Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 45
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard Lavt stoffskifte, selvom ikke s-ft4 er unormal?

Er helt ny her inne, og håper noen kan være behjelpelig litt ang. lavt stoffskifte...?

Jeg fikk tilfeldigvis vite at vi har lavt stoffskifte i familien, sjekket da dette i oktober i år(etter å ha vært sliten i et par år).
    S-TSH verdi på 10,97, mens FT4 var normal(13).
    Ny måling 1 mnd etter, S-TSH på 7,9, men da hadde jeg vært stort sett hjemmeværende den måneden med lite stress.

Har mange symptomer, sliten, senil, manglende kjønnsdrift, hovne fingre og føtter(siste 4-5 måneder), mangler energi, humørsyk, tynne negler som fliser, mister endel mer hår....

Snakket med lege, ho sa det var helt opp til meg om jeg begynner på medisin nå, eller om vi skulle avvente 4 måneder før ny prøve.
    Skremmer meg voldsomt å skulle gå slik som nå så lenge enda, men vil det sannsynlig hjelpe på formen, så lenge FT4 er normal?

Både min bestemor og tante fikk lavt stoffskifte da de var i 30-årene, og lege sa det var små sjanser for at TSH skulle være normal om 4 måneder..

Skal til lege igjen og finne ut om jeg skal begynne på medisin i neste uka.

Noen andre som har begynt på medisin med lignende verdier, ble man i såfall bedre(mindre symptomer)?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei gretal.
    Du har jo alle symptomene så det i seg selv er nok til å begynen med Levaxin.

De fleste som får lavt stoffskifte (80-90%), får det på grunn av en autoimmun reaksjon fra kroppen. Immunforsvaret produserer da antistoffer som ødelegger selve kjertelen.
    Disse antistoffene er lette å måle med en blodprøve - opg skulle jo vert gjort !
    Prøven heter anti-TPO.
    Hvis du har antistoff (positiv anti-TPO) sammen med den kjempehøye TSH så er det ikke noe å drøye med.
    Begynn med Levaxin så fort som mulig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Det er ikke sikkert at en FT4 på 13 er normalt for deg heller. Jeg startet med medisiner med en TSH på 4 og en FT4 på 12. Jeg har det best når min FT4 kommer opp mot øvre del av det som er normalt.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Takk skal dere ha begge to
    Har vært ganske opphengt i at FT4 også skal være avvikende i forhold til referanseverdiene, siden det er det som stort sett står ang lavt stoffskifte...

Så hvis jeg får dem til å ta anti-TPO, og evt T3?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

fT3 påviser somregel ikke noe i innledende undersøkelser. Den kan til og med være høy og dermed ofte brukt for ikke å gjøre noe.

Anti-TPO vil være den viktigste for deg, men den TSH-en du har skulle all tvil være borte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

det er jo veldig individuelt hva man ser på av verdiene, jeg pleier å se utfra t4, men veldig mange andre ser på tsh - og den er jo ikke normal hos deg? det vanlige er vel mellom 1-2(jeg har det fint når det er rundt 0 og, men igjen: individuelt)

det er ikke slik at når man prøver medisiner så er det no way back, hvis den tsh`en har tenkt å regulere seg så gjør den jo det etterhvert uansett.

de fleste merker en demping av symptomer, men det kommer også an på hvor sterke de er.
    de fleste sier iallefall at det tar vekk bunnene og toppene, men at symptomene fortsatt sitter igjen i svakere grad.

og så har man selvfølgelig perioder hvor man er dårlig, men det er oftest et tegn på at man på omdosere, enten opp eller ned. det har alltid virket på meg, men jeg måtte selv ta litt kontroll på dette her siden legen gjerne lot meg gå ned på superlav t4 før noe skjedde.
    men etter jeg skjønte litt mine egne verdier(takket være det forumet her faktisk!) så er formen generelt mye bedre jevnt over.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Tusen takk begge to
    Har såpass sterke symptomer, at jeg kommer til å begynne på medisin over jul.
    Siden det tar tid, har jeg som håp at formen er bedre innen sommern!
    Blir den bedre før, så tar jeg det som positiv overraskelse

Har forstått at det vil bli opptrapping på medisiner, hver 4-6 uke eller lignende.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard Hvis man tar levaxin før blodprøve, hvordan vil det slå ut?

Var ikke klar over at jeg ikke skulle ta levaxin om morran, den dagen jeg tok blodprøve......
    Så gjorde det, var hos lege i dag, tsh var gått ned bare 1, til 6,8 etter ca 5 uker på 25 mikrogram .
    Han var i tvil siden jeg hadde hatt så liten effekt, om det kunne være noe annet enn lavt stoffskifte, men fikk ny dose 50 mikrogram for de neste 6 ukene, så får vi se kosn tsh da er.
    Siden jeg var såpass lavt på tsh(11,7?) på første blodprøve, så mente han at jeg burde hatt bedre effekt på levaxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Prøvesvarne får lavere TSH enn det hadde vært uten. Tror også at fT4 blir litt høyere.
    Men hvordan føler du deg ?
    Har du behov for høyere dose, og tåler en økning så er det jo DIN helse det dreier seg om.
    Det er godt å høre gode råd fra en erfaren kunnskapsrik behandler, og de skal man ikke vrake, men du bestemmer - ingen andre.

Nå har jeg holdt på med dette en stund, og det tok lang tid før jeg forsto dette - og jeg har ikke angret.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Prøvesvarne får lavere TSH enn det hadde vært uten. Tror også at fT4 blir litt høyere.
    Men hvordan føler du deg ?
    Har du behov for høyere dose, og tåler en økning så er det jo DIN helse det dreier seg om.
    Det er godt å høre gode råd fra en erfaren kunnskapsrik behandler, og de skal man ikke vrake, men du bestemmer - ingen andre.

Nå har jeg holdt på med dette en stund, og det tok lang tid før jeg forsto dette - og jeg har ikke angret.
    Takk for kjapt svar
    Så hvis jeg ikke hadde tatt levaxin, så hadde jeg hatt enda høyere tsh!

Han begynte med at vi skulle se det an(bl.a. siden jeg ikke hadde forferdelig høy tsh i utgangspunktet), men snakket han til at vi heller økte dosen, så fikk vi se om 6 uker.
    Men føler at jeg er våkna mer, og får bedre utbytte av søvn, tiltross for at jeg jobber mer nå enn før jeg begynte på medisin.

Har "heldigvis" gått hard skole i forhold til unger og leger, bl.a. en unge som legen mente at ho hadde kun infeksjon som var gått i kneet, fantes ikke medisin, måtte gå over av seg selv.
    Fikk igjennom henvisning til sykehus, visste seg å være alvorlig grad av barneleddgikt.

Har en filosofi:
    "hører på leger, så lenge jeg er enig..."

Side 1 av 5 12345 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn