Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
12-11-06, 13:15 #1
"Subklinisk" thyreoideasykdom
"Subklinisk" thyreoideasykdom
Hele artiklen kan læses herBakgrunn. Det er vanligvis lett å diagnostisere og behandle pasienter med manifest thyreoideasykdom. Derimot har behandling av "subklinisk" thyreoideasykdom vært omdiskutert.
Resultater. Hos pasienter med subklinisk hypotyreose (forhøyet nivå av thyreoideastimulerende hormon (TSH) og normalt nivå av fritt tyroksin (T4)) er det mulig at tyroksinbehandling kan bedre psykiske symptomer og være av betydning for lipidnivå og blodtrykk. Pasienter med subklinisk hypertyreose har overhyppighet av atrieflimmer og muligens økt risiko for demensutvikling.
Fortolkning. Subklinisk hypo- og hypertyreose er oftest progredierende. Dersom det viser seg at tilstanden ikke er forbigående, bør behandling iverksettes.
Min kommentar er: Når underbehandlede patienter med lavt stofskifte drager ud på Nettet for at finde informationer/hjælp - gør de det særligt fordi de ikke kan finde ørenlyd hos deres sædvanlige læger, uanset om det måtte være underkvalificerede huslæger eller "højt kvalificerede" speciallæger....
Disse patienter kan ikke fremvise det "rigtige" tal i blodprøveresultater, hvorfor de bliver negligeret og afvist af den konservative sagkundskab, der hellere støtter sig til det engang vedtagne af deres fælleskab - fremfor at anerkende, at det er sygdommen, der bestemmer!!
Følgen kan være i værste fald (hyppigere end anstændigt er), at nogle af de værste konsekvenser af det ubehandlede lave stofskifte befolker adskillige psykiatriske senge og/eller plejehjemspladser, hvor ældre stofskiftesyge hensygner resten af deres dage med diagnosen "demens" skrevet i patienjournalen, hvis de da forinden ikke dør af svigt i de indre organer, der langsomt visner væk som følge af underforsyninger med næringsstoffer og forgiftningerne med metabolitterne, der ikke bliver ført ud af kroppen - igen som følge af det lave stofskifte....
Hvis man spørger hvem som helst om, hvad er værre - at dø i en ulykke eller hurtigt af en pludselig opståede sygdom - eller dø langsomt, over flere år, langsomt skrumpende til en grøntsag og i den sidste ende uden selv de mindste rester af menneskelighed og erindring om hverken livet eller de kære....? Hvad tror I enhver vil svare? Nemt nok, ikk`?
Hvorfor så de konservative endokriologer mener noget andet - er mig en gåde!
Hvordan det kan gå til, at de tager det ansvar på sig, at de ved en afvisning de facto dømmer patienten til skæbnen "værre end døden" - er mig en gåde!
Hvordan de efterfølgende kan leve med sig selv og.... trives - er mig en gåde!
Havde det været i f. eks. antikkens Ægypt.... havde lægerne ikke modtaget deres løn, før patienten var rask. Og havde lægen fejlet slemt og mod bedre vidende, som dagens konservative endokrinologer gør hver eneste dag - ville de blive dømt til at få revet deres egen skjoldbruskkirtel ud af halsen - og så få lov til at lide samme skæbne, de i dag dømmer tusinder til, helt straffrit og for vores egne penge!Sist endret av Admin; 02-08-09 kl 21:56 Begrunnelse: Overskrift reduceret o størrelse
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-11-06, 16:45 #2
Men du verden hvor mye penger de farmaseutiske firmaene tjener på ubehandlet hypo, tenk på prisen på blodtrykksmedisin og kolesterolsenkende medisin. Statistikk finnes på www.lmi.no ...
Og så mange pasienter man får som hjertespesialist osv når det er mange med subklinisk hypo der ute som ikke har høy nok TSH til å få behandling.
De i Tromsø, er de ufrivillig med i et masseeksperiment , det har vært flere meldinger derfra at man der venter ganske lenge med å behandle subklinisk hypothyreose? Bare undres.
-
13-11-06, 00:37 #3
Jeg må vel inn under den kategorien som gikk i hvert fall 10 uten utslag på prøver, men med alle symptomer i verden ( ;) føles slik inni mellom). Egentlig er det rart at det ikke har blitt bedre etter at Hegge ristet legene så kraftig.
Forresten Anisa, om du ikke har lest boken til Per Egil Hegge om hans kones opplevelser som hypothyreose pasient uten utslag på blodprøvene, så ville jeg anbefale deg å se om det var mulig å fått lese den. Så må du ikke spørre spørsmål er tittelen på boken.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-11-06, 10:17 #4
Hehe. Ja, man stiller spørsmål....
Tilbake til det med subklinisk og når behandle, den store striden.
Det var en endokrinolog som postet på thyroid.about.com forumet ifjor, og jeg syntes det var interessant. Man har jo etterlyst leger i mange år.
Men de hoppet på ham og var i det hele tatt fiendtlig innstilt til endokrinologer. (på grun av dårlige erfaringer med endokrinologer over der. De har fått hjelp av primærlegen sin eller av gynekologen, eller av osteopat (DO er tittelen og utdanningen er akkurat like lang og omfattende som vanlig lege men er mer helhetlig)
Før han trakk seg, fikk han sagt at han og andre kjempet for en laver grense på TSH på møter og kongresser, men at dre vant. Det er gruppen som har 10 som grense for subklinisk.
KTBoundry var signaturen hans , hvis noen vil søke.
Aha, tenkte jeg. Det var jo dukket opp noen meldinger om at TSH-grensen skulle senkes, men det var ikke blitt noe mer, og noen av meldingen var blitt tatt av nettet.
Her er den linken han ga:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/9/5483
Det er ikke han som har skrevet artikkelen.
Det er ikke så vanskelig å finne artikkelen på nettet, man kan for eksempel åpne www.pubmed.com og taste inn debate og TSH da dukker denne opp.
Det andre man kan gjøre er å se til høyre i jcem-artikkelen, da er det en del funksjoner.
PubMed står det. Hvis man trykker på PubMed Citation så dukker en abstract opp på PubMed siden, og til høyre relaterte artikler, og da kommer en del andre i debatten opp, også de som vil beholde en høyere grense, samt ikke behandle subklinisk hypo. (her menes med subklinisk hypo en TSH fra 4 til10...)
Selvsagt fins det flere, men her får man end el treff i velrenommerte tidsskrifter.
Det meste foregår altså på engelsk.
nora
-
13-11-06, 12:08 #5
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Øøøøøv :(Og så må du ikke stille spørsmål
# Forfatter: Hegge, Per Egil
# Utgivelsesår: 2000
# Forlag: Cappelen
# Innbindingstype: Heftet
# Sidetall: 142
# ISBN: 8202204518
Udsolgt fra forlaget og heller intet på www.antikvariat.net :(• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-11-06, 13:03 #6
Anisa

Jeg har den ikke jeg heller ellers skulle jeg ha lånt den til deg. Selv lånte jeg den på biblioteket her i Stavanger.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-11-06, 14:00 #7
Så må jeg nøjes med lidt her: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1020 :( :( :(
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
• Tak for at du læste mit indlæg.
Lignende tråder
-
Når dere er syke utenom "bare" stoffskiftet...
Av i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 12-03-08, 13:26 -
Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 30-05-07, 13:16
Svar med sitat
Bokmerker