger behandling, men jeg er usikker. Burde jo ha testet meg før graviditeten, men den var ikke helt planlagt...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Hei
    Jeg er også gravid (bare i 6. uke enda) og var hos legen for noen dager siden. Min TSH er nå 2,5. Legen ville ha den under 1,0. Jeg har også lest at gravide bør ha en TSH på under 1,0. Men det er mulig at dette gjelder gravide som går på medisiner.
    Jeg synes du bør kreve oppfølging/behandling. Stoffskiftet bør iallfall testes under graviditeten.

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det varierer fra sykehus til sykehus avhengig av hvilket labratorie som er brukt om hva som er normale prøver. Ved det sykehuset jeg tilhører går grensen for T4 på 12. Du bør kjenne etter hvordan du føler deg også, ikke bare se på verdiene. Lykke til m ed graviditeten.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    2

Standard

Hei!
    Føler meg faktisk ikke helt topp, men det kan jo like gjerne skyldes graviditeten. Det er ett vanskelig område det her, som mange leger ikke er så oppdatert på. Er litt redd for det har jo alvorlige konsekvenser for fosteret. Er i tillegg mitt T4 nivå for lavt (9)? Hvis grensene varierer fra sykehus til sykehus er det kanskje med ulike analysemetoder å gjøre da. Mine prøver er analysert på Ullevåll sykehus.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    60

Standard

Hei!

Jeg ville ikke brydd meg så mye med TSH, men det er viktig at T3 og T4 ikke blir for lave! Prøvde å finne en norsk artikkel jeg vet jeg har lest (...trodde det var på legeforeningens side), men jeg kan ikke finne den i farten. Mener å huske at begge disse verdiene bør ligge innenfor øvre 1/3 av referanseområde (...uansett skulle de i alle fall ikke ligge å vippe på bunn!) Kanske Nora husker hvor artikkelen ligger?

Jeg vil nødig skremme dere, men det er oftes behov for å øke dosen med opp til 50 %, og denne justeringen bør skje i 1. trisemester. Mangel på hormoner kan få til dels alvorlige følger for både mor og barn!,

Mvh
    Siri Ann
    En solskinnshistorie?
    No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Jeg ville ikke brydd meg så mye med TSH, men det er viktig at T3 og T4 ikke blir for lave
    Skal man ikke bry seg med TSH?
    Jeg har forstått det slik at den bør være i nærheten av 1 og gjerne under. Det er iallfall det jeg har fått høre. T3 og T4 har ikke vært nevnt for meg. Mulig det er fordi de verdiene er fine hos meg.

PS. Jeg kontaktet en endokrinolog på Lommelegen for en stund siden og han frarådet graviditet hvis TSH var over 2,5. Og TSH burde ned mot 1, ifølge han....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

TSH er et "signalhormon" mens FT3 og FT4 er de hormonene som kroppen bruker. Derfor er FT3 og FT4 de viktige hormonene mens TSH målingene er mere som en kontrol. Fleste leger mener allikevel at når TSH er normal så har man det bra, men mange av oss herinne har hatt TSH runt 2 som jo er "normalt" men har ikke hatt det bra fordi FT4 har ligget i bunn av normal området.
    TSH bør vel ligge runt 1 ved "prøving" men sjekk FT3 og FT4 og.

Ellers så er eg nå i 19 uke og var til UL på mandag. Vi får en morgengretten jente som ikke liker å "posere" kl. 10 om formiddagen. Tror hun har det fra meg

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard Spontanabort og høy TSH

Hei !
    Er det noen av dere som vet om spontanabort kan komme av høy TSH? Jeg hadde bra stoffskifte inntil jeg ble gravid (gikk på levaxin). Fikk veldig høy TSH etter kun noen uker, i uke 10 var den 14. Den var rundt den tida fosteret døde.

Endoen sa det KUNNE ha en sammenheng med høy TSH.

Noen ligndende erfaringer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Trist å høre om babyen din som døde.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Dette var trist å høre.
    Jeg har hørt/lest det samme som deg. Men dette vil man jo aldri få skikkelig svar på. Jeg hadde en spontanabort selv i sommer, men min TSH var ikke så høy som 14 da (men den var noe høyere enn anbefalt for de som ønsker å bli/er gravide). Jeg er gravid igjen nå (25 uker) og har justert Levaxindosen ganske mye opp. Jeg tok blodprøver med en gang jeg fant ut om graviditeten og har tatt prøver mange ganger siden. Stoffskiftet reagerer som regel veldig når man blir gravid og de fleste (ikke alle) må øke Levaxindosen.

Jeg ønsker deg lykke til videre

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn