Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard Skulle begynt prøvingen nå, men neida....

Hei
    Jeg har presentert meg i lavt stoffskifte-forumet, så jeg skal ikke skrive så mye her. Men jeg har akkurat satt i gang prøvingen med nummer to. Etter en del lesing på nettet og kontakt med Lommelegens endokrinolog har jeg blitt frarådet å prøve å bli gravid nå ettersom min TSH-verdi fremdeles er så høy som 17. Jeg var oppe på 89 i juli 2005. Min lege har gitt meg for små doser Levaxin i 10 måneder nå. Men nå har jeg startet "etterforskning" selv og etter samtale med lege i dag skal jeg henvises til endokrinolog, samt øke Levaxin-dosen ytterligere. Håper jeg får time fort og at jeg kan prøve å bli gravid om ikke så altfor lenge.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard Vente på lavere tsh-verdier - erfaringer noen?

Hei
    Jeg skulle egentlig satt i gang prøvingen med å bli gravid nå, men dette er utsatt pga for høy tsh-verdi. Jeg hadde 17 i begynnelsen av april. Skal ta nye blodprøver i slutten av denne uka. Jeg tar 100 mikrogram Levaxin daglig. Nå er jeg veldig spent på hvor lang tid det vil ta før jeg nærmer meg en tsh-verdi på 2-3-4. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg vet jo selvfølgelig at det er individuelt.

Saken er den at jeg har fått for lite medisin i langt tid, men jeg har for et par uker siden økt fra en gjennomsnittlig dagsdose på 86 mikrogram til 100 mikrogram daglig. Jeg hadde en tsh-verdi på 89 i juli 2005 og har gått gradvis nedover samtidig som jeg har økt dosen (i veldig små doser).

Legen min skrev brev til sykehuset for å skaffe meg time hos endokrinolog, men dette ble avslått. Det var visst ikke nødvendig. Litt skuffende siden legen min kanskje ikke er den med mest kunnskap om hypothyreose og graviditet.

Får vel bare krysse fingrene og vente tålmodig (noe som ikke er så enkelt )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    58

Standard

Hei!

Det ser ut som om vi er i samme båt , jeg venter også på at tsh-verdien skal gå ned slik vi kan fortsette å prøve..
    Jeg fant dessverre ikke ut at jeg hadde hypotyreose før i slutten på februar i år, da hadde vi prøvd på nr 2 siden september 2004 :(

I februar hadde jeg en tsh på 32,73 og ft4 var 8, startet på 50
    µg levaxin 1 .mars og tok nye blodprøver 29.april, da hadde tsh sunket til 7,73 og ft4 steget til 12.

Jeg ser nå at dette kommer til å ta tid, men regner med vi kan fortsette prøvingen til høsten .

Lykke til !
    Hypo og på levaxin siden mars 2006

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Hei
    Det ser jo ut til at din tsh har sunket forholdsvis fort. Håper den synker det siste nødvendige slik at dere kan bli prøvere igjen raskt.

Jeg vet liksom ikke hvor fort tsh synker. Det er sikkert individuelt også. Jeg begynte jo på 89 i juli i fjor og den har gått gradvis ned, men jeg aner dessverre ikke hvor lang tid det tar før den endelig nærmer seg 2-3-4.

Siste jeg ble gravid hadde jeg en tsh-verdi på omlag 4,5. Men dette var før jeg fikk lavt stoffskifte, det kom først etter fødsel. tsh-verdien skal vel helst være under 2,5 har jeg hørt, men jeg ble altså gravid med en verdi på 4,5 den gang. Og det gikk kjempefint.

Jeg tok nye blodprøver i dag, får svarene tirsdag, kjempespent...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    58

Standard

Hei igjen

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før tsh-verdien er der den bør være, jeg har spurt legen min men fikk ikke skikkelig svar.
    Jeg trodde tsh-verdien bør være på minst 1 når man forsøker å bli gravid.
    Jeg har en sønn som ble født i 2003, vet ikke hvordan tsh-verdien var da, men i 1999 var den 2,2.

Du sier du hadde en tsh-verdi på 4,5 da du var gravid sist, det er jo vel på grensen? Hvordan var ft4-verdien da? var den ok?
    Jeg hadde i 1999 en tsh på 2,2 og ft4 på 9,2 og jeg følte meg kjempedårlig da. Legen sa at prøvene var normale.

Jeg skal snart ta nye prøver( om ca 3 uker) og håper at vi snart kan sette igang prøvingen igjen-har en mann som jobber turnus, så det er ikke bare bare å få det til å klaffe

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Hei igjen

Det sies at tsh-verdien bør være mellom 1 og 2 når man prøver å bli gravid ja. Endokrinologen jeg kontaktet på Lommelegen frarådet graviditet hvis tsh-verdien var over 2,5.

Min tsh-verdi var sikkert på grensen sist, men dette visste jeg ikke da. Hadde ingen problemer den gang. Visste vel knapt at det var noe som het lavt stoffskifte... Min FT4-verdi var den gang innenfor normalen, men jeg husker ikke nøyaktig verdien her og nå.

Min FT4-verdi er helt fin nå også, og det har det vært lenge. Det er tsh som er mitt problem. Jeg tok prøver torsdag i forrige uke og skal til legen i morgen. Håper så inderlig på positiv tilbakemelding.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard Verdier ved starten av graviditet

Hei

Er det noen her som husker hvilken TSH-verdi og FT4-verdi de hadde når de ble gravide?
    Jeg har veldig veldig lyst til å begynne å prøve igjen, men TSH-verdien min er vel kanskje for høy enda, iallfall ifølge anbefalinger. TSH har gått ned fra 8,3 til 4,7 på tre uker, kan det være slik at den i realiteten er lavere enn 4,7 nå da? Tok prøver for en knapp uke siden. Er så utålmodig....

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard

Min TSH var oppe i 4,3 under prøvingen. men jeg ble ikke gravid før den var nede i 2. Nå skal det jo litt til å treffe på eggløsningen da og det kan jo fort ta litt tid, derfor ville nok jeg startet prøvingen med den verdien du har nå. Det er jo også rimelig å anta at TSH vil synke ytterligere i tiden fremover. Ser og at de andre verdiene dine ser greie ut i forhold til referanseverdiene, så hvis du føler deg bra også så er jo ting på vei på plass;)
    Det som er viktig er jo at du får skikkelig oppfølging dersom du blir gravid sånn at du beholder fosteret.

Lykke til.

Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    13

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Thyr
    Hei igjen

Det sies at tsh-verdien bør være mellom 1 og 2 når man prøver å bli gravid ja. Endokrinologen jeg kontaktet på Lommelegen frarådet graviditet hvis tsh-verdien var over 2,5.
    Jeg ble så nysgjerrig..Hvorfor fraråder man å bli gravid da? Min TSH er for øyeblikket på 6.7 - bør jeg unngå å bli gravid eller vil det bare være vanskelig??
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    58

Standard

Jeg hadde en tsh på 6,67 i januar i år, da hadde vi prøvd å bli gravide siden september 2004. Vi ble gravide også, 2 ganger, men begge gangene endte det i spontanaborter. Den siste gangen var i påsken 2005, etter det ble vi ikke gravide uansett hvor hardt vi prøvde ;)
    Jeg begynte på Levaxin 1.mars iår, hadde nå i juni en tsh på 3,6 og har nettopp funnet ut at jeg er gravid

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Lav tsh og graviditet.
    Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 11-09-07, 14:29
  2. Høy anti-tpo (og graviditet)
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 10
    Siste melding: 28-04-06, 13:58

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn