Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    sogn og fjordane
    Meldinger
    32

Standard Ft4 og vektøkning

Hei
    Eg har sidan eg byrja med Armour auka i vekt:( dette er ikkje så kjekt. No i sommar har eg vore i ganske bra form. Eg har trimma og vore flink med mat, mykje salatar. Men vekta berre aukar:( Eg har merka meg at Ft4 ligg stort sett på 8 og 9. Kan dette ha noko med vekta å gjere??? Nokon som kan svare på det. Legane seier eg ikkje skal bry meg om denne verdien men om TSH som skal ligge nær 1 og det gjer den.
    Er det nokon som har opplevd dette. Då eg gjekk på Thyroxin og Liothyronin var vekta stabil og eg hadde ei flott idealvekt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

De flestes erfaring er vel at man regulerer dosen etter FT4 og ikke etter TSH.
    Nå kjenner jeg ikke referanseområdet for dine prøver, men det ser ut til at FT4 er noe lav uansett. Har du ref.området?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg vet ikke om denne linken hører til her. Jeg hr slitt meg gjennom denne engelsken og her står noe på slutten som jeg tolker at noen føler seg bedre med høye fT4 og fT3 og undertrykket (supressed) TSH. Hvor seriøst dette er aner jeg ikke. Selv har jeg ikke målbar TSH lenger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_de ... d_hormones

Les og bli vis. Tungt stoff. Synes jeg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Re: Ft4 og vektøkning

Sitat Opprinnelig skrevet av moor
    Då eg gjekk på Thyroxin og Liothyronin var vekta stabil og eg hadde ei flott idealvekt.
    Mener du LEVAXIN og LIothyronin? Hvorfor skiftet du til Armour når du hadde det bra? Mht vekt ser jeg du skriver. Jeg vil også gjerne prøve Armour. Pga vekt. Så det er ingen vidundermedisin i så måte den heller??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    sogn og fjordane
    Meldinger
    32

Standard

Om vekta var fin så var ikkje formen fin. Eg var stort sett dårleg i 11 år. derfor gjekk eg over til Armour og no er formen stort sett fin. Har hatt ein down periode men no er det ganske bra. Håpar berre at vekta snur snart.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

De fleste som tar Armour går etter FT3 og FT4. TSH blir som oftest veldig lav. Min ligger konstant under 0.03 uanset hvor FT3 og FT4 måtte være. Men kanskje du trenger et tilskud av levaxin. Armour har ikke det samme forholdet mellem T3 og T4 som de fleste av oss har og flere bruker derfor et tilskud av levaxin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg gikk ned i vekt med Armour. Det er vel forskjellig for person til person, men vet at mange her på forumet har gått ned i vekt og generelt fått det bedre med Armour.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Jeg har ikke gått ned i vekt av armour (enda?) til tross for sunt kosthold og mye mosjon, men gikk jo ikke ned av levaxinen heller. Imidlertid har jeg normal bmi, kanskje må man ha mer overvekt skal man gå ned? bare en tanke.

Jeg har uansett fått mer velvære av armour, og er ikke lengre plaget med øynene, håravfall og uvirkelighetshetsfølelse.

Kanskje kan jeg ha godt av en doseøkning - aner ikke hvor verdiene mine ligger etter oppstart armour - og aner ikke hvor de (for min del) skal være heller.

Jeg tar 2 grain armour og 25 mg levaxin hver kveld før jeg legger meg. vet ikke hvordan dette forholdstallet er, føler meg enda et godt stykke fra som da jeg var frisk, og har heller ingen overdoseringssymptomer - så kanskje er det på sin plass med en doseøkning. Det jeg da må ta stilling til, er om det er armouren eller levaxinen som skal økes.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg bruker 4 gain og ikke noe Levaxin. Vet ikke om det har noe å si da, men for meg virket det nesten som om jeg gikk opp i vekt av Levaxinen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Kanskje jeg skal kutte ut de 25 mg levaxin, og heller øke med et halvt grain armour?

Var et par her på forumet som mente levxintilskudd kunne være lurt, for å fylle opp t4-lageret, men.. det er ikke godt å si, tror rett og slett bare man må konstatere at vi er forskjellige og at kroppen har induviduelle behov.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Vektøkning
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 16
    Siste melding: 26-02-07, 20:35
  2. Levaxin og vektøkning
    Av nemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 40
    Siste melding: 04-10-06, 23:06
  3. Vektøkning...
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening