Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: For høy T3
-
04-06-06, 09:40 #1
For høy T3
Hei alle sammen

Jeg lurer på noe..
Jeg har jo nettopp fått levaxin dosen min halvert, og jeg tror de kom frem til den konklusjonen fordi T3 nivået mitt gikk over øverste referansegrense. (Og TSH rett under)
- 07.12: 5.9 (3,1 - 6,3)
13.02: 4,6
20.04: 6,4*
Men det jeg ikke klarer å forstå er hvordan det har skjedd. T4 nivået mitt er nesten helt stabilt. De siste månedene viser prøvene samme nivå av FT4 i blodet (helt øverst i ref.nivå, 21 [9-22]). allikevel svinger T3 nivået. Og det er nok det som gjør at jeg har hjertebank og svette tokter.
Men, jeg trodde ikke kjertelen produserte mer enn 10-20 % av trijodthyroninen. Og vil ikke det da si at vevet og leveren min produserer alt for mye T3? Og er det en prosess som det er mulig å styre ved å halvere Levaxindosen min?? Sånn jeg ser det: Da blir jo T4 lageret mitt mye mindre, men kroppen vil vel produsere for mye T3 uansett så lenge lageret ikke er bunnskrapt? Jeg har ikke funnet noe matriale som forklarer hvordan T3 produksjonen foregår og hvorfor. Er det noen av dere som sitter på kunnskap om dette?? Da ville jeg blitt kjempe glad!!!
Kan dette med T3 skyldes knuter? Eller produserer de kun T4?
Synes det er vanskelig å finne litteratur om dette (særlig på norsk) Er det noen som kan anbefale bøker/undersøkelser som er fint å ha med seg i bagasjen??Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
- 07.12: 5.9 (3,1 - 6,3)
-
04-06-06, 23:04 #2
Hei Anne Ma
Jeg har dessverre ingen god forklaring, men selv har jeg også høy T3 på 10, samt FT4 på 26. Det merkelige er at jeg ikke har fått høre at det er noe galt med det, snarere tvert imot. Forøvrig føler jeg meg ikke bra, men jeg har ikke fått beskjed om å redusere dosen eller noe.
-
05-06-06, 14:00 #3
Jeg har også en forholdsvis høy FT3, ift FT4. Derfor vurderer jeg å ta tillegg av Levaxin til Armouren. Har redusert Armouren.
Omdal sier at høy T3 kan skyldes insulinresistens. Ihvertfall har mange med insulinresistens tendens til høy T3, men du har en varierende T3, Anne Ma, så ikke vet jeg..... ;)
-
05-06-06, 15:45 #4
Jeg googla litt på høy T3 og insulinresistens og diabetes2.
Det kom ikke opp noe.
Andre som finner noe ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-06, 20:42 #5
Mener at legen har sjekket insulinresistens, og at det ikke var noe der. Diabetes har jeg i hvertfall ikke
n'Finn:
Har googlet litt jeg og, men har ikke funnet noe godt svar jeg heller
Skjønner ikke helt dette, men jeg tenker bakover i historien min. Og det er flere peioder de siste 10 årene jeg har hatt symptomer på høyt stoffskifte. Det er bare det at prøvene har vært fine når jeg har sjekket det. Men, hvis jeg blir høy på T3, så vil jo ikke det vise på standard prøvene. Kanskje det er det som har skjedd med meg tenker jeg... Må nok lese mer ;)
Takker for all hjelp jeg kan få altså!!!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
05-06-06, 22:03 #6
Jeg husker ikke akkurat hvordan du begynte med Levaxin og hva det skyldes. Det ser ut som du har lest mye om dette, så det jeg sier blir kanskje en repitisjon.
Likevel : Kjertelen produserer opp mot 20% av den T3 vi trenger. Dette brukes på direkten. De resterende 80 går på lager og omgjøres til T3 av enzymer 2-3 uker senere. Det kan være denne enzymprosessen som er overaktiv hos deg og av en eller annen grunn lettere omdanner syntetisk T4 enn ditt eget T4 ? (bare en tanke)
Denne prosessen er jeg ikke veldig godt kjent med, men det finnes legemidler som Amiodaron som hemmer denne prosessen. Vi er også avhengige av T2 for at enzymene skal produseres.
Kjertelen lager jo egentlig kun T1 og T2, så kryssforenes disse for å lage resten - og det skjer jo heller ikke helt tilfeldig, så her er det mye.
Mitt inntrykk er at det ofte er omvendt. Altså at man må ha et stort T4 lager og enda ikke får laget nok T3.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-06, 23:02 #7
Vet du n'Finn det har jeg ikke tenkt på engang!!
Nå gav du meg faktisk en del å tenke på og finne ut av. Du har nok hauger og spann mer kunnskap enn meg og det er godt å få bruke deg som samtalpartner. Jeg glemmer så fort det jeg leser...
Hvis dette er en sann teori, så gjør legen min rett i å halvere uke dosen. Men samtidig stemmer det ikke med at jeg har hatt nøyaktige samme symptomer, som nå, flere ganger uten syntetisk T4. Der med må det i så fall være "naturlig" overaktiv T3 produksjon som lager symptomene. Kanskje det er hele stoffskifte problemet mitt for det jeg vet...Det kan være denne enzymprosessen som er overaktiv hos deg og av en eller annen grunn lettere omdanner syntetisk T4 enn ditt eget T4 ? Mitt inntrykk er at det ofte er omvendt. Altså at man må ha et stort T4 lager og enda ikke får laget nok T3.
Jeg blir så sint på endoene her i Stavanger som ikke ville la meg få en time. Jeg har mye å spørre dem om etterhvert! Hvordan kan legene mene at vi skal finne ut av dette og avgjøre slikt uten deres verktøy??? Jeg kan ikke tenke meg at jeg kan få svar på noen av disse teoriene, før jeg har blitt ordentlig undersøkt. Men gjett om jeg skal ha 1000 spørsmål når jeg til slutt møter en endo! Får i hvertfall tid til å finne mange spørsmål før prosessen går sin trege gang i helse Norge!Hilsen Anne Ma
-
05-06-06, 23:44 #8
Håper du treffer på en skikkelig en som kan litt mer enn å regulere Levaxindosen da Anne Ma.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-06-06, 00:19 #9
Ja du kan så si n'Finn
Finner ikke han/hun her i byen er jeg redd. Men gjerne på Haukeland/Aker??
Har lest litt rundt omkring idag. Og har funnet noe som heter t3 hypertyreose og t3 toksikose. Dette kan ha noe med saken å gjøre om det er t3 som skaper problemer for meg. Har du (n'Finn) hørt noe om det??? Har ikke funnet noe enda, men har bare gått gjennom norske sider til nå.Hilsen Anne Ma
-
06-06-06, 00:41 #10
Føles litt som dette å være thyreoidea syk i Norge ;)
Eller kanskje det er litt som dette?
Hilsen Anne Ma
Svar med sitat
Bokmerker